Ennyit költöttek hirdetésre a miskolci polgármesterjelöltek és a kormánypárti média a Facebookon

Megosztás

Véget ért a kampány, így befejeződött a hirdetések dömpingje is a közösségi felületeken, ezért úgy döntöttük megvizsgáljuk, hogy végül ki mekkora összeget költött a Meta oldalain az elmúlt 90 napban.

A politikusok kampányával és azok költségével már korábban is több cikkben foglalkoztunk. Február elején megírtuk, hogy két hét alatt több mint 2 milliót hirdetett el Tóth-Szántai József a Facebookon, ezt az ütemet egyébként szépen tartotta a kampány végéig.

Később már a választás napjához közeledve a várost elborító plakáterdő kapcsán összesítettük, hogy ki mennyit költhetett az utcai hirdetmények megjelenítésére. Erről itt olvashat részletesen.

A választás végeztével eredményt hirdethetünk a politikusok online költéseit illetően. Valószínűleg kevesen fognak meglepődni, de az első helyet Tóth-Szántai József szerezte meg, ő csak az elmúlt 90 napban több mint 20 millió forintot költött kizárólag Facebook és Instagram hirdetésekre. Fontos megemlíteni azt is, hogy Tóth-Szántai hirdetései már decembertől elárasztják a közösségi oldalakat, de ezeknek a költéseknek egy jelentős része nem ellenőrizhető, hiszen akkor még hivatalosan nem volt polgármesterjelölt, ezért az adatokat nem kellett közölni.

A második helyre dr. Barkai László futott be. Az őt támogató Összefogás Miskolcért szövetség összesen 9.5 millió forintot költött a polgármesterjelölt közösségi médiás hirdetéseire. Esetében meg kell említeni, hogy mivel kevesebb mint 90 nappal ezelőtt lett jelölt, így az összes Facebook és Instagram költését tartalmazza az adat.

Harmadik helyet, ugyan csak egy hajszállal, de Lehoczki László szerezte meg, aki 1.2 millió forintot fordított közösségi médiás hirdetésekre. Varga Andrea Klára csak a negyedik legtöbbet költő politikus lenne, de nemcsak ő, hanem az őt jelölő SZIVE egyesület is hirdetett. Így ezen költéseknek az összege 1.7 millió forint körül alakul, ezzel már megelőznék Lehoczki Lászlót.

A polgármesterjelöltek közül még Dohány András költött a közösségi oldalakon, ő összesen 418 ezer forint értékben. Pakusza Zoltán és Fintor Zsolt polgármesterjelöltek egyáltalán nem fordítottak Facebook és Instagram hirdetésekre.

Nemcsak a politikusok költéseit néztük át, de megvizsgáltuk a megyei hírportál, a Boon hirdetéseit is. Ők is jelentős összeget költöttek az elmúlt 90 napban közösségi médiás hirdetésekre, összesen 5.1 millió forintot. A konkrét reklámokat megvizsgálva azt tapasztaljuk, hogy Miskolc tekintetében túlnyomó többségében Barkai Lászlót lejárató hirdetéseket, országos viszonylatban pedig különböző ellenzéki szereplőket lejárató tartalmakat reklámoztak.

Fizetett hirdetések a Boon felületén I.
Fizetett hirdetések a Boon felületén II.

A kampány végén azonban a Fidesz “pozitív” központi üzeneteit is igyekeztek felhangosítani, így két hirdetést is szenteltek az “egymillió találkozás” napjának. Az egyik hirdetés nyitóképén például Molnár Péter a kormánypártok helyi képviselőjelöltje látható, de fordítottak egy kisebb összeget a háborúval való riogatásra is.

Fizetett hirdetések a Boon felületén III.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek