Veres Pál beletörődött, hogy a térségben Debrecen a sztár – de mindent Miskolcért tesz

Megosztás

Az sem véletlen, hogy országos pártpolitikai kérdésekben szinte nem nyilvánít véleményt, mivel alapvetően nem pártkatona, hanem városvezető.

Negyvenmilliárd forintnyi kötelezettséget örökölt az előző miskolci városvezetéstől, majd a járvány és az azzal kapcsolatos kormányzati intézkedések 2020-21-re további 10 milliárddal rontották a költségvetésük helyzetét – mondta Veres Pál, ellenzéki pártok és civilek által támogatott független polgármester a Telexnek adott interjúban. A városvezető elismerte, hogy nem kis energia egy ilyen szövetséget egybetartani, és beszélt arról is, hogy a választás után voltak később elvetélt próbálkozások, hogy bizonyos szervezetek helyzetbe kerüljenek. Debrecen dinamikus fejlődéséből szerinte Miskolc is profitálhat, de súlyos gondot jelent az előző városvezetéstől örökölt 40 milliárdos mínusz.

Amikor 2019 októberében megválasztották, azzal talán tisztában volt, milyen örökséggel veszi át a várost, de azt senki nem sejthette, mit hoz 2020 és 2021 az önkormányzatoknak. Milyen most Miskolc helyzete?

Amikor megválasztottak, kiderült, hogy súlyos örökséggel vettük át a várost, nagyjából 40 milliárd forintnyi kötelezettségünk volt. Kemény egyeztetések után elkészítettünk egy olyan pluszos költségvetést 2020-ra, amivel még az adósságokat is csökkenthettük volna, illetve tudtunk volna tartalékot képezni a 2021-es évre. De a bő 1 milliárd forint plusz helyett végül bő 4 milliárd forint mínusszal zártunk, tehát 5-5,5 milliárd forint esett ki a tavalyi évünkből. A kormányintézkedések, így forrás- és adóelvonások hatása 3,6 milliárd forint volt, de egy ekkora várost, mint Miskolc, számos járulékos forráskiesés is sújtja.

Ez mit jelent erre az évre?

Úgy számolunk, 2021-re közel 10 milliárd forint fog így vagy úgy hiányozni a költségvetésünkből. A tömegközlekedésben nagyjából 800 millió forintnyi többletkiadás mellett 500 millió buktunk az állami támogatás elmaradásával tavaly, idén ezzel már nem is számoltunk. Az ingyenes parkolás miatt havi szinten kiesik 80-90 millió forint, ami nagyon jelentős összeg. Komoly tétel lesz a bérleti díjak elengedése is – hogy pontosan mennyi, azt még most számoljuk –, és több milliárd forintos tételt jelent majd az iparűzési adóból kieső rész is. Általában nem egyszerű a kormányzás első éve, és így az önkormányzásé sem, de ezekkel súlyosbítva ez nagyon komoly megpróbáltatás volt. Szerencsém, hogy igen komoly szakmai csapat állt össze mögöttem, már csak azért is, mert bár 23 évnyi vezetői tapasztalatot szereztem a humán szektorban, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium igazgatójaként, azok a módszerek, amiket korábban alkalmaztam, itt nem vagy nem teljesen működtek.

Miért nem?

Ennek több oka is van. Az egyik, hogy olyan szereplőkkel kell együtt dolgoznom, akiket folyamat közben ismerek meg, a Földesben ez nem így volt. Emellett egy iskolában könnyebben definiálható egy szakmai irányvonal, egy városban ez egy jóval komplexebb. De a leglényegesebb különbség mégis csak az, hogy itt politikai mezőben dolgozunk. Rendkívül sok világnézet, érdek, politikai irányultság, ideológia találkozik, néha ütközik össze. Ilyen körülmények között kell optimális megoldásokat találni, ráadásul úgy, hogy az az út, amit én választottam, az egy borotvaél, ahol a borotvát is mozgatják, és két oldalról fúj a szél is.

Arra gondol, hogy nem pártok jelöltjeként lett polgármester?

Részben arra. Persze arra is, hogy az én hitvallásom, hogy társadalmiasítás és transzparencia jellemezze a városvezetést, sokkal több energiaráfordítást igényel, mint egy egyszemélyi vezetés. De valóban, az is fontos, hogy én a pártpolitika fölé szeretnék emelkedni városvezetőként. Ezt már akkor elmondtam, amikor elindultam jelöltként, és mögém állt ez a 10-11 szervezetből, pártokból és civilekből álló szövetség. Mondták ismerőseim, hogy ezzel a lehető legnehezebb utat választottam. De talán most eljöhet egy olyan paradigmaváltás, hogy a városvezetés ne pártpolitika kérdése legyen. Azt szoktam mondani, hogy nekem egy pártom van: Miskolc.

Azért mégis ott van az 10-11 szervezet a háta mögött. Nem fél attól, hogy ez a szövetség, vagy ennek egyes tagjai egyszer csak benyújtják a számlát? Hogy Pali, Veres úr, mi támogatunk, támogatjuk, de lenne itt egy kis üzleti kérdés…

Nyilván azzal a szövetséggel, amely támogatott a választáson, az együttműködést a maximális szinten szeretném tartani. Elkötelezett vagyok abban, hogy tárgyalással, szakmai érvek mentén intézzük el dolgokat, mert ha a szakmaiság fölé keveredik a pártpolitika, az nem tesz jót sem egy-egy konkrét ügynek, sem általában a településnek.

Nyilván az elején voltak tapogatózások, óvatos próbálkozások, voltak igények,

hogy olyan cégek, szervezetek helyzetbe kerüljenek, amelyek eddig nem kerülhettek politikai okok miatt. De én azt mondtam, hogy akkor kerülhetnek, ha szakmailag jobb ajánlatot adnak. És hogy ha ezt a várost működtetni akarjuk, akkor mindenkinek egy lépéssel hátrébb kell lépnie a pártpolitikai vagy személyes érdekektől.

Ezt a tíz, tizenegy szervezetnél mindenki szó nélkül lenyelte?

Nyilván nem kis energia egy ilyen szövetséget egybetartani,

de úgy érzem, mindenki megértette a városvezetéssel járó felelősséget. Azokról az önkormányzatokról, amelyeket ilyen heterogén pártszövetség kormányoz, több helyről is jönnek hírek, hogy belső torzsalkodások, szakadásközeli állapotok vannak. Nálunk ilyenről nincs szó. Nem akarom azt elhitetni senkivel, hogy ez könnyű, hogy nincsenek viták, nincsenek esetenként patthelyzetek. De a tárgyalóasztaltól mindig konszenzussal állunk fel.

Ha már tárgyalások. A 25 ezer fő fölötti városokkal a kormány különtárgyalásokat ígért a járványügyi intézkedések miatt kieső pénzek pótlásáról. Miskolccal tárgyaltak már?

Gulyás Gergellyel egyeztettünk február első hetében. A konkrét összegről a döntés március második felére várható, tudtommal az összes önkormányzati támogatásról egy csomagban döntenek. Bízom abban, hogy a kormányzat így már pontosan látja Miskolc nehéz helyzetét, és azt gondolom, hogy a kormányzattal való együttműködésünkben is komoly vízválasztó lesz ez a döntés.

Attól nem tart, hogy ellenzéki vezetésű városként hátrányban lesznek, egy fideszes polgármester vezette város akár egy főre jutó, akár abszolút összegben több támogatást kap?

Nyilván láttunk erre már példát, decemberben volt 11 város, amely nagyjából 1,4 milliárd forint körül kapott. Látom, hogy vannak különbségek települések és nekik járó támogatások között, de bízom abban, hogy a kormányzat tudja azt, hogy a városokat nem lehet elengedni. Persze valóban van félelem, hogy a tárgyalások során mennyit számít az, hogy milyen színezetű egy város vezetése.

Több nagyvárosi polgármestertől eltérően nemigen szólal meg országos politikai kérdésekben. Ennyire felemészti a város vezetése, vagy ez egy előre eltervezett, tudatos döntés?

Ez egy tudatos politikai döntés. Amikor elfogadtam a Velünk a Város Egyesületnek a felkérését, egyből az elején tisztáztam azt, hogy pártpolitikai ügyekben, országos politikai ügyekben nem kívánok megszólalni. De szerepet vállaltunk persze olyan országos akciókban, mint karácsonykor a világítás lekapcsolása, és nem csak azért, mert az iparűzési adón mi is nagyjából kétmilliárd forintot bukunk, hanem a többi pórul járt város iránti szolidaritásból.

Tudom, hogy politikai mezőben mozgok, politikát érintő szakmai kérdésekben meg is szólalok, de kifejezetten pártpolitikai ügyekben nem. Nekem az nem feladatom.

Magánvéleményem nyilván van, de polgármesterként a város érdekét kell képviselnem.

Amikor gazdaságfejlesztésről beszél, mennyire számol azzal, hogy ebben a régióban három nagyváros is van, ráadásul az egyik, belátható közelségben, az a Debrecen, amely kormányzati hátszelet is élvez, és amely elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben?

Van egy északkelet-magyarországi gazdaságfejlesztési zóna, ebben a vezető szerepet Debrecen kapta meg. Mi azt szeretnénk, hogy ennek a mozgatórugója Miskolc legyen, és sikerült is elérni, hogy ennek a kooperációs irodája Miskolcra került. Ezzel együtt Debrecen vezető szerepe ebben a régióban vitathatatlan. De van ennek olyan következménye is, hogy ha egy cég ebben a térségben akar terjeszkedni, akkor lehet, hogy nem Debrecent választja, hiszen ott lesz a BMW-gyár, amely vélhetően olyan intenzitással fogja felszívni a műszaki értelmiséget, hogy azzal ők nem tudnak vagy nem akarnak versenyezni. Tehát ennek a debreceni fejlődésnek mi a nyertese lehetünk akár beszállító cégeken keresztül, akár olyan fejlesztéseken keresztül, amikre ott már nincs kapacitás.

Szóval nem tettük fel a kezünket. Elfogadtuk azt a politikai szándékot, hogy Debrecen legyen a térség első számú városa,

de a Miskolc2030 elnevezésű fejlesztési programunk pozitív kormányzati fogadtatása és a régiós együttműködés olyan fordulópont lehet, ami több évtizedre meghatározhatja a város jövőjét, fejlődését. Komoly csapattal igen komoly munkát tettünk a tervekbe és szerencsénk is volt, mert amikor a stratégiai irányokon gondolkodva elképzeltük, hogy mik lehetnek majd az országos gazdaságfejlesztési tervekben az irányok, azokat nagyjából eltaláltuk. És persze polgármesterként én is mindent megtettem, hogy kijárjam azokat a politikai kormányzati kapcsolatokat, ahová érdemes ezeket az anyagokat eljuttatni.

További részleteket a Telex.hu cikkében olvashatnak.

Kapcsolódó cikkek