A járatkísérők foglalkoztatása homályos, a seriffek megbízásának fideszes háttere világos

Megosztás

Jól látható kihívás elé állítja a fideszes városvezetést kampányígéretük megtartása, a járatseriffek jogszerű alkalmazása a miskolci buszokon, villamosokon. A választ még nem sikerült megtalálni arra, kik legyenek ők: polgárőrök, külsős vagy belsős vagyonőrök, netán rendészek? A munkával megbízott vagyonvédelmi cég az egyedüli fix pont az eddig történtekben. A vállalkozás megbízása nem nélkülözi befolyásos fideszes politikusok közelségét, a hátterében Csöbör Katalin, a Sebestény-család és Tállai András is feltűnik. A városvezetés homályban tartja, milyen forrásból teremti elő a szolgáltatás becsült havi 50 milliós díját, kinek fizeti ki, és milyen jogokkal ruházta fel a seriffeket. A Borsod24 ennek ellenére összeszedte, amit tudni lehet.

A Fidesz 2024-es önkormányzati választási kampányának egyik vezető ígérete volt, hogy ha győznek, visszaállítják a város különböző pontjain járőröző seriffeket, a tömegközlekedési eszközökön pedig a járatseriffeket fognak alkalmazni, hogy például megmutassák: a „szotyizás a villamoson, a buszon bizony nem evidencia”.

Polgármesterré választás utáni hetekben Tóth-Szántai József megerősítette az ennek teljesítését: „Bevezetjük a seriffrendszert, az önkormányzati rendészetet megerősítve új, gyors reagálású intézkedésre képes egységeket állítunk fel. Az új rendszer nem csak az utcán állítja helyre a rendet, hanem a közlekedési eszközökön is biztosítja az utasok nyugalmát.” A polgármester végül 2024. november 22-én jelentette be, hogy az MVK járművein ötven járatseriff kezd dolgozni.

December végén a városvezetés már arról számolt be, a járatseriff-rendszer bevezetése óta a jegyvásárlási hajlandóság megnőtt, több eddigi bliccelő választja a gyalogos közlekedést.

Jakab Péter, a Nép Pártján miskolci országgyűlési képviselője a válaszokért több közérdekű adatkéréssel kereste meg az önkormányzatot, az MVK-t és a seriffek munkáltatásában résztvevő szervezeteket. A kapott információk alapján a képviselőnek az alábbi tényeket sikerült megállapítani a feketeruhás férfiak alkalmazásáról.

Mit lehet tudni a megbízókról?

A járatseriffek alkalmazásában három szereplő neve került elő megbízóként: az MVK Zrt., a MiRend-Sec Kft. és a Miskolc-Tapolcai Polgárőrség Egyesület. A megbízotti oldalon egy külsős cég, az Arbaro-Véd Kft. áll. Időrendben haladva azt látjuk, hogy a város tulajdonában levő MiRend-Sec Miskolc Rendjéért Vagyonvédelmi Kft. a járatseriff szolgáltatása indulása előtt nem sokkal, novemberben határozatlan idejű szerződést kötött az Arbaro-Véd Kft.-vel vagyonőrök alkalmazására. A Mirendsec tájékoztatása szerint viszont nem alkalmaztak járatkísérőket az MVK járművein.

A kampány ideje alatt Tóth-Szántai József már mutatkozott a leendő seriffekkel

Az MVK 2025. január 31-től áprilisig felhasználható 45 millió forint keretösszegű megbízást adott az Arbaro-Véd Kft.-nek. Ez a dátum azért érdekes, mert február 4- én az Országos Polgárőr Szövetség (OPSZ) arról tájékoztatta Jakab Pétert, hogy Miskolcon az eddigi járatseriff-rendszert az önkormányzat és az MVK január 28-án megszüntette, a feladatot a jövőben az önkormányzati rendészet fogja ellátni. Az MVK ennek ellenére mégis megbízta a vagyonvédelmi céget.

A polgárőr szövetséget azért kereste meg a képviselő, mert a fideszes városvezetés arról tájékoztatta, hogy a seriffek valójában polgárőrök, akik ingyen dolgoznak. Azt is az OPSZ tette hozzá, hogy a járatseriff-szolgálatot a Miskolc-Tapolcai Polgárőr Egyesület végezte – amelytől hiába kérdezett. Nem kapott válaszokat arra, pontosan milyen külső segítséget, milyen cégen keresztül és mennyiért rendeltek. Azt is OPSZ-től tudta meg, hogy a tapolcai polgárőrök külső segítséget vettek igénybe. Árulkodó volt viszont az a városházától kapott adat, hogy

Mit lehet tudni a megbízottról, az Arbaro-Véd Kft.-ről?

Létrejöttének háttere a helyi Fidesz ismert politikusaihoz vezetnek. A céget Miskolcon, a Rákóczi utca egyik házának 2. emeletén alapították 2018-ban, ahol több céggel együtt a Borsod Dominium Ingatlanforgalmazó Kft.-t is. A Borsod Dominium tulajdonosa Sebestyén László volt miskolci Fidesz-elnök rokona, Sebestyén János Attila. A Borsod Dominium egy másik fideszes képviselőhöz is kötődik közvetetten, Csöbör Katalinhoz, ugyanis a Borsod Dominumot alapító Dávid Imrének egy másik cége, a Bandiagara Kft. 2014-től adott bérbe irodát a fővárosban a Fidesz országgyűlési képviselőnőjének. A Fideszhez kötődő Sebestyén-család harmadik tagja, a Miskolc-Tapolcai Polgárőr Egyesület révén is kapcsolódik a járatseriffek foglalkoztatásához.

Munkába álltak a járatseriffek

Vezetője Sebestyén Csaba, aki a Fidesz egyéni jelöltjeként bukta el a tavalyi önkormányzati képviselő-választást Miskolc 15. számú választókerületében – a Miskolc Holding Zrt. felügyelő-bizottságában azonban sikerrel nyert felvételt. Ezen a címen Orosz Gábor neve is feltűnik, aki 2007-ben volt ügyvezetője a Tóth-Szántai József által is alapított Nonstop Rádiónak, az előző fideszes városvezetés idején pedig az önkormányzati tulajdonú Miprodukt Kft. ügyvezetője volt, de megfordult a miskolci médiumokat működtető Mikom Kft. vezetői székében is.

A 73 főt foglalkoztató Arbaro-Véd már nem Miskolcon működik, oda-vissza bejárta a fél országot, székhelyét 2024 februárban áttette az 514 lakosú, cigándi járásban található Karosra. Előbb egy zártkerti telket, majd egy falusi Kádár-kocka házat választott székhelyként. A céget 2023-ban a Triton Capital Kft. vásárolta meg, amit Demeter István, a miskolci Demeter Ügyvédi iroda akkreditált közbeszerzési szaktanácsadója egymagában jegyez. Miután Demeter átvette, az Arbaro-Véd csúcsot döntött, 2023-ban története legmagasabb, 456 millió forintos árbevételét produkálta. Az Arbaro-Véd eladását megelőző éve volt a mélypont, 2022-ben vette az adóhivatal végrehajtási alá, árbevétele nullára zuhant, budapesti címéről pedig elköltözött Pest megyei Újlengyelre, egy székhelyszolgáltató címére, ahová 1043 vállalkozást jegyeztek be.

Ez az az év, amikor új tulajdonosa lett, Demeter Triton Capital Kft.-je megvette Erdei András Zoltántól. Érdekesség, hogy Erdei tavaly februárban egy vendéglátó tevékenységet foglalkoztató miskolci vállalkozás tulajdonosa lett. A Széchenyi utcában működő Smart Lounge Kft.-t megvásárolta a Hajrá Magyarok Sport és Gasztro Zrt. három magántulajdonosától, köztük Sántha Gergelytől, aki a Mészáros Lőrinc üzlettársa, Magyar Olivér Mátyás és Szijj László érdekeltségébe került DVTK-t működtető Borsodsport Invest Kft. ügyvezetője jelenleg is. A Demeter-családnak van tarfikos cége Boldván, Demeter Istvánnak érdekeltsége volt/van napenergia hasznosító, mezőgazdaság, informatikai, ingatlanos vállalkozásban, könyvelő és pályázatíró cégben, üzletemberként láthatóan aktív a szerencsi térségben. Demeter ügyvédi irodája számos Borsod megyei település közbeszerzéseiben működött közre.

Az Arbaro-Véd Kft. karosi székhelye

A Mezőkövesd Képekben Facebook híroldal a 2022-ben a mezőkövesdi országgyűlési választókerület önkormányzatai, köztük Mezőkövesd közbeszerzéseit intézőjeként hivatkozott Demeter Ügyvédi irodára. Mint megtudtuk, ez azóta is megáll, folytatták a közbeszerzési szakértői munkát. A mezőkövesdi az a választókerület, amit Tállai András, Mezőkövesd korábbi polgármestere 1998-tól szakadatlanul behúz a Fidesznek. Egyéni képviselői teendői mellett a kormányzati munkából is kiveszi részét: eddig háromszor volt pénzügyminiszter, egyszer belügyi, egyszer nemzetgazdasági államtitkár, 2022-től agráminisztériumi államtitkár.

2022. október végén a mezőkövesdi képviselő-testület tárgyalta és egységesen támogatta, hogy Demeter fővárosban bejegyzett cége, az ASM Informatikai Zrt. 4000 forintos négyzetméteráron megvásárolja a várostól a használtcikk piac két hektár + 5000 négyzetméternyi területét. Az ASM új üzletsor és parkolók kialakítását vállalta, illetve kötelezték a használtcikk piac átköltöztetésére. A cég tulajdonosa ugyanúgy Demeter Triton Capital Kft.-je, ami a miskolci járatkísérőket adó Arbaro-Véd Kft.-t is birtokolja. Az ASM ügyvezetője megegyezik az Arabaro-Véd ügyvezetőjével, Krompák Orsolyával, aki 2022-ben részvényese is volt az ASM-nek Demeter mellett. A mezőkövesdi képviselőknek erős bizalma lehetett az eladást megalapozó döntés előtt Demeter cége iránt, hiszen az ASM sem 2020-ban, sem 2021-ben, sem 2022-ben egyetlen forint bevételt sem termelt. 2022-ben ezt úgy sikerült elérnie, hogy nulla bevétel ellenére 8 millió forint adózott eredményt ért el.

Mennyibe kerülnek a városnak a járatseriffek?

A városvezetés Jakab Péternek azt állította, a tapolcai polgárőrök ingyen dolgoznak. Ezt az állítást azonban megkérdőjelezi, hogy a város 2024 november és 2024 február között 93 millió forint extra támogatást adott a tapolcai polgárőröknek, akik külső vállalkozást vettek igénybe. A másik jelentős tétel az a 45 millió forint, amit az MVK áprilisig költ el az Arbaro-Véd megbízására.

Jakabot az MVK arról tájékoztatta, egy seriff után óránként 5700 forintot fizet, ez nyolcórás munkaidővel számolva napi 45 600 forint seriffenként, havi 22 munkanappal számolva pedig bruttó 1 millió forint. A polgármester 50 járatseriff alkalmazását jelentette be, ezzel kalkulálva havonta tehát 50 millió forintba kerülnek a járatkísérők. Egyszerű kivonással kiszámítható, ez a 45 millió forint egy hónapig sem elég az MVK-nak arra, hogy munkában tartson 50 külsős járatkísérőt.

Akik változatlanul szolgálatban vannak a miskolci buszokon, villamosokon, a városvezetés ígéretével szemben a járatkíséreti munkát változatlanul nem saját rendészete, hanem külsős cég alkalmazottjaival láttatja el. Kérdés, ha az önkormányzati rendészet valóban átveszi a járatkísérői szolgáltatást, hogyan akarja megoldani? Alkalmazni fogja a jelenleg külsős vagyonőröket rendészként, miközben a rendészek fizetése körülbelül a fele lehet annak, amit a vagyonőrök megkereshetnek egy hónapban.

Jakab Péter újabb kérdéseiben arra kéri a városvezetés válaszait, mikortól látja el a rendészet a járatkísérői feladatot. Bővítik-e ennek érdekében a közterület-felügyelői állományt? Amennyiben igen, átveszik-e a feladatellátáshoz az eddigi járatkísérőket? Ha nem veszik át őket, mi ennek az oka?

A Borsod24 szintén több közérdekű adatigénylést adott be a járatseriffek foglalkoztatása kapcsán. Eddig a városházáról érkezett válasz, elutasították az információk átadását, arra hivatkozva, hogy nem adatgazdák. Kérdéseink nem csak a járatseriffek foglalkoztatására vonatkoznak, azt is szeretnénk megtudni, mely jogszabályok alapján intézkedhet egy vagyonőr szinte hatósági személyként eljárva az MVK járatain utasok leszállításáról. A seriffek ugyanis, ha a buszon vagy a villamoson az MVK üzletszabályzatában tiltott magatartást, randalírozást, vagy hangoskodást tapasztalnak, joguk van leszállítani a rendbontó utast.

Ha megérkeznek a kért adatok, folytatjuk.

(kiemelt kép: Tóth-Szántai József, Facebook)

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek