Annyi fejezete van már a hejőcsabai cementgyár perpatvarának, hogy számolni se győzzük. Áprilisban megindult az új eljárás, de az ügynek még úgy fest, elég messze a vége. Most egyértelműbben megtekinthetjük a hatásterületet a térképen.
Még 2024. februárjában beszámoltunk arról, hogy a Kúria – a felülvizsgálati kérelmet részben alaposnak találva – hatályon kívül helyezte az elsőfokon eljárt Miskolci Törvényszék által a hejőcsabai cementgyár ügyeként ismert közigazgatási perben 2023. július 14-én hozott ítéletet és új eljárás lefolytatására, új határozat hozatalára utasította a bíróságot.
A Kúria a megismételt eljárásra előírta az elsőfokú bíróságnak, hogy a bizonyítási eljárást a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (régi Pp.) rendelkezéseinek megfelelően kell lefolytatni és a peres szakvélemény, valamint a magánszakvélemény közötti különbségekből fakadó ellentmondásokat e törvény bizonyítási rendszerének segítségével kell feloldani. Előírta, hogy a megismételt eljárásra is vonatkozik, hogy továbbra is figyelembe kell venni az Európai Unió C-637/18. számú ügyben hozott ítéletében foglaltakat.
Egyebekben a Kúria egyetértett azzal, hogy a létesítésre vonatkozó szabályok szerint kellett elbírálni a kérelmet, így erre vonatkozóan a törvényszék ítélete nem jogszabálysértő.
Amint arról korábban mi is beszámoltunk, a miskolci cementgyárat tulajdonló és üzemeltetni kívánó HCM 1890 Kft. még 2015 februárjában kért engedélyt az újraindulásra, ami már akkor is aggodalomra adott okot a helyiekben. Ennek oka, hogy a gyárat korábban üzemeltető társaságok 1997-ben engedélyt kértek és kaptak a környezetvédelmi hatóságtól arra, hogy saját tevékenységük során keletkező 34 féle veszélyes és egyéb hulladékot energetikai céllal hasznosítsák (azaz elégessék), amit 2000-ben – igaz csak 31 féle hulladékra – meghosszabbítottak.
Az április 17-én megindult eljárásról. Kérelmezett tevékenység:
90-es, 80-as és 70-es égetett mész előállítása tervezett 550 tonna/nap kapacitással segédanyagok
nélkül négyműszakos munkarendben (napi energiafelhasználás: 2 057 000 GJ hőenergia).
Alapanyag-beszállítás a Tornai, a Kánó és a Miskolc-Mexikóvölgyi mészkőbányából tervezett, éjjelnappal történő szállítással, melynek mértéke 25 tonnás rakománnyal bíró járművekkel 100 jármű elhaladást generál naponta. Évente 214 munkanapon terveznek üzemelni.
Az eljárás tehát a múlt hónapban elkezdődött, tippelni sem lehet, mikor születik eredmény. A vélemény megoszlik a HCM-ről, vannak, akik várnák az indítását, mások szerint viszont a napi 100 kamion mész feldolgozása óriási környezeti terhelés lenne a nap 24 órájában. Ezen kívül megtekinthetjük a portálunkhoz eljuttatott hirdetményben szereplő hatásterületet, ami Miskolcra és közvetlen környékére nézve elég ijesztően hat.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!