Óvatosan a Black Friday-jel és a karácsonyi bevásárlásokkal

black friday

Megosztás

Az ünnepi készülődés öröme könnyen bosszúsággá válhat, ha nem vagyunk elég elővigyázatosak. Érdemes tehát fokozott figyelmet fordítani az online biztonságra ebben az időszakban.

A közelgő Black Friday és karácsonyi időszak nemcsak a vásárlók, hanem az online csalók számára is kiemelt jelentőséggel bír. A Yettel legfrissebb országos kutatása szerint egyre többen, már a vásárlók mintegy 40%-a tervezi kizárólag vagy nagyrészt online beszerezni a karácsonyi ajándékokat. Ez nem meglepő, hiszen az online vásárlás számos előnnyel jár: időt takaríthatunk meg vele, elkerülhetjük a zsúfolt üzleteket, és sok esetben kedvezőbb árakkal találkozhatunk.

Azonban a megnövekedett online tranzakciószám vonzó célponttá teszi a vásárlókat a kiberbűnözők számára. A csalók különböző módszerekkel próbálkoznak: gyakran küldenek megtévesztő SMS-eket állítólagos csomagérkezésről vagy nyereményekről, hamis webáruházakat üzemeltetnek, közösségi médián keresztül hirdetnek nem létező termékeket, vagy épp adathalász e-mailekkel és telefonhívásokkal próbálkoznak.

A közelmúltból származó esetpéldák jól mutatják a veszély realitását. Egy miskolci céget például közel 7 millió forinttal károsítottak meg, amikor egy látszólag banktól érkező e-mail hatására módosították netbanki jelszavukat. Egy másik esetben egy Vas megyei lakos mobilszolgáltatói pontok beváltása ürügyén adta meg bankkártyaadatait, amelyekkel a csalók később külföldi vásárlást bonyolítottak.

A védekezés kulcsa a tudatosság és az óvatosság. Különösen fontos, hogy körültekintően kezeljük a kézbesítési értesítéseket és más hivatalosnak tűnő megkereséseket, de a technológiai védelem is fontos.

A hazánkban is egyre elterjedtebb Black Friday akciókkal sem árt óvatosnak lenni, fontos árnyalni a kedvezményekről kialakult képet. Ismert pénzügyi és fogyasztóvédelmi szervezetek kutatása szerint a legtöbb Black Friday akció valójában nem nyújt kivételes megtakarítási lehetőséget. Az egyik kutatás során vizsgált 227 termék 92%-a ugyanolyan vagy kedvezőbb áron volt elérhető az év más időszakaiban is.

A kereskedők gyakran élnek olyan marketingfogásokkal, mint az árak előzetes megemelése a nagyobb árcsökkenés látszatának keltéséért, vagy a limitált készletű termékek erős leárazása a vásárlói pánik generálására. A PriceSpy elemzése szerint október elseje óta a termékek harmadának emelkedett az ára.

A megtévesztés elkerülése érdekében érdemes árfigyelő oldalakat használni, összehasonlítani az árakat különböző üzletekben, és online vásárlás esetén meggyőződni a weboldal megbízhatóságáról, mivel ilyenkor megszaporodnak a hamis termékek és csaló weboldalak.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek