Mennyire nehéz feltölteni az elektromos autókat Miskolcon?

Megosztás

A villanyautó legfőbb sajátossága benzinnel hajtott versenytársaival ellentétben, hogy maga a jármű halk és környezetbarát, akár otthon is feltölthető. Meghajtásának az energiafogyasztása pedig csaknem a fele a hasonló kategóriájú belső égésű társaival szemben.

Ez mind remekül hangzik, mindazonálltal ez csak az érme egyik oldal a robbanó- kontra villanymotor harcban, az új technológia tömeggyártása még mindig gyerekcipőben jár. Az egyik legnagyobb nehezítő körülmény maga a hatótáv, amit képesek ezek az autók megtenni:

A modern elektromos autók átlagos távolsága, amit egy töltéssel tudnak megtenni nagyjából 190 és 350 kilométer között mozog. Természetesen a legtöbbünknek a Tesla által gyártott Model S és Model X maximum fali poszterként elérhető árkategóriájú szuperautó, a legtöbb típus bőven ez alatt teljesít.

Kiemelten fontos tehát, hogy megfelelő számú töltőállomás álljon rendelkezésünkre a világ minden pontján, kiváltképp az otthonunk és munkahelyünk környékén. Igaz, hogy hatalmas előnyt jelent az otthontöltés, azonban a lakossági hálózatról akár 20-30 órába is beletelik teljesen feltölteni egy akkumlátort, sokszor fejfájást okozva a tulajdonosnak. Fontosak tehát a gyorsabb töltési lehetőségek is.

Miskolcon nem olyan rég történt ezirányban fejlődés, a város számos pontján találhatóak állomások. De ezek között is jelentősek az eltérések, ugyanis nem mindegy hogy mekkora teljesítményt képes leadni egy ilyen “plug-in” töltő.

Töltőállomások Miskolcon és környékén (villanyautosok.hu)

A legtöbb miskolci állomás még mindig 22 kW teljesítményű AC (azaz váltóáramú) technológiát használ, ami sajnos kellemetlenül lassú, főleg ha belegondolunk, mennyi időt vesz igénybe egy benzinkúton való tankolás. Szerencsére léteznek gyorstöltők is, ezek általában DC (azaz egyenáramú) egységek, amik alapból gyorsabbak. Az igazi gyorstöltők pedig 50 kW energiát képesek leadni, ami több, mint a duplája az elavultabb társaikkal szemben. Az eredmény szembeötlő:

Amíg a hagyományos állomáson 100 kilométerhez elegendő energia közel másfél óra töltéssel érhető el, addig a gyorstöltővel ugyanez kevesebb, mint harminc perc.

Ezekből sajnos még koránt sincs elegendő a városban, de azért javuló tendeciát mutatnak a legutóbbi beruházások:

A Decatlonnál található korszerű gyorstöltő, ahogy a Nagyboldogasszony székesegyház környékén, illetve a Szentpéteri kapunál található Lucoil benzinkútnál is egyaránt. A többi állomás sajnos sokkal kevésbé hatékony.

Ha sikerül megfelelő infrastruktúrát és tömeggyártást kiépíteni, akkor akár Miskolcon is tisztább levegőt szívhatnánk a mostaninál. Ehhez persze rengeteg fejlesztésre szükség van és nem csak a települések részéről: Az autók jelenlegi lítiumion-akkumlátorának a gyártása kiváltképp káros a környezetre és ahhoz képest nem képesek elegendő energiát tárolni súlyuk és méretük pedig szintén problémás a tervezőmérnököknek. Nem kérdés, hogy alternatíva után kell nézniük, illetve olcsóbban előállítaniuk az e-autókat, hogy mindenki számára hozzáférhetőek legyenek. De ezt majd egy másik cikkben.

források: villanyautosok.hu, firstrow.hu, buyacar.uk

Kapcsolódó cikkek