Megyénkben is egyre gyakoribbak az online csalások: így védekezhetünk ellenük

Megosztás

Adathalász e-mailek és telefonhívások, kamu-kedvezmények sms-ben, kínai nyelvű ügyintéző – elképesztő, mi mindennel próbálják a bűnözők kihúzni embertársaikból a pénzüket. Sajnos Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is megszaporodott a száma a kiberbűnözés áldozatainak. Cikkünkben igyekszünk bemutatni, mire érdemes odafigyelni a baj elkerülése érdekében.

Az elmúlt 20 évben az internet a mindennapjainkat alaposan megváltoztatta, és még intenzívebb volt a technológiai fejlődés az elmúlt tíz évben. Mindenképpen egy hasznos találmányról van szó, amelyen felkapaszkodva ma már a mesterséges intelligencia (AI) is teret hódít magának. Egyre elképesztőbb, milyen technikai vívmányok látnak napvilágot.

Ugyanakkor a pozitívumok mellett a veszélyek is egyre gyakoribbak, különösen az idősebb korosztály és a tapasztalatlan internethasználók körében. Sajnos a Borsod24-en is egyre gyakrabban írunk online csalásokról, kiberbűnözésről, és sok esetben a sértett akár többmilliós kárt is elszenvedhetett. Cikkünk célja, hogy bemutassuk a leggyakoribb fenyegetéseket, és praktikus tanácsokkal tudjunk szolgálni az olvasók számára. Az internetes csalásokhoz hozzávettük azokat az átveréseket is, amelyek telefonhíváson történnek, hiszen általában ezeknek is az a célja, hogy a mobilbankunkba belépve adjuk meg adatainkat.

„Bedőlt a csalóknak a BAZ megyei hölgy, villámgyorsan le is emeltek hárommilliót a számlájáról”, „Huszonnégy milliós lecke az online biztonságról – így csaptak be egy borsodi asszonyt” és még sorolhatnánk a címeket. Az elmúlt években, hónapokban nagyon sok olyan hír látott napvilágot, hogy online csalással embereket károsítottak meg. Egyre több adathalász e-mailt kaptak a megyénkben élők is, telefonhívásokat „banki ügyintézőktől” és „hivatalos szervek képviselőitől”.

A módszereik ugyanis rendkívül jók, és vannak olyan e-mailek, telefonhívások, amik már-már hihetők. Ugyanakkor nem árt tisztában lennünk azzal, hogy például a bankok sosem kérik telefonos azonosítás során a felhasználónevünket vagy a jelszavunkat.

A LEGGYAKORIBB ONLINE FENYEGETÉSEK

Az adathalász e-mailek hamis banki értesítésekkel, nyereményjátékokkal, kéretlen ajánlatokkal igyekeznek bennünket bombázni, utóbbiak közül sokat sms-ben küldenek el. A hamis telefonhívások is népszerűek, legutóbb például egy kínai hölgy hangján szólalt meg valaki, írtunk is az esetről. Mi több, ezen sorok íróját is környékezték már meg nem is egy alkalommal telefonhívással. Első alkalommal, két perc beszélgetést követően kértem az „ügyintézőt”, inkább adja fel magát a rendőrségen. A második alkalommal igyekeztem húzni az időt, öt perc beszélgetést követően azonban annyira mérges lett a hölgy, hogy szitkozódva rámcsapta a telefont.

Jelszót vagy PIN-kódot soha ne adjunk meg másnak

Érdemes odafigyelni arra, milyen weboldalon vásárolunk, ugyanis sok a hamis lap, amelyek nagy része előreutalással szeretne minket csőbe húzni. A fiatal kezében is ott van az internet a telefonnak köszönhetően, nem árt a szülőnek felkészítenie gyermekét a veszélyekre, ugyanis a csalók mindig lesben állhatnak. A gyerekeket a kíváncsiság hajtja előre, felelőtlenül osztogatják meg tartalmaikat a közösségi médiában, amiből könnyedén baj lehet, azokkal ugyanis vissza lehet élni, zsarolás áldozatává is lehet válni.

HOGYAN VÉDEKEZHETÜNK?

Elsőkörben érdemes megtenni a megfelelő technikai lépéseket. A legfontabb mindenképpen az, hogy biztonságos jelszavakat használjunk, amelyek erősek is, tehát tartalmazzon kis és nagybetűt, valamilyen szimbólumot és számot. Amennyiben lehetőségünk van, állítsuk be a kétfaktoros hitelesítést is, ami gyakorlatilag már minden bank applikációjában elérhető, és a telefonon is állítsuk be ezt a lehetőséget. A számítógépre, laptopra telepítsük és aktiváljuk a vírusirtót és a tűzfalat, de még fontosabb, hogy kerüljük el az ismeretlen e-mailek és linkek megnyitását. Az ilyen leveleket érdemes minél előbb törölni a postaládánkból.

Az adathalász e-mailek és hamis hívások felismerése néhány kulcsfontosságú jel alapján lehetséges. Először is, az ilyen üzenetek gyakran sürgető hangnemet használnak, például azt állítják, hogy „azonnal frissíteni kell a fiókját” vagy „büntetés jár, ha nem válaszol azonnal.” Másodszor, gyanús, ha a feladó e-mail-címe nem egyezik a hivatalos szervezet domainjével, például egy bank nevében írt üzenet, de a cím „@gmail.com”-ra végződik. Az üzenetekben sokszor helyesírási vagy nyelvtani hibák is találhatók, mivel ezeket gyakran fordítóprogramokkal készítik.

Telefonos hívásokkal is sokszor próbálják kicsalni az emberektől a pénzüket

Hamis hívásoknál jellemző, hogy a hívó fél ismeretlen telefonszámról keres (vagy egy módszerrel más számát használja) és bizalmas információkat kér, például bankkártya-adatokat vagy személyi azonosítókat. A csalók gyakran hivatkoznak valamilyen hatóságra vagy intézményre, például „banki ügyintézőként” vagy „NAV-munkatársként” mutatkoznak be, és ezzel próbálják elnyerni a hívott fél bizalmát. Gyanúra adhat okot, ha a hívó fél nem tud pontos információt szolgáltatni az ügyfélről, például a név helyett általános megszólításokat használ. Az ilyen helyzetekben mindig érdemes megszakítani a hívást, és közvetlenül felhívni az adott intézmény hivatalos ügyfélszolgálatát.

A legfontosabb tanács: soha ne kattintsunk gyanús linkekre, és ne osszunk meg személyes vagy pénzügyi adatokat olyan forrásokkal, amelyek hitelességében nem vagyunk teljesen biztosak.

Mindenképpen növelnünk kell a tudatosságunkat, és segíteni azoknak, akiknek úgy érezzük, hogy szükségük van rá. Kell, hogy észrevegyük a „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokat, és olvassunk megbízható forrásból híreket, hiszen azokból is lehet tanulni.

MI A TEENDŐ, HA ÁLDOZATTÁ VÁLTUNK?

Amikor valaki felismeri, hogy online csalás áldozata lett, a legfontosabb a gyors cselekvés. Először is, ha pénzügyi veszteség történt – például bankkártyaadatokat adtak meg vagy illetéktelen tranzakciókat hajtottak végre – azonnal értesíteni kell a bankot. A legtöbb pénzintézetnek van 24 órás ügyfélszolgálata, ahol le lehet tiltani a kártyát, hogy megelőzzük a további károkat. Ezzel párhuzamosan, ha az incidenshez jelszó tartozik (például e-mail-fiók vagy közösségi média), haladéktalanul változtassuk meg azt, és ha lehetőség van rá, kapcsoljuk be a kétfaktoros hitelesítést.

Az ilyen esetekben rendkívül fontos az összes bizonyíték megőrzése. Adathalász e-mailek esetén ne töröljük az üzenetet, hanem mentsük el, beleértve a fejlécinformációkat is, amelyek tartalmazzák a feladó IP-címét. Hamis hívásoknál jegyezzük fel a hívás időpontját, a telefonszámot és a beszélgetés tartalmát, amennyire emlékszünk. Ha a csalás egy hamis weboldalon történt, próbáljuk elmenteni az oldal címét és készítsünk képernyőképeket.

Amennyiben az áldozat személyes adatokat adott meg, például azonosító számokat, fontos értesíteni azokat a hivatalokat, amelyekhez az adatok tartoznak. Például, ha az adóazonosító szám került illetéktelen kezekbe, a NAV-ot kell tájékoztatni, vagy ha a TAJ-számot adták ki, az egészségbiztosítást kezelő hatósághoz kell fordulni.

Léteznek helyi és országos szinten is támogatási lehetőségek. Sok civil szervezet és közösségi csoport kínál segítséget, például jogi tanácsadást vagy pszichológiai támogatást azok számára, akik jelentős stresszt éltek át az eset kapcsán. Az idősek esetében különösen fontos, hogy családtagjaik is bevonódjanak a probléma megoldásába, hogy segítsenek az ügyintézésben.

Az internet óriási lehetőségeket kínál, de nem szabad a veszélyeket alábecsülni. A megelőzés mindig könnyebb és kevésbé stresszes, mint a károk helyreállítása. Fontos az együttműködés, hogy családtagjainkat segítsük, és a hatóságok, valamint oktatási intézmények is a védekezés érdekében tartanak előadásokat. A legjobb fegyver az online bűnözéssel szemben az óvatosság és a tudatosság.

Cikkünk az EthProMedE projekt keretében, az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.

(képeink illusztrációk)

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek