Kerékpárosbarát fejlesztésekért kapott elismerést Kazincbarcika

Megosztás

11 település – köztük Kazincbarcika – és 10 vállalat kapta meg a „Kerékpárosbarát Település” és a „Kerékpárosbarát Munkahely” címet. Az Építési és Közlekedési Minisztérium pályázatának ünnepélyes díjkiosztójára a pályázatot lebonyolító KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetben került sor.

A díjakat Ágh Péter, az ÉKM állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára, valamint Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese adta át az önkormányzatok és a cégek képviselőinek.

A közlekedésért felelős tárca 2006-ban indította útjára a Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázatát, amelyet 2022-ben 14. alkalommal hirdetett meg települési önkormányzatok, kis- közép és multinacionális vállalatok, valamint közintézmények számára. A pályázattal elnyerhető címmel az ÉKM a kerékpározás elterjedését szolgáló, feltételeit javító önkormányzati és munkáltatói intézkedéseket ismeri el, a rendszerszerű fejlesztések jutalmazása mellett a pozitív példák, előremutató megoldások felkutatására, tapasztalataik feldolgozására és megosztására törekszik.

A 2022-es pályázatra összesen 82 nevezés érkezett, ebből 36 település és 46 munkahely pályázott a „Kerékpárosbarát” díjra. A korábbi évek gyakorlatának megfelelően lépcsőzetes díjazást alkalmaztak, és „kezdő”, „haladó” és „címnyertes” kategóriában díjazták a pályázaton eredményesen szereplő helyhatóságokat és munkaadókat.

„Kezdő Kerékpárosbarát” elismerést 12 önkormányzat és 17 munkahely kapott, „Haladó Kerékpárosbarát” szintet 10 település és 9 cég, illetve intézmény ért el. Az ezt tanúsító elismerő okleveleket az érintettek postai úton kapják meg. A díjátadó rendezvényre a 2022-ben a legmagasabb kategóriába jutott, a „Kerékpárosbarát” címet elnyert települések, valamint munkaadó cégek és intézmények kaptak meghívást.

A díjazás 3-3 kategóriában történt, települések esetében kisváros (község, nagyközség), város, valamint nagyváros (megyei jogú város, fővárosi kerület) lett címnyertes, munkahelyek esetében kis-és középvállalat, multinacionális vállalat/nagyvállalat továbbá közintézmény csoportokra oszthatók a nyertesek. Az egyes kategóriák legjobbjai egy-egy kerékpárt is hazavihettek, amellyel a minisztérium jelképesen hozzájárul az önkormányzat, illetve munkahely környezetbarát járműflottájának fejlesztéséhez, bővítéséhez.

A címnyertesek egy éven keresztül jogosultak használni a Kerékpárosbarát címet, illetve logót, valamint táblát kommunikációs anyagaikban megjeleníteni.

A Kerékpárosbarát Település kategória nyertesei:

Kisváros kategóriában (községek és nagyközségek) kerékpárosbarát címet kapott:
• Kispáli Község Önkormányzata
• Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata

Város kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:
• Kazincbarcika Város Önkormányzata
• Vásárosnamény Város Önkormányzata
• Szarvas Város Önkormányzata
• Kiskunhalas Város Önkormányzata

Nagyvárosok (vagyis megyeszékhelyek, megyei jogú városok és főváros kerületek között):
• Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata
• Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata
• Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat
• Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata
• Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata

A Kerékpárosbarát Munkahely kategória nyertesei:

Kis- és középvállalat kategóriában:
• EDC Debrecen Nonprofit Kft.
• Krausz Műszaki Villamossági Zrt.
Multinacionális vállalat/nagyvállalat kategóriában:
• Hoya Szemüveglencsegyártó Magyarország Zrt.
• BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Közintézmények Kategóriában:
Kerékpárosbarát közintézmény lett:

• BP18 Egyesített Óvoda Pestszentimrei Zöld Liget Tagóvodája
• Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyeri Polgármesteri Hivatal
• Hajdúdorogi Polgármesteri Hivatal
• Kőbányai Polgármesteri Hivatal
• Kispáli Községháza
• Pécsi Tudományegyetem

„A magyar lakosság körülbelül 25 százaléka választja a kerékpárt fő közlekedési eszközként, a kétkerekűn túrázók és sportolók száma pedig megduplázódott az elmúlt időszakban. Magyarországon az elmúlt 10 évben jelentősen javultak a kerékpározás feltételei, és az Építési és Közlekedési Minisztérium tovább javítja a kerékpáros infrastruktúra feltételeit településeken belül és azok között is. Országszerte a teljes kerékpározható hálózat hossza 2030-ra megközelítheti a 15 ezer kilométert, biztonságos és kényelmes alternatívát kínálva az egyéni gépjárműhasználattal szemben. Az elmúlt öt esztendő alatt megközelítően – köszönhetően a kormányzati támogatásoknak – összesen 336 kilométernyi kerékpárút készült a NIF Zrt. (jogutódja januártól az ÉKM) beruházásában. A legtöbb új szakaszt tavaly vehették birtokba a biciklisek, 2022-ben 125 kilométernyi út készült el. (Összehasonlításként: 2021-ben 59, 2020-ban 54, 2019-ben 42, azt megelőzően 42 illetve 56 kilométernyi szakasszal bővült a hálózat.)
A kormányzati célok között szerepel a kerékpározás magas szintjének megőrzése vidéken, elsősorban a síkvidéki alföldi, kisalföldi területeken. A dombvidéki térségekben a kerékpározás részarányát növelni kell, jelentős részben az elektromos rásegítésű kerékpár használat erősítésével.
Lényeges, mondta el, hogy a lakosság számára egyre nagyobb mértékben legyen elérhető opció a kerékpáros közlekedés.” – mondta el az elismerések átadásán Ágh Péter Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára.

„A kerékpározás reneszánszát éli hazánkban is, a települések életében pedig különösen nagy szerepet játszik. A kerékpározást a szakpolitika és a közlekedéstudomány is kiemelten kezeli, hiszen a közlekedési rendszer fontos és nagyon hatékony eleme, fenntartható, környezettudatos, aktív és egészségmegóvó közlekedési mód. A szaktárca és a KTI a társszervezetekkel együtt abban is eltökélt, hogy biztonságos is legyen. A KTI minden, a kerékpározást ösztönző, a kerékpáros közlekedést támogató kezdeményezésben szerepet vállal, szemléletformáló programokkal tesz annak érdekében, hogy növelje a kerékpározás biztonságát. Köszönjük a településeknek, munkahelyeknek, hogy pályáztak, gratulálunk a díjazottaknak, és bízunk benne, a 2023. évi pályázat még sikeresebb eredményeiről számolhatunk be egy év múlva” – tette hozzá Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek