Valóban megváltoztatta az M30-as autópálya a megye északi részén élők mindennapjait?

Megosztás

Amikor 197 milliárd forintnyi uniós támogatással megépült az M30-as autópálya Miskolc és a szlovák határ között, sokan a térség felzárkózásának jelképét látták benne. A gyorsabb közlekedés, a biztonságosabb utak és a gazdasági lehetőségek ígérete mellett azonban ma már sokan kérdezik: valóban hozott áttörést a hétköznapokban? Helyiek mesélnek tapasztalataikról – pozitívumokról, hiányérzetről, és a beszakadt sztrádaszakasz miatti bosszúságról.

A 2021 októberében átadott autópálya-szakaszt ünnepélyes keretek között nyitották meg. Orbán Viktor miniszterelnök a szalagátvágáskor azt mondta, “ez az út fél órával gyorsabbá teszi a kapcsolatot Miskolc és Kassa között.” Navracsics Tibor pedig úgy fogalmazott, a fejlesztés “biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a térség lakóinak életét.”

Valóban, a projektet nem csupán közlekedésfejlesztésként harangozták be. A politikai üzenet az volt: ez a beruházás “összeköti Magyarországot Európával, és esélyt ad az északi térségek felzárkózására.”

A térségben élőnek régi álmuk volt az autópálya meghosszabbítása Miskolctól Tornyosnémetiig. Addig ugyanis nemcsak időben volt sok eljutni például Novajidrányból Miskolcra, hanem idegileg is. Rengeteg kamion is szelte ugyanis a 3-as főutat, és több településen is átkellett haladni. Az M30-as átadásával azonban új fejezet kezdődött, biztonságosabbá vált az utazás, ami rendkívül fontos volt.

A miniszterelnök az átadó napján (Fotó: Orbán Vikor, fb)

Vannak azonban olyanok, akik azért bosszankodtak, főleg a fentebb említett térségben, valamint Encsnél és Forrónál, hiszen a sztráda szó szerint a kertek alatt megy el. Összességében azonban kijelenthető, hogy a többség pozitívumként tekint az M30-asra, de kérdés, hogy a várt gazdasági fellendülés megérkezik-e? Ez a helyiek körében is sokat feltett kérdés.

A mindennapokat csak az utazás szempontjából könnyíti meg számára az M30-as. Most már ugyanis 40 perc is elég neki, hogy elérjen Miskolc belvárosába, míg néhány évvel ezelőtt bő egy órájába telt, hogy a megyeszékhelyre eljusson. Hozzátette, ezért sokszor vonattal ment, viszont a vállalkozása miatt ma már nélkülözhetetlen számára az autó használata.

Az M30-asnak azonban most igen komoly problémája van, Lázár János miniszter szerint ugyanis a kivitelező cég óriási hibát vétett a kivitelezés alatt. Mint ismert, Miskolc és Szikszó között az autópálya nem használható, miután megsüllyedt és használhatatlanná vált. Emiatt több mint egy éve nem használható az említett szakasz, és csak ősszel vehető majd ismét birtokba.

Egy szakaszt teljesen újjá kell építenie a kivitelezőnek

“A beszakadt rész miatt most jogosan bosszankodunk, mert végre nem kellett a hármason menni, ami nagyon veszélyes a sok kamion miatt” – mondta egy hölgy, és tette ezt indokkal, hiszen nemrég halálos baleset történt Arnót mellett. “A mi autópályánkban az a jó, hogy nem annyira forgalmas, ezért biztonságosabb, legalábbis én így gondolom. Nekem Hidasnémetiből sokkal jobb a közlekedés, ha Miskolcra megyek, de sok mindenkit ismerek, akik ingáznak nap mint nap, és tudom, hogy nekik kifejezetten áldás a pálya.”

“Egy miskolci multinál dolgozom majdnem tíz éve, fizetik a bejárást. Számomra nem okoz gondot az ingázás, egy óra alatt a lezárt szakassz ellenére is beérek, ha nincs dugó az arnóti körforgalomnál. Kassára gyorsabb az eljutás, az árak miatt a bevásárlást ott szoktam megejteni” – árulta el Tamás, aki magánemberként örül az M30-asnak, és szerinte egyre többen követhetik a példáját, ha hozzá hasonlóan gondolkodnak.

A meghosszabbított szakasz elhozta a gyorsabb utat – a kérdés már csak az, mikor érkezik meg vele a térségbe már nagyon várt fejlődés is?

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem a Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek