Tovább gyűrűzik az MVK és Badány Lajos közötti ügy, ezúttal az alpolgármester reagált a cég közleményére

Megosztás

Úgy tűnik, előbb-utóbb akár jogi útra is kerülhet az ügy, amit Badány Lajos miskolci alpolgármester kezdeményezett az MVK Zrt-vel szemben. A leköszönő alpolgármester egy MTI-nek eljuttatott közleményben fejezte ki aggodalmait a tömegközlekedésért felelős cég gazdasági működésével kapcsolatban, majd az MVK válaszára sem kellett sokat várni. Ezúttal az alpolgármester reagált az MVK állításaira.

Badány Lajos alpolgármester az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünk részére, amelyet változtatás nélkül közlünk.

“Tisztelt Kollégák!

Szomorúan tapasztalom azt a hangulatkeltést, amelyet az MVK Zrt által névtelenül közreadott közlemény tartalmaz, így annak szerzőjéhez nem tudok fordulni, a jórészt valótlan vagy elferdített megállapítások tényként történő beállítása okán.

A hangulatkeltés elsődleges eszköze, hogy a feljelentésemet a cég elleni támadásként állítják be, pedig az nem az MVK Zrt, hanem annak gazdálkodása kapcsán ismeretlen tettes ellen irányul, melyet hivatali státuszomból adódóan törvényi kötelezettségem volt megtenni.

A cég ismeretlen szerzője által megfogalmazott állítások kapcsán ebbe a méltatlan iszapbirkózásba nem kívánok belemenni, arra a tényeket dokumentáltan ismerő kollégáim tételesen megadják a szakmai választ. Bízom a tárgyszerű és kiegyensúlyozott tájékoztatás megvalósulásában, így abban, hogy a témával foglalkozó média teret ad a személyemet durván támadó, megalapozatlan állításokra adott válaszaink leközléséhez.

Alpolgármesterségem ideje alatt minden igyekezetemmel azon voltam, hogy az MVK Zrt a miskolci lakosság jogos elvárásinak megfelelő színvonalas szolgáltatást biztosítson, miként azt is látom, hogy a belső feszültség és ellenérzések fenntartásában érdekelt néhány kolléga ebben nem volt partner.

Ez most legyen a búcsú ideje, megerősítvén azt, hogy szándékaim őszinték és tiszták voltak, személyes érdekektől mentes, a szakmaiság és a törvényesség talaján állva.

Az MVK Zrt minden elkötelezett dolgozójának köszönöm az áldozatos munkát, és bízom abban, hogy a következő városvezetés bölcs belátással orvosolja a cég működtetésében feltárt anomáliákat, Miskolc érdekeinek és a törvényesség betartásának figyelembevételével.”

“„Az MVK Zrt. megdöbbenve olvasta Badány Lajos alpolgármester közleményét, amelyben nyílt támadást intézett a város (egyébként az alpolgármester által felügyelt) közlekedési vállalata és annak közel 700 munkavállalója ellen.”

Helyreigazítás: Az alpolgármester éppen a 700 munkavállaló védelmében tett eleget törvényi kötelezettségének, amelynek elmulasztása büntetőjogi következményekkel járna.

„Tette mindezt azok után, hogy az elmúlt években éppen ő, majd az elmúlt egy évben már az általa létrehozott közlekedés szervező osztály irányította kénye-kedve szerint az MVK Zrt-t, ezzel csaknem 600 millió forintos pluszköltséget teremtve Miskolcnak, a miskolciaknak.”

Helyreigazítás: A Közlekedésszervező Osztály nem irányította/irányíthatta az MVK Zrt-t, mivel az Önkormányzat és MVK Zrt. jogviszonyát szabályozó Közszolgáltatás Szerződés módosítása nem került elfogadásra. Elfogadás esetén sem irányítási, hanem csak mélyebb betekintési és ellenőrzési jogokat szerezett volna az Önkormányzat Szolgáltató működésével kapcsolatban. Kizárólag konszenzusos megállapodások születtek, amelyeket az MVK Zrt az értekezletekről készített jegyzőkönyvek tanúsága szerint elfogadott. A leírt összeg sem helytálló.

„Badány Lajos alpolgármester ugyanis 2023. augusztus 8-án egy teljesen új vonalhálózat és menetrend kialakítására és bevezetésére utasította az MVK Zrt. vezérigazgatóját. Az új hálózat és menetrend tervét Miskolc MJV Önkormányzatának Közlekedésszervező Osztálya készítette, az MVK Zrt. szakembereinek mellőzésével.”

Helyreigazítás: A közleményben hivatkozott tervezet pont az MVK javaslatának teret adva soha nem lépett hatályba. Az új menetrend bevezetésére az MVK Zrt.-t Miskolc MJV 2023. 09.28-i közgyűlése utasította, mivel a módosított vonalhálózatra és menetrendre vonatkozó előterjesztést a Közgyűlés többsége megszavazta.

„Tette mindezt úgy, hogy az MVK Zrt.-nél több évtizedes szakmai tapasztalattal, szakirányú végzettséggel rendelkező kollégák dolgoznak, az akkor újonnan létrehozott osztály munkatársairól viszont ugyanez nem volt elmondható.”

Helyreigazítás: A több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező kollégák szakértelmét elismerjük, véleményüket kikértük, és javasoltuk a Közlekedésszervező Osztály – mint az Ellátásért Felelős Önkormányzat – kötelékébe történő felvételüket. Azt azonban visszautasítjuk, hogy az MVK Zrt. hitelteleníteni igyekszik az Önkormányzat egy olyan szervezeti egységét, ahol többek között olyan miskolci közlekedésmérnökök találhatóak, akik részt vettek több magyarországi és külföldi város vonalhálózatának és menetrendjének megtervezésében.

„Kollégáink 2023 augusztusában megvizsgálták Badány Lajos javaslatát, és már akkor jeleztük felé, hogy az a teljesítménytöbbleten túl olyan mértékű módosításokat tartalmaz, amelyről mindenképpen Közgyűlésnek kell döntenie, illetve a többletfinanszírozási kérdéseket is tisztázni szükséges.”

Helyreigazítás: Ahogy a közlemény is írja nem alpolgármesteri, hanem közgyűlési döntés alapján került a hivatkozott vonalhálózati és menetrendi módosítás bevezetésre, hónapokkal azt követően, hogy annak tartalma az MVK Zrt. illetékeseivel egyeztetésre került. A többletfinanszírozási kérdéseket az Önkormányzat és az MVK Zrt. képviselői közösen tisztázták, megállapították annak többletfinanszírozási igényét, amelyet a megrendelő Önkormányzat hivatalának Gazdasági Főosztálya biztosított Az MVK Zrt számára, a miskolci utasok javát szolgáló emeltebb szintű szolgáltatás biztosításának érdekében.

„Arról is tájékoztattuk alpolgármestert, az új menetrend többletköltsége a bevezetéstől 2024. év végéig várhatóan nagyságrendileg 590 millió forint. A magasnak mondható energiaárak és a működés finanszírozáshoz szükséges hitel-kamatok mértéke által okozott folyamatos költségnövekedés mellett ez az intézkedés szinte egy kegyelemdöfést jelentett az MVK Zrt.
számára.”

Helyreigazítás: A megrendelő Önkormányzat a 2024. évre vonatkozó támogatási összeget 2023. évhez képest 1.072.153.000.-Ft-al megemelte.

„Badány Lajos akkor magabiztosan állította, hogy az általa készíttetett menetrend nem igényel plusz járművet, sem plusz gépjárművezetőt, miközben az által felügyelt közlekedés szervező osztály levelében ezzel szemben az állt: az új menetrend + 10 db járművet és + 10 fő autóbuszvezetőt és +1 fő villamosvezetőt igényel majd.”

Helyreigazítás: Az MVK vezérigazgatójának dokumentált nyilatkozata szerint a bővített menetrend teljesítéséhez + 6 db autóbuszra és + 7 fő járművezetőre volt szükség, melyek rendelkezésre állásáról a bevezetés előtt biztosította a Polgármestert, hogy a megrendelt szolgáltatást szűken, de tudja biztosítani, illetve, hogy mindent megtesz a sikeres bevezetés és
működtetés érdekében.

„Arra is felhívtuk az alpolgármester figyelmét, hogy ilyen rendkívüli sürgősséggel bevezetett menetrendhez a szükséges többlet jármű és az azokhoz szükséges járművezetők stabilan nem biztosíthatóak, így menetrendi eltérések keletkezhetnek.”

Helyreigazítás: A „menetrendi eltéréseket” azaz járatkimaradásokat elsődlegesen a 2023. októberi állapothoz képest rohamosan romló járműkiadás okozta. A „rendkívüli sürgősség” sem helytálló, a menetrend bevezetése kifejezetten a Szolgáltató kérésére lett az eredetileg tervezett szeptember 1-ről október 14-re halasztva. A szolgáltató jegyzőkönyvben lenyilatkozta, hogy addigra fel tud készülni az átállásra, idézem: „Szolgáltató tájékoztatja az Ellátásért felelős képviselőt, hogy az új menetrend októberi bevezetése tekintetében operatív akadályok nem állnak fenn. A testületi döntést követően 2-3 hét alatt tudja az MVK
Zrt. az új menetrendet bevezetni.”

„Ez 2024. év elején be is következett, a vállalat munkavállalóinak erőfeszítéseinek köszönhetően az új menetrend bevezetését és fenntartását minimális eltérésekkel sikerült megoldani.”

Helyreigazítás: Az állítás nem felel meg a válóságnak. A cég működésének finanszírozásának biztosítottsága mellett azonban a 2023. 10. 14-én rendelkezésre álló 107 járműből 2024. év elejére olyan mértékű leépülés következett be, amely egyes napokon
mindössze 93 forgalomképes jármű kiadását eredményezte. Összességében, az MVK Zrt. által megküldött adatok alapján megállapítható, hogy tanítási időszakban munkanapokon 2024.01.01. napja és 2024.06.15. napjai között mindössze 17 tanítási időszaki munkanapon tudta teljesíteni az MVK Zrt. a buszközlekedés hiánytalan biztosításhoz szükséges járműállományt, míg a fennmaradó 88 munkanap esetében nem. Ezek az adatok tényszerűségét az biztosítja, hogy azok az MVK Zrt által megküldött jelentéseken alapulnak.

„A többlet járműigény biztosítására és a jelenlegi járműállomány korszerűsítésére az MVK Zrt. folyamatosan jelezte, hogy új járművek beszerzésére van szükség, hiszen több mint 650.000 km a járművek átlagos kilométertelítettsége, de nemhogy beszerzés nem történt még a pályázaton sikeres beszerzéseket is akadályozták, konkrétan a 2024. évi üzleti tervből ki akarta töröltetni a megnyíló új járműbeszerzési pályázati programok egyes sorait.”

Helyreigazítás: A közlemény nem csak hibás információt oszt meg, hanem egyértelműen hangulatkeltésre törekszik. A valóság ugyanis az, hogy az MVK Zrt. 2023 decemberére beterjesztett üzleti tervét a felmerült számos aggály miatt nem fogadta el az Önkormányzat. Ennek keretében jelezte a Közlekedésszervező Osztály munkatársa 2023 novemberében, hogy a beruházási tervben az elektromos buszok amennyiben pályázati forrásból kerülnek majd beszerzésre, akkor rosszul soron kerültek megjelenítésre, és ezért javasolta a táblázaton belüli korrekciót a Közlekedésszervező Osztály osztályvezetője. Nem életszerű, hogy amikor a Közlekedésszervező Osztály javaslatot tett az MVK Zrt. részére történő további járművek biztosítására, akkor bármilyen módon új járművek beszerzését akadályozná.

„Az alpolgármester még akkor sem vállalta a felelősséget a meggondolatlan módosításokért, sőt az MVK Zrt. szakembereire mutogatott, őket tette felelőssé azért a problémáért, amelyet az általa terveztetett menetrend okozott, az MVK Zrt.-t okolta azokért a bajokért, amiket előre jeleztünk neki.”

Helyreigazítás: Felelősség tekintetében nem általánosságban az MVK Zrt szakembereiről lehet szó, csak adott személyekről, olyan személyekről, akik döntéshozói jogkörrel rendelkeztek az üzemvitel tekintetében. A menetrend okozta „bajok” tekintetében az
előzőekben tételes választ adtam.

„Az MVK Zrt.-nek azonban nem volt más lehetősége, mint tudomásul venni az új menetrend bevezetésére vonatkozó döntést, és a munkavállalók rendkívüli túlmunkákat vállalva erőn felül dolgoztak azon, hogy az előírt menetrend tartható legyen. Emellett társaságunk villamos- és autóbuszvezetői képzéseket indított, illetve igyekeztünk biztosítani az üzemképes járműállományt. A bevezetett menetrend többletköltségeinek finanszírozására pedig a Miskolc Holding Zrt. biztosít folyamatos hitelkeretet a közlekedési társaság számára.”

Helyreigazítás: A buszvezető hiány már 2023. nyarán ismert volt, sőt már a korábbi években sem volt képes kiadni szabadságokat a Szolgáltató, azonban vezetői egyeztetés keretében az MVK Zrt. vezérigazgatója a menetrend bevezetése előtt jelezte, hogy ezt a probléma csak átmeneti lesz, mert sofőrképzéssel fogják kezelni a létszámhiányt. A képzések azonban késve indultak meg. Az MVK Zrt vezérigazgatója által áprilisra előre jelzett 17 (Telex cikk), majd a júniusra ígért 23 (minap cikk), főből szeptemberig mindössze 5 fő állt munkába. Ez a késedelem okozza továbbra is a munkavállalók rendkívüli túlmunkájának szükségességét, mely probléma a mai napig nincs megnyugtatóan kezelve.

„Mindezek után váratlanul érte a közlekedési vállalatot a hamarosan leköszönő alpolgármester politikai indíttatású támadása, a cégünk ellen tett feljelentése és az, ahogyan kritizálta és rágalmazta erőn felül teljesítő munkavállalóinkat. A társaság működését,
gazdálkodását teljeskörűen 2018-ban, 2020-ban, 2021-ben és 2023-ban világította át az önkormányzat külső szakcégek segítségével, illetve folyamatