Nincs mese, rövidesen az MVK is kénytelen emelni az árakon

Megosztás

A környező országoknál sokkal látványosabban elszabaduló fideszes infláció Miskolcon is komoly nehézségeket okoz. A közlekedési vállalatnál is tudják, a jelenlegi tarifák tarthatatlanok, minimum a pénzromlás ütemét kénytelenek beépíteni az árakba.

Hogyan és mikor fog megtörténni ez? A részletekről beszámoló Badány Lajos alpolgármestert a Minap.hu idézi.

“A Miskolci Közlekedési Vállalat eleve nehéz örökséggel indult, hiszen 2019-re nagyságrendileg négymilliárd forint adósságot halmozott fel az akkori városvezetés, annak ellenére, hogy a gazdasági konjunktúra időszakában ennek megfizetésére biztosított volt a fedezet. A kieső finanszírozást a Miskolc Holding folyószámla hiteléből folyósította a cégnek. Ezt követően az állam megszüntette az addig nyújtott évi 500 milliós támogatást, de a koronavírus-járvány alatt bekövetkezett utasvesztés is tovább rontotta a közlekedési vállalat pénzügyi helyzetét. Erre érkezett ez év őszén a drasztikus energiahordozó áremelkedés, amely a gázüzemű buszok esetében hétszeres üzemanyagár növekedést jelentett, s az előrejelzések szerint a villamos energia ár esetében a mostani négyszerese várható jövő év elejétől. Mindezek az önkormányzat hatáskörén kívül eső folyamatok, melyek hatása azonban a helyi közlekedés fenntartását veszélyezteti. Egyértelműbben fogalmazva, ezt képtelenség kigazdálkodni, bármilyen takarékossági, racionalizálási intézkedéseket foganatosít a cég, viszont a kormányzat iránymutatása alapján a finanszírozás javítása érdekében egy inflációkövető áremelést célszerűen meg kell lépnie. Hangsúlyozom, hogy ezzel együtt sem biztosított a működtetéshez minimálisan szükséges bevétel. A cég flottaszerkezete bár talán az egyik legkorszerűbb a megyei jogú városok között, most mégis mindez üzemeltetés szempontjából a visszájára fordult, hiszen éppen a CNG buszok által használt gáz ára emelkedett a legnagyobb mértékben. Az energiahordozók beszerzési árának konszolidálása feltétlenül kormányzati beavatkozást igényel, s ebben minden magyarországi önkormányzat ugyanúgy érintett.”

“Egy inflációkövető 20-22 százalékos általános emelést javasolt a cég, mely közel sem fedezi a kiadások növekedését, de a társadalom számára talán érthető is annak figyelembevételével, hogy a miskolciak maguk is naponta szembesülnek akár az alapvető élelmiszerek árának 60-80 százalékos emelkedésével.”

“A módosítások 2023. január 1-től lépnek érvénybe, de a városvezetés ragaszkodik ahhoz, hogy ezzel egyidejűleg javítsa is a szolgáltatás színvonalát. Ezért a tarifaemelésre vonatkozó előterjesztés mellett olyan menetrendi és hálózati változtatásokat is tervez bevezetni, amely elősegíti az utasok számára az úti céljuk gyorsabb, kényelmesebb elérését egy összehangolt, utas-barát rendszer bevezetésével. Erre nézve a közgyűlésen javaslattal fogunk élni. A jelenleg alkalmazott tarifaelemeken túl több új bérlet és jegytípust is bevezetünk, amely a lakosság számára az utazási szokásaikhoz optimalizált lehetőségeket biztosít. Ilyen például a 90 perces jegy, a 72 órás jegy, az 5/30-as napijegy, a szemeszterbérlet vagy a kombinált negyedéves bérlet. Ezek értékesítése a jegykiadó automaták révén is elérhető lesz.”

Kérjük, hogy támogassa a megye független hírportálját, ezzel biztosítva egy utazó riportert, aki bemutatja a magyar vidék valóságát!

Kapcsolódó cikkek