Nagy balhé: Kiderült, hogy a brit riporter hazugsággal vette rá Diana hercegnőt, hogy a híres interjúban Károly herceg hűtlenségéről valljon

Megosztás

A BBC újságírója annak idején hamis dokumentumokat használt a hercegnő megtévesztésére, hogy megnyíljon és mindent elmondjon.

Egy független vizsgálat arra jutott, hogy Martin Bashir „megtévesztő módszerekkel” győzte meg Diana hercegnét arról, hogy 1995-ben interjút adjon a BBC Panorama című műsorában. Kiderült, hogy az újságíró hamis dokumentumokat használt arra, hogy Diana bizalmába férkőzzön, és meggyőzze arról, hogy beszéljen. A BBC nyilvánosan elnézést kért a hercegné családjától, és azt állítja, ma már nem történhetne ilyesmi, mert sokat változott a gyakorlatuk. Bashir még múlt héten mondott fel a BBC-nél egészségügyi okokra hivatkozva.

A vizsgálatot tavaly indította a tévétársaság Diana családjának nyomására, azután, hogy az interjú 25. évfordulója alkalmából több dokumentumfilm is említést tett a hamis dokumentumokról. Matt Wiessler grafikus, aki akkoriban szabadúszóként a BBC-nek dolgozott, elmondta, hogy Bashir 1995-ben megkérte, hamisítson néhány bankszámlakivonatot. Ezek azt voltak hivatottak bizonyítani, hogy a média fizet a királyi udvarnak dolgozó fontosabb embereknek információért cserébe. Bashir állítólag ezzel nyerte el Diana öccsének bizalmát, és így hozta tető alá az interjút.

Ez volt az a hírhedt interjú, amit Diana a királyné tudta nélkül adott, és amiben őszintén beszélt a házassága problémáiról. (És nem mellesleg megcsinálta Martin Bashir karrierjét.) Több tízmillióan nézték az adást, óriási médiaszenzáció lett belőle, mert ebben mondta azt, hogy „ebben a házasságban hárman vagyunk” – ezzel Camilla Parker Bowlesra, Károly herceg szeretőjére utalt.

A BBC közvetlenül a botrányt követően is lefolytatott egy belső vizsgálatot, és Wiesslert kitiltották, de Bashirral tovább dolgoztak. Azt is állították, hogy birtokukban van egy kézzel írott papír Dianától, mely szerint a dokumentumok nem játszottak szerepet a döntésében. 

A mostani vizsgálat azonban más következtetésre jutott. A vizsgálatot vezető Lord Dyson szerint Bashir súlyosan megsértette a BBC 1993-as, becsületes megegyezésre vonatkozó produceri irányelveit, az eredeti vizsgálatot pedig teljesen rosszul végezték el. Elmarasztalta az akkori hírigazgató, Tony Hall mellett a BBC több vezető beosztású munkatársát is, mivel a súlyos, magyarázat nélküli hazugság ellenére felmentették Bashirt, ráadásul később sem voltak transzparensek az ügyben. Dyson azt is elmondta, hogy a Dianának tulajdonított iromány sem valódi. (444.hu)

Related posts