Befejeződött a nagy vasúti felújítás, ami után még tovább tart az út Miskolcra

Megosztás

A MÁV nemrég jelentette be a miskolci fővonal felújításának befejezését, ami a vasúttársaság szerint jelentős mérföldkő a vonal történetében. Vége a vágányzárnak.

A 18 milliárd forintos beruházás keretében impozáns mennyiségű infrastrukturális fejlesztést hajtottak végre: 27 kilométeres szakaszon újították fel a bal vágányt, amelynek során 60 kilométernyi sínszál alatt 46 ezer betonaljat cseréltek ki. Az ágyazatban több mint 105 ezer tonna zúzott követ rostáltak át és cseréltek ki, emellett 1,3 kilométeren teljesen új ágyazatot építettek.

A munkálatok során 60 kilométernyi hosszúsínszálat építettek be – ez 500 darab, egyenként 120 méteres sínszálat jelent. A projekt része volt 12 híd állagmegóvó szigetelése és 10 vasúti átjáró karbantartása, illetve részleges felújítása is. A kivitelezés során modern technológiát alkalmaztak: egy 600 méter hosszú SMD felépítménycserélő óriás géplánc segítette a munkát, amely naponta mintegy másfél kilométeres szakaszon tudott haladni. A munkálatokban műszakonként 250 szakember vett részt, és összesen 100-120 különféle munkagépet vetettek be.

Azonban a grandiózus számok és a jelentős beruházás ellenére az eredmények ellentmondásosak. A MÁV szerint a fejlesztés eredményeként megszűnnek a sebességkorlátozások egy 20 kilométeres szakaszon, és “akár” 5 perccel is rövidülhet a menetidő. A feltételes megfogalmazás már önmagában jelzi a bizonytalanságot a tényleges javulást illetően.

A helyzet még különösebb, ha figyelembe vesszük a vonal közelmúltbeli fejlesztéseit. A Magyar Közlekedési Klub adatai szerint 2010 óta négy jelentős beruházás történt: felújították a Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakaszt, átépítették a vágányokat Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között, teljesen megújult a Budapest-Hatvan szakasz, és harmadik vágányt építettek Kőbánya-felső és a Keleti pályaudvar között. Ezekre a fejlesztésekre összesen több százmilliárd forintot fordított a kormány.

Az eredmény azonban megdöbbentő: a menetidő nemhogy csökkent volna, hanem még nőtt is. Míg 2010-ben Sárospatak és Budapest között 3 óra 26 perc volt az út, ma ugyanez 3 óra 34 percet vesz igénybe. Még ha a most beígért 5 perces javulás meg is valósul, az utazási idő még mindig 3 perccel hosszabb lesz, mint 14 évvel ezelőtt volt.

A helyzet további aggodalomra ad okot, hiszen Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja szerint a jövő évi menetrendben Miskolc és Budapest között további 10 perces növekedés várható, ami miatt az InterCity rendszeresen lekési a szolnoki csatlakozást Hatvanban. A kormány részéről Gulyás Gergely mindössze annyit tudott mondani, hogy nem ismerve a fejlesztések pontos költségeit, nem tud magyarázatot adni a menetidő növekedésére.

A MÁV közlése szerint a munkálatok még nem értek teljesen véget: jövő év áprilisáig elvégzik azokat az utómunkálatokat is, amelyekre a téli időjárás miatt most nincs lehetőség. Ezek között szerepel a vágányok semleges hőmérsékletének kialakítása, az ágyazatpótlás, a vágányok és felsővezetékek utószabályozása, valamint a vízelvezető árkok és hídmedrek takarítása. Emellett már tervezik a következő nagy projektet is: a következő öt évben a Hatvan és Füzesabony közötti szakasz felújítását.

Vitézy egyébként a napokban egy Facebook-bejegyzésben kritizálta a Lázár János építési és közlekedési miniszter által benyújtott törvénymódosítási javaslatot, amely szerinte vasúti vonalbezárásokat és járatritkításokat vetít előre. A javaslat értelmében a minimális szolgáltatási szint jelentősen csökkenne: a járásközpontok és megyeszékhelyek között, a szomszédos megyeszékhelyek között, valamint Budapest és a megyeszékhelyek között már csak napi két járatot kellene biztosítani. Vitézy szerint ez visszalépés a környező országokhoz képest. A politikus további aggályokat fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy a módosítás lehetővé tenné bizonyos vasúti szabályok mellőzését műszaki okokra hivatkozva, illetve a “leghatékonyabb közlekedési mód” elvére alapozva. A tervezet szerint a vonat és busz közötti párhuzamosság csak akkor maradhatna meg, ha megszüntetése 50%-nál nagyobb menetidő-növekedést eredményezne. Vitézy arra kérte képviselőtársait, hogy akadályozzák meg ezeket a tervezett változtatásokat.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek