Bérrollerek országszerte avagy ilyen játékos a vidéki mikromobilitás – és Miskolcon?

Megosztás

Nemcsak Miskolcon, hanem rengeteg más városban is nagy divat lett a bérelhető elektromos rollerezés. Van, aki szidja, van, aki imádja. De hogy zajlik ez jelenleg? Íme egy összeállítás.

Míg a fővárosban több szolgáltatótól is bérelhetünk elektromos rollereket, a megyeszékhelyeken jellemzően csak egy-egy cég kínálja járműveit a sportos mikromobilitási piacon. Azt hihetnénk, hogy ez a modern közlekedési eszköz már mindenhol elérhető, de akad olyan település is, ahol egyelőre csak saját jármű megvásárlásában tudnak gondolkodni a kis kétkerekűek szerelmesei. Összeállításunkból kiderül, hogyan látják saját városuk rollerhelyzetét a független vidéki média újságírói.

Veszprém: a roller maga a szabadság és a játékosság

Németh István Péter népszerű tapolcai költő, aki talán a megye leghíresebb rollerese. Annyira hozzánőtt a jármúve, hogy még az irodalmi időutazásokat is ezzel vezeti a szülővárosában. Amin nincs is mit csodálkozni, hiszen ez a kétkerekű éppen a Németh István Péterhez hasonlóknak való, akik szeretik a szabadságot és a játékosságot. A legjobb, amikor ki lehet vinni a játékot az utcára.

Érthető is a véleményét, hogy az autók a rollerhez képest unalmasak, mert elszigetelik a sofőrt a külvilágtól, de valószínű, hogy a többség mégis a négykerekűekre szavaz, mert azért lássuk be, ahhoz, hogy az ember egy lábon egyensúlyozzon, sportos képességek is kellenek. 

A Veszprém Kukac szerzője, Bartuc Gabriella ugyan nem kérdezte meg a költőt, de szerinte Németh István Péter is a szabadság mellett dönt, amit a sima „gyerekjáték” roller egyelőre meghagy nekünk. Lassabban gurul ugyan, mint az elektromos, de szabadon.

Más a helyzet a manapság egyre divatosabb elektromos eszközökkel. Veszprémben ugyan nagy száguldozásra nincs lehetőség a dimbes-dombos terepen és a lépcsőkkel tarkított belvárosban, de azért szinte minden sarkon belebotlunk egy-egy elhagyott bérleménybe. 

További részletek a Veszprém Kukac cikkében olvashatók.

Szombathely: a város kezd hozzászokni a bérelhető e-rollerekhez

Elektromos rollereket 2022 szeptemberétől lehet bérelni Szombathelyen. A kezdetek óta jellemző, hogy amennyire népszerűek, ugyanannyira megosztóak is ezek a járgányok.  A Nyugat.hu olvasói eleinte sokszor írtak a szerkesztőségnek arról, szerintük nagy baj, hogy bárki lényegében bárhol használhatja ezeket az eszközöket, ezért nagyon sok balesetveszélyes helyzet adódik. Hajmeresztő rolleres mutatványról is érkeztek videófelvételek. A másik, hogy a tesztidőszakban sokan szanaszét hagyták a Lime rollereket. Volt, amelyik a Perint-patakban kötött ki. 

Mára már valamelyest konszolidálódott a helyzet, hiszen egymás után bukkantak fel Szombathely belvárosában a zöld, Lime felirattal és roller-ábrával jelölt parkolóhelyek is.  Amikor nem a megfelelő zónában akarjuk leállítani a fizetést, akkor az applikáció jelzi is, hogy nem hagyhatjuk ott, hanem egy parkolópontra kell vinni a rollert.

A tavalyi évben bérelhető e-rollerekkel Szombathelyen belül 307 ezer kilométert tettek meg míg a Föld és Hold közötti távolság 384 400 kilométer, vagyis szép teljesítményről beszélhetünk.

Persze kellett némi idő, míg hozzászokott a város lakossága az új szolgáltatáshoz, bár a kezdetek óta sokat javult a helyzet, és reméljük nemcsak most látjuk így, amikor éppen nincs kifejezetten szezon.

További részletek a Nyugat cikkében olvashatók.

