Már nem elég a fürdő és a barlang – Miskolc most a gyomrokon keresztül próbálja meghódítani a román turistákat. A város nemrég egy bukaresti és kolozsvári turisztikai workshopon villantotta meg gasztronómiai erejét, és kiderült, a román utazásszervezőket leginkább a hat Michelin-ajánlású étterem hozta lázba.
A Visit Hungary által szervezett tavaszi B2B roadshow nem véletlenül célozta meg Romániát. A román turisták tavaly a második legtöbb vendéget adták Magyarországnak, és az ötödik helyen állnak a vendégéjszakák szempontjából. Ez a piac tehát aranyat ér – feltéve, ha tudjuk, mivel lehet becsalogatni őket.
A május 7-i bukaresti és 8-i kolozsvári eseményeken több mint 30 román szakember vett részt utazási irodák, ügynökségek képviseletében. Magyar részről több desztináció is bemutatkozott Hajdúszoboszlótól Tokajig, de az igazi meglepetést Miskolc okozta.
“Egy turisztikai fehér folt fedezése közben járunk” – jegyezte meg az egyik román utazásszervező, miután megismerkedett a miskolci kínálattal. Számukra a legnagyobb érdeklődést a város gasztronómiai ajánlata váltotta ki. Nem is csoda, hiszen Romániában még egyetlen Michelin-ajánlott étterem sincs, miközben a borsodi városban és környékén hat ilyen helyet is találni.
A románok körében egyébként is a gasztronómia az egyik legfontosabb utazási motiváció. Miskolc pedig, mintha csak erre építette volna stratégiáját, egy valóságos kulináris mennyországként mutatkozott be.

“Az immáron négy városban prezentált roadshow tapasztalatai alapján egyértelműen látjuk az új helyek, rejtett gyöngyszemek iránti igényt” – nyilatkozta Fekete-Angyal Enikő, a Visit Miskolc ügyvezetője. “A Visit Hungary adatai alapján tudjuk, hogy a román piacon fontos vonzerő a minőségi gasztronómia, emiatt Miskolc nagyon vonzó úti cél számukra, de kevesen ismerik.”
A workshopsorozat, amely már Pozsonyt és Prágát is megjárta, valójában az üzleti kapcsolatépítés lecsupaszított formája – a magyar turisztikai helyszínek személyesen akarnak üzletet kötni azokkal, akik román turistákat küldenének hozzájuk, kiiktatva a közvetítők hosszadalmas láncolatát.
A városvezetés nem titkolt célja, hogy Miskolcot “csillagtúra központtá” alakítsa, ahonnan napi kirándulások keretében megközelíthető Tokaj, Eger, Debrecen, sőt a szlovákiai Kassa is. Persze ehhez szükség van helyi látnivalókra is, mint az erdei gasztroexpressz, az Ellipsum élményfürdő, a lillafüredi libegő vagy a cseppkőbarlangok.
A borsodi megyeszékhely standja körül állítólag kisebb tumultus is kialakult a roadshow-n, ami jelzi, hogy a románok érdeklődése nem pusztán udvariasság. Más kérdés, hogy az ilyen turisztikai kapcsolatépítés gyümölcse lassan érik – a 2025-ös utak többsége már szervezés alatt áll, vagy a nyári szezonra már le is foglalták azokat.
Miskolc egyébként a nemzetközi elismerések terén is szépen halad előre: a Time-Out magazin nemrég Lillafüredet beválogatta a világ legszebb helyei közé.
Ha minden a tervek szerint alakul, hamarosan román turistacsoportok lephetik el Miskolc utcáit, akik a barlangfürdő és a libegő között hat különböző Michelin-ajánlású étteremben is megállhatnak egy kis hazai turizmusfejlesztésre.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!