Nulla, illetve 1 csillagos töréstesztek: az elektromos autók feladják a biztonságot az olcsóbb árért?

Megosztás

Hatalmasat égett a Dacia és a Renault villanyautója is a hivatalos törésteszten. Hatalmas sallert jelent ez a konszernnek, mivel a Dacia Spring Electric egy, a Renault Zoe pedig nulla csillagot kapott a biztonsági teszteken és emiatt persze óriási kritikát is. Ekkora probléma lenne karambol esetén az olcsóbb villanyautókkal?

Összeroppanó utascellára, nyithatatlanná torzult oldalajtókra és a roncsba szorult tesztbábukra számítottunk, mielőtt megnéztük az EuroNCAP nevű független, európai vizsgálóintézet legújabb ütközésbiztonsági tesztjeinek szöveges és videós összefoglalóját. A decemberi teszteken egyebek mellett a BMW iX és a Fiat 500e is kiválóan, illetve jól szerepelt, de maximális, öt- és négycsillagos eredményeik láttán még kontrasztosabb a Renault Zoe, illetve a Dacia Spring Electric értékelése. A 2013-ban bemutatott Renault nulla csillagot szerzett, a Dacia pedig egyet. Ezekhez hasonlóan rossz eredményekre ritkán adódik példa – írja a Telex.hu.

Újak, de életveszélyesek?

Az 1997-óta létező EuroNCAP tesztek értékelési szempontjai rengeteget változtak a kezdetek óta, ám kicsit félrevezető, hogy mindvégig megtartották a nullától öt csillagig terjedő skálát. Négy éve, a szervezet fennállásának huszadik évfordulóján összehasonlították egy 1997-es Rover 100 kisautó, illetve egy 2015-ös Honda Jazz ütközésbiztonságát és mindkettőt negyven százalékos átfedéssel merev akadályon törték össze. Az eredmény magyarázat nélkül is egyértelmű: az alapjaiban évtizedekkel korábbi Rover vezetőjének szinte nincs esélye túlélni egy ilyen ütközést, a Jazzből viszont enyhe sérülésekkel szállna ki. Bár fontos intézmény az EuroNCAP, vizsgálatai nem kötelezőek, rossz eredmény esetén sem vonják vissza egy típus műszaki jóváhagyását, legfeljebb a vevők lépnek hátrébb.

Olcsó autó elspórolt védelem

A Dacia Spring miniautó utascellája nem roppan össze az ütközések hatására, de a tesztbábukra szerelt érzékelők szerint a vezető mellkasa és medencéje, illetve térde súlyosan vagy életveszélyesen megsérülhet. A jegyzőkönyv kiemeli, hogy a mellkasi sérülést a műszerfal, illetve nyilván az arról elszabaduló alkatrészek fokozzák és sejthető, hogy a lábak szintén nagyobb biztonságban lennének, ha az autót térdlégzsákkal szerelték volna fel. A hátul ülők feje nagy erővel lendül előre (ostorcsapásszerű mozgás) amikor az autó falnak rohan, ezért jelentős a súlyos sérülés esélye.

A Renault Zoe nulla csillagos értékelése talán még fájdalmasabb a Renault számára hiszen az eredetileg 2013-ban bemutatott kis villanyautó 2020-ban alapos modellfrissítésen esett át. Néhány fontos biztonsági felszerelést nem adnak hozzá alapáron, viszont a teszten éppen egy ilyen alapkivitel szerepel. Ez az autó sem roppan össze az ütközésektől, de a Zoe vezetőjének is nagy sérülésveszélynek van kitéve amikor az autó oszlopnak ütközik, illetve ugyanekkor a hátsó utas súlyos sérüléseket szenved a hirtelen oldalirányú erőhatás miatt.

Az EuroNCAP vezetője emlékeztetett, hogy a Renault az első európai gyártó, amely 2001-ben öt csillagot szerzett az akkori ütközéses vizsgálaton a korabeli Renault Lagunával. Ez a mostani eredmény azonban hatalmasat rombol a gyártó presztízsén.

Kapcsolódó cikkek