Egész Európa legdrágább politikai YouTube-kampányát futtatja a Fidesz másfél hónapja

Megosztás

Május 15-én, Karácsony Gergely miniszterelnökjelölt-jelölti bejelentése napján indította be a Fidesz a közösségi médiában a Gyurcsány Show, illetve a Karácsony = 99% Gyurcsány reklámkampányát. Azóta másfél hónap telt el, és az átlag YouTube-néző úgy érezheti, egyszerűen nem lehet elbújni a gyurcsányozós cunami elől, bármit nézne is az ember, üzemszerűen ezt kapja kísérőnek – írja a Telex.

Hogy kiderüljön, mennyire fedi ez az érzés a valóságot, a Google hivatalos átláthatósági jelentését hívta segítségül a Telex, ami dokumentálja a politikai hirdetéseket a cég felületein – így többek között a YouTube-on is. A rendszer 2019 márciusa óta él, az azóta eltelt bő két évben 2601 magyar nyelvű politikai hirdetést regisztrált, ami összesen 114 millió forintba került.

Ennek több mint a fele, 65 millió forint csak a Fidesz másfél hónapja indított kampányára ment el.

A YouTube legbőkezűbb politikai hirdetői az amerikaiak, ez abszolút vitán felül áll, náluk az elmúlt két évben 766 millió dollár (226 milliárd forint) füstölt el ilyen reklámokra. Trump és Biden elnökválasztási kampányai 83-83 milliót tettek ki ebből. Ehhez képest a teljes EU (plusz a britek) 17,5 millió eurós költése aprópénz – és ezen a 17,5 millión belül tesz ki a magyar költés 350 ezret, azaz kereken 2 százalékot (a fent említett 114 millió forint mostani árfolyamon 320 ezer euró, a Google által megadott érték az elmúlt két év árfolyam-ingadozásain alapulhat).

Ha nem az országokat, hanem az egyes hirdetések megrendelőit nézzük, a két nagy brit politikai erő, a konzervatív toryk, illetve a munkáspárt a legnagyobb játékos, 1 millió, illetve 670 ezer eurós költéssel. A Fidesz ezen az európai toplistán másfél hónap alatt a 21. helyre küzdötte fel magát.

De vannak olyan listák, amelyeken ennél is előkelőbb helyen áll a fideszes reklámkampány. Ha például csak az elmúlt másfél hónapot nézzük, vagyis azt az időszakot, amióta a Fidesz elkezdte a hirdetési hadjáratát, azt látjuk, hogy egész Európa legdrágább politikai YouTube-hirdetéseinek toplistáján az első ötből öt a Gyurcsány Show. Utána egy finn hirdetés jön, és aztán megint a Fidesz. Terjesszük ki az időszakot az egész 2021-es évre: így az első három legdrágább lesz gyurcsányozós reklám, aztán jön két holland hirdetés, és utána újabb két fideszes.

De ha az örökranglistát nézzük meg a rendszer 2019 tavaszi indulása óta, akkor is odafér a 3., a 7., és a 11. helyre a legdrágább hirdetések között a gyurcsányozós műsor egy-egy darabja.

Kapcsolódó cikkek