Rengeteg szocialista autócsodát láthatunk Miskolcon és BAZ megyében

Megosztás

A miskolci belvárosi forgalomban nem nehéz felkapnunk a fejünket erre a sárga Barkas-tréler kisteherautóra. De ha kicsit körülnézünk, rengeteg régi keleti autót találunk megyénkben, akár Kazincbarcikán, akár Miskolcon, a kisebb településeken pedig még gyakoribb látvány.

Ha valaki 1989-be repülne vissza az időben, azzal szembesülne, hogy nemcsak a kistelepüléseken, de az ország bármely pontján, még a fővárosban is az autók 90-95%-a a KGST tagállamaiból származó, úgynevezett szocialista gépjármű. Nagyjából az ezredfordulóig még mindig többségben is maradtak az egyre korosodó keleti kocsik, azóta azonban újabb két és fél évtized elteltével már csak elenyésző számban találkozunk velük. Ma már mindenki utánafordul, ha meglát egy Trabantot, Wartburgot, régi Skodát, netán Ifát, Barkast, vagy Zilt.

Éppen ezért keltett nagy feltűnést az egyébként sem a hatalmas lóerőiről híres sárga Barkas-tréler a miskolci utakon a napokban. Nem gyakran találkozunk már ilyennel, a Ladákból sem sokat találunk már, de a régi keleti autók, amelyeknek általában 1990 környékén be is fejeződött a gyártása, már valóban ritkaságszámba mennek. Ilyenekből találtunk egy csokorral az egyik retró autós közösségi médiás csoportban, kiválogatva azokat, amelyeket BAZ megyében fotóztak le az elmúlt néhány hónapban.

A következő járművek szintén Miskolcon, illetve BAZ megyében találhatók, például Kazincbarcikán. Az idő megállásának egyik oka alapvetően a pénzhiány, a szegénység, hogy sokaknak nem is telne nyugati gépjárműre, inkább mindig foltozzák, bütykölik a régi keletit. A másik térfélen viszont ott vannak azok a megszállott retró-hívők, akik ugyan megtehetnék, hogy modern autóval furikázzanak, ők viszont ragaszkodnak a mai világban már feltűnőnek számító őskövületekhez.

Nézzünk néhány példát, akiknek valaha is volt ilyenjük, egészen biztosan megdobban a szívük egy-egy régi példány láttán.

Igaz, ez a Zastava nincs a legjobb formájában, láthatóan rég mozdult el a helyéről, a körülötte levő, egyre burjánzó gyomnövények és a teljesen lapos gumi láttán is.

Egy leharcoltabb példány egy barcikai kereszteződésben.

Erről a Kispolszkiról az a hír járja, hogy négymillióért hirdetik eladásra Miskolcon, de ezt az információt nem sikerült hivatalos helyről megerősíteni. De Gácsi Tamás és Szőke Gábor is úgy tudják, hogy igen, ezért a különleges kabrióért a tulajdonos négymillió forintot kér.

Nekünk melyik a kedvenc retró-autónk? Melyiket fogadnánk el most is és melyikre mondanánk azt, hogy soha az életben?

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek