A Miskolc-Ózd útvonal ugyan tizenöt perccel lerövidült, de több más szegmensben kifejezetten rossz irányba mozdult el a megváltoztatott menetrend. Főleg a megye északi részén okoz problémát az újítás.
Az integráció nem érinti pozitívan Borsod-Abaúj-Zemplén megye északi részét. Több olvasói levél is érkezett az Index szerkesztőségébe, amely részletesen leírja, miként hat az utasok életére a MÁV menetrendjének fejlesztése. K. Viktor elkeseredettségét fejezte ki levelében, melyet még az új menetrend életbe lépése előtt küldött.
Sok egyéb település között Sajóecsegen is megállás nélkül fognak áthaladni a vonatok, ami az egyetlen átszállási pont volt az ózdi és tornanádaskai vasútvonal között. Sok ember jár Sajóecsegről Kazincbarcikára dolgozni, azonban ezt a lehetőséget megszüntetik. Az Edelényből és Boldváról Kazincbarcikára utazók szintén Sajóecsegen szálltak eddig át.
Az átszállás eltörlése miatt a menetidő több mint 2 órával növekszik, hiszen Miskolcon lenne lehetőség, ahol viszont egy perccel korábban megy el a vonat, mint ahogy a másik beérkezik.
A MÁV a probléma megkeresésekor úgy válaszolt:
A reggeli órákban naponta közlekedő, hivatásforgalmi (munkába, iskolába utazási) igényekhez igazodó, Szendrőről 6:33-kor Miskolc-Tiszai pályaudvarra új vonat indul.
Levelükben kitértek arra is, hogy a menetrend kialakítása során figyelembe vették a Volán autóbusz-társaság térségben működő járatait is.
Egészséges a séta
A Volánbusz tájékoztatása szerint 2020 nyarán a Miskolc–Kazincbarcika–Putnok–Ózd-viszonylaton gyorsjárati buszközlekedést vezettek be. A 92-es vasútvonallal szinte végig párhuzamosan futó Miskolc–Kazincbarcika–Ózd-autóbuszvonalon 2020 júliusától ütemes, munkanapokon óránkénti, csúcsidőben félóránkénti, hétvégén a korábbinál egyenletesebb eljutást biztosító autóbuszos menetrend érvényes.
Azonban az olvasók információi szerint a Volánbusznak nincs Sajóecseget Kazincbarcikával összekötő járata. Ha lenne, akkor is jóval hosszabb eljutási időt biztosítana, mint a vonat. Sajóecseghez a legközelebb lévő olyan buszmegálló, ahol a kazincbarcikai busz megáll,
MÁSFÉL KILOMÉTERRE TALÁLHATÓ A TELEPÜLÉSTŐL.
A helyzetet jól szemlélteti az olvasói levél:
Egy járda nélküli, közvilágítás nélküli úton kell kisétálni a megállóhoz. Emellett nemhogy egy fűtött utasváró, de még egy lemez esőbeálló sem található ott. Aki ismeri a helyi morált, az tudja, hogy ha az ember ott áll a megállóban, akkor a busz vagy megáll felvenni az utast, vagy nem. Erre pedig nem lehet alapozni, ha munkába siet az ember.
A vasúttársaság reagált arra is, hogy a Kazincbarcikáról induló autóbuszokról Sajószentpéteren vagy Edelényben a Miskolc és Bódvaszilas között közlekedő járatokra lehet átszállni. Az utasok számára a megfelelő átszállási idő figyelembevétele mellett az említett átszállásos autóbuszos utazás menetideje 1 óra 31 perc és 1 óra 59 perc között változik az átszállás helye, illetve a autóbuszjáratok útvonalának függvényében.
Mennyi az annyi?
A MÁV szerint a kényszerű lépés egyik oka az volt, hogy a Kazincbarcika–Bódvaszilas vasúti vonalon az idei év első 11 hónapjában összesen 69 fő utazott.
Ennek realitását azonban egy másik olvasónk megkérdőjelezi. Ahogy a levelében magyarázza, bizonyos települések kizárását a vasúti hálózatból azzal indokolja a MÁV, hogy
KEVÉS JEGYET ÉRTÉKESÍTETT AZ ADOTT ÁLLOMÁSON. AZONBAN A BEZÁRT ÁLLOMÁSOK ÉS MEGÁLLÓHELYEK EGYIKÉN SINCS JEGYKIADÁS. A JEGYVIZSGÁLÓTÓL LEHET JEGYET VENNI, DE MIVEL A VASÚTI KOCSIK KÖZT NEM MEGOLDHATÓ AZ ÁTJÁRÁS, EZÉRT GYAKRAN NEM JUT EL A JEGYVIZSGÁLÓ AZ UTASHOZ SEM.
De nemcsak ezek az utasok nem szerepelnek a statisztikában, hanem a 65 év feletti nyugdíjasok sem, illetve a bérlettel utazók sem.
A helyzet megoldása érdekében TÖBB TELEPÜLÉSEN ALÁÍRÁSGYŰJTÉSSEL TILTAKOZTAK, hogy a napi ingázásuk ideje ne növekedjen jelentős mértékben, de a vasúttársaság ezt nem vette figyelembe.
A vasúttársaság azzal zárta levelét, hogy az új menetrend életbe lépése után folyamatosan monitorozni fogja a vasúti vonalak forgalmának alakulását.