Az állandó ostrom alatt levő miskolci villamoson kívül még a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő, úgynevezett tram-trainek esnek állandóan figyelmetlen autósok áldozatává. Bár a miskolci számokhoz képest jóval kevesebb a baleset, mégis átszínezik. Felkészül Miskolc?
„A figyelemfelkeltésen kívül – tesztjelleggel – tervezzük az élénksárga felületek növelését a járműveken. Ennek előkészítése zajlik, a járműveken fóliákat fogunk elhelyezni, a helyi tapasztalatokat természetesen elemezzük, a további döntéseket ezek alapján hozzuk meg” – válaszolta a MÁV kommunikációs osztálya a Szegeder azon kérdésére, hogy milyen intézkedésekkel akarják csökkenteni a jövőben a tram-traineket érintő balesetek számát.
„A vasútvillamosok teljes sárgára festése ugyanakkor nem szerepel a terveinkben, azt a nemzetközi gyakorlat nem indokolja”
– jegyezték meg. Ezt a MÁV-csoport jelenlegi, műszaki előírásokon és vizsgálatokon alapuló, egységes színvilága nem is teszi lehetővé, írták. Vagyis a szegedi Pesa-villamosokhoz hasonló sárga festésre nem lehet számítani a vasútvillamosoknál a jövőben sem.
Rendre előkerül a baleseti híreknél, hogy a közúti járművezetők azért nem veszik észre az egyébként méretes villamosvasút-szerelvényeket, mert nem sárga a festésük, így beleolvadnak a környezetbe. A MÁV szerint viszont a nemzetközi szakirodalomban nincs olyan konkrét, objektív vizsgálati eredmény vagy mérés, amely szerint egy teljesen sárgára festett jármű jobban elkerülné a baleseteket. „Ebből adódóan ilyen – a sárga szín egységes használatára vonatkozó – kötelező előírás sem készült az Európai Unióban” – közölték. (Via Telex.hu)
Alig telt el pár nap az évből, már legalább négy olyan baleset történt, ami közvetlenül érintette a vasútvillamosokat. (Már Miskolc is háromnál jár e cikk megjelenésekor…) A MÁV-tól megtudhattuk, 2022. január 1-je óta – azaz az itthon még újnak számító vasútvillamos-üzem 2021. novemberi indulása utáni teljes évtől számítva – összesen 71 baleset történt, ebből 53-nál történt anyagi kár. Évekre lebontva ez úgy néz ki, hogy
- 2022-ben 28 baleset történt, ebből 15 esetben keletkezett anyagi kár,
- 2023-ban 26, amiből 25-nél volt anyagi kár,
- tavaly 17-ből 13 járt anyagi kárral,
- idén pedig 5 baleset történt cikkünk megírásáig.
Vajon a sárga fólia megoldja a problémát? És vajon Miskolcon is ilyesmi megoldáshoz kellene folyamodni, hogy végre észrevegyék és megadják az elsőbbséget villamosainknak?
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!