Az építési és közlekedési minisztert Szikszóra hívták az aHang helyi aktivistái, hogy részt vegyen az általuk megszervezett lakossági fórumon. Az esemény a város mellett megcsúszott M30-as autópálya mielőbbi helyreállítása érdekében jött létre, külön érdekessége pedig, hogy éppen az érintett szakasz lezárásának évfordulóján tartották. A fórumra háromnegyed órás késéssel érkezett Lázár János, majd csípős megjegyzések és trágár kifejezések kíséretében informálta a jelenlévőket.
Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a miskolci illetőségű aPont kezébe vette az M30-as autópálya ügyét, és miután több ízben külön felhívták a problémára a figyelmet, egy petíciót is indítottak, valamint lakossági fórumot szerveztek, hogy megsürgessék a tarthatatlan állapot megoldását. A rendezvényre Lázár János mellett Csöbör Katalin országgyűlési képviselőt is meghívták, mivel azonban a politikus nem adott választ a megkeresésekre, nem kapott széket a felszólalók között, ehelyett nyilvánosan közölték vele, hogy a lakosság köreiben foglalja el helyét.

A fórum az építési és közlekedési miniszter nélkül vette kezdetét, ő ugyanis délután fél hat helyett csak negyed hétre érkezett meg a Szikszói Inkubátorházba. Az aHang olyan egyszerű és világos követeléseket támasztott az üggyel kapcsolatban, mint a felelősségvállalás és kártalanítás, az átláthatóság és folyamatos tájékoztatás, valamint a közlekedési problémák azonnali enyhítése. Annak érdekében, hogy a helyiek tisztább képet kapjanak a fennálló helyzetről, a szervezők a kivitelező céget (Strabag) és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereit is meghívták, utóbbit ugyanis a minisztérium megbízta a hiba feltárásával.
A Strabag és a BME azonban nem tudtak részt venni az eseményen, mert bár jelezték szándékukat, szerződésük titoktartásra kötelezi őket.
Ezt Lázár János azzal indokolta, hogy nem akarja elveszteni jelenlegi tárgyalási pozícióját a Strabaggal szemben, hiszen, ha információk szivárognának ki a BME tanulmányával kapcsolatban, az segíthetné az osztrák kivitelező vállalat felkészülését egy esetleges bírósági eljárásra.
A miniszter szerint ugyanis minden felelősséget és az M30-as autópálya helyreállításának a költségeit – vagyis körülbelül 5 milliárd forintot – a Strabagnak kell vállalnia. Lázár János a fórumon többször hangsúlyozta, hogy az érintett szakaszt üzemeltető MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő) Zrt.-nek kötelessége volt lezárni az utat Miskolc és Szikszó között, mert az olyan mértékben károsodott, ami veszélyezteti a biztonságos közlekedést és az emberéleteket.

“Az nyilvánvaló, hogy az út kezelője a szakaszt nem szórakozásból, nem az önökkel való kicseszés céljából, hanem az önök biztonsága érdekében zárta le” – fogalmazta meg sajátos módon meglátását az építési és közlekedési miniszter.
Az autópálya egyébként 354 milliárd forintból valósult meg, mely részben (50%-ban) az EU forrásait, részben pedig a magyar adófizetők pénztárcáját terhelte. Az útburkolattal kapcsolatos problémák már a 2021-es átadást követően egy évvel jelentkeztek, melyeket javításokkal próbáltak megoldani, azonban ez nem sikerült, sőt egyre súlyosabb károk keletkeztek, míg végül 2024 februárjában eljött az a pont, hogy az üzemeltető lezárja a szakaszt.
Lázár János azonban sikerként könyveli el azt, hogy megtalálta az általa vélt kizárólagos felelőst, amit állítása szerint az egyelőre titkosított BME tanulmány is igazol. A miniszter többször kiemelte, hogy a Strabag rossz munkát végzett, emiatt köteles garanciálisan vállalni az út helyreállítását, ami százezer köbméter föld megmozgatását és az út visszaépítését jelenti.
“Nem akartuk futni hagyni a Strabagot és átb…ni se akartuk hagyni magunkat, ezért a Budapesti Műszaki Egyetemhez fordultunk, hogy pontosan tisztázzuk, hogy mi a hiba” – mondta Lázár János a szikszói lakossági fórumon.

Az út helyreállítására irányuló műszaki megoldást Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára ismertette a rendezvényen. Eszerint el kell bontani a megcsúszott szakaszt, a helyére pedig 755 darab 20-24 méter hosszú, 60 centiméter vastag vasbeton oszlopot kell telepíteni. Ezután következhet a töltés, majd a hétezer négyzetméter aszfalt visszaépítése.
Az eseményen Lázár János elnézést kért a helyiektől a kellemetlenségekért, valamint kilátásba helyezte, hogy azok számára, akik az elmúlt egy évben vásároltak autópályamatricát Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, azokat valamilyen formában kompenzációban részesíti. A miniszter emellett kijelentette, hogy a problémák enyhítése érdekében a 3-as főút és a 37-es út találkozásánál, az arnóti körforgalomban a minisztérium saját költségére egy ideiglenes plusz sávot alakít ki. Így a 3-as útról érkezők közvetlenül haladhatnak Miskolc, illetve az M30-as felhajtója felé. Ígérete szerint ezek a munkálatok márciusban elkezdődnek, április elején pedig már használhatóvá válik a plusz sáv. Az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának helyreállítása kapcsán Lázár János azt mondta, 2025 október 31-ig befejeződnek a munkálatok.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!