Szeged: Némi lemorzsolódás volt, de nem haltak ki a rollerek a szigorítás után

Három éve, 2021 májusában Szegeden jelent meg először közrollerrendszer a vidéki városok közül. A Lime gyorsan népszerű is lett, havonta 10 ezer utazást regisztráltak már az indulás évében, a nyári időszakban. Azóta viszont sok víz lefolyt a Tiszán, és a dél-alföldi megyeszékhelyen is megjelentek azok a problémák, amik más, leginkább nyugati nagyvárosokban már jelen voltak addigra.

Szegeden 2023 májusáig gyakorlatilag bárhol lehetett parkolni a Lime elektromos rollereivel, ekkorra vezették be ugyanis, hogy csak kijelölt pontok között járhatunk velük, mert a közlekedési kultúra nem javult. Többen attól féltek, hogy ezzel a lépéssel visszaeshet a népszerűsége a szolgáltatásnak, ám Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt mondta lapunknak, nem tapasztaltak érdemi csökkenést az intézkedés óta.

A szolgáltatás népszerűségének talán az is egy mérőszáma, hogy a Lime tavaly év végére ötven új rollert ígért Szegedre a meglévő 330 mellé, ami a cég üzleti döntése volt, bár még a szabályozást megelőzően. Tavalyelőtt 90 Lime-kerékpár is jött, amit szintén a rolleres cég applikációjából lehet kibérelni.

További részletek a Szegeder cikkében olvashatók.

Pécs: Ahol az enyhe télbe is bejött a rollerezés

A kalkuláltnál többen és gyakrabban használták az e-rollereket Pécsen az elmúlt hónapokban, aminek következménye lehet, hogy hamarosan nemcsak több e-roller futhat majd a pécsi utakon, de a szolgáltatási terület is bővülhet, illetve sűrűsödhetnek a kijelölt rollerparkolók – írja cikkében a Szabad Pécs.

Annak oka, hogy az e-rollerek nagyon, vagy mindenesetre a kalkuláltnál jobban bejöttek a pécsieknek, köztük az itt tanuló és az év nagy részében a baranyai megyeszékhelyen élő külföldi és nem pécsi magyar egyetemistáknak, valószínűleg az lehet, hogy a mostani is egy újabb nagyon enyhe és majdnem hómentes tél, legalábbis biztosan ez az egyik ok – hangsúlyozta a pécsi független lap megkeresésére a baranyai megyeszékhely gazdasági ügyekért felelős külsős alpolgármestere.

A szerkesztőségazt szerette volna megtudni, hogy mik a tapasztalatok a múlt ősszel, éppen az iskolakezdéssel bevezetett pécsi e-rollerezéssel kapcsolatban. Erre felelte a fentieket az alpolgármester. A Szabad Pécs írásából az is kiderül, hogy Pécsen a legolcsóbb rollerezni, s hogy a legnagyobb Dunántúli városban egy izlandi cég franchise-partnere nyerte el az e-roller-rendszer telepítésére és működtetésére kiírt pályázatot – nyílt eljáráson választották ki ugyanis azt, hogy ki biztosíthatja a szolgáltatást. Azt, hogy mi történik azokkal, akik nem a megfelelő, kijelölt helyen teszik le a kétkerekű közlekedési eszközt, a Szabad Pécs cikkében kaphatnak választ.

További részletek a Szabad Pécs cikkében olvashatók.

Debrecen: „Ami kerékpárral egy kellemetlen döccenő, az rollerrel baleseti kockázat lehet”

Az elektromos roller jó alternatíva lehet a közlekedésre, azonban jelenleg szabályozás és megfelelő infrastruktúra nélkül veszélyes ezeket járműveket használni. A rollerbérlés egyre több városban elérhető, Debrecenben azonban nem, bár az ország második legnagyobb városának útjain lehet látni, hogy volna rá igény, szolgáltatók is jelentkeztek már, azonban az itteni városvezetők pozitív döntése még várat magára.

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke, Jónás Zoltán szerint a rollereknek  „szerepet kell adni a városi közlekedésben”. Ennek az egyik legfontosabb lépcsője a biztonságos infrastruktúra, vagyis „a kerékpárutakat úgy kell kialakítani, hogy az a rollerek számára is biztonságosan használhatók legyenek”. A roller egyik előnyeként említette, hogy jobban kombinálható a közösségi közlekedéssel, viszont ebben az esetben is figyelni kell arra, hogy a rollereket úgy szállítsák a tömegközlekedési eszközökön, hogy az a többi utast ne zavarja.

Jónás Zoltán szerinte fontos figyelembe venni az útburkolatok minőségét is: „ami kerékpárral egy kellemetlen döccenő, az rollerrel baleseti kockázat lehet”.

További részletek a Debreciner cikkében olvashatók.

Kecskemét: Bérelni nem, vásárolni igen

Noha Kecskemét kapcsán az elmúlt egy évtizedben gyakran elhangzott a fejlődő metropolis és az egyetemváros kifejezés, azért a közlekedéssel kapcsolatos modernkori elvárások olykor kevésbé felelnek meg ezeknek a jelzőknek. Éppen ezért akadnak bőven, akik igyekeznek magukat egyre inkább függetleníteni a tömegközlekedéstől, és ehhez a biciklik mellé felzárkózva éppen kapóra jött az elmúlt évek slágere, az elektromos roller. 

Bár a városban nem működik bérroller-hálózat, saját járművet nem lehetetlen beszerezni, és ez a jármű kifejezetten hasznos lehet, ha a belvárosban igyekszünk A-ból B-be. Bár Kecskeméten egyébként sincsenek lábbal bejárhatatlan távolságok, rollerrel azért biztos, hogy gyorsabban célba érünk, mint ha gyalogolnánk vagy a buszra várnánk.

Egy olyan megfizethető megoldásról beszélünk, aminek nem csak az ára tartozik a megfizethető kategóriába, hanem a fenntartása is, kiegészítőnek pedig elég egy bukósisak mellé. Vagányabbaknak kecskecímeres kéz- és térdvédő. Könnyen szállítható, kompakt eszköz, aminek a lezárása, tárolása is viszonylag egyszerűen megoldható. 

Ha a fenti pozitív érvek nem lennének elegek, akkor eláruljunk, hogy a rollerezésnek komoly egészségügyi haszna is van. Na, nem a jó levegő, mert az mostanában nem mondható el a városi légszennyezettségi adatok alapján. A törzsizmaidnak viszont kifejezetten jót tesz a mozgó járművön való egyensúlyozás, ahogy a láb- és fenékizmokat is edzésben tartja. 

További részletek a KecsUp cikkében olvashatók.

Miskolc: A sikeres kezdés után újabb fejlesztés érkezhet

Több mint egy fél éve rollerezhetnek bérelhető elektromos eszközökkel a miskolciak. A hathavi tapasztalatok értékelésére Lendvai Tímeát, a Tier mobilitási szolgáltató kommunikációs vezetőjét kérte fel a Borsod24.

A nyár eleje óta Miskolcra költözött európai nagyvállalat, amely a kontinensen több mint 10 ezer eszközt kezel, a helyi önkormányzattal szövetkezve több mint száznyolcvan mikromobilitási pontot alakított ki a városban. Az eltelt időszakban csaknem 13 ezer felhasználó vette igénybe a szolgáltatást – ők a több mint 72 ezer utazásuk során 170 ezer kilométert tettek meg. Egy átlagos miskolci használat hossza 12,7 perc, ami nagyjából 2,5 kilométernek felel meg, ez valamennyivel több, mint a hazánkban mért átlag.

A mintegy háromszázharminc járműből álló flotta e-rollerei okoseszközökre telepíthető alkalmazással bérelhetők. A cég munkatársai folyamatosan monitorozzák, hogy melyik helyszínen mennyire használják ki a helyiek a rollerezési lehetőségeket. Amennyiben azt tapasztalják, hogy valami nem működik, akkor jelzik a városháza közlekedésszervező osztályának.

A vállalkozás olyannyira sikeres, hogy rövidesen bevezetnek egy olyan fejlesztést, ami azt teszi lehetővé, hogy csak a megfelelően leparkolt járművekről készített fényképpel lehessen lezárni az utazást – a felhasználók által készített felvételeket a Mesterséges Intelligencia értékeli majd. Az új szoftver bevezetéséig viszont csak a lelkiismeretes felhasználókon, a jótevő járókelőkön és a Tier itteni partnerén múlik, hány elfektetett rollerbe botlunk Miskolc járdáin.

További részletek a Borsod24 cikkében olvashatók.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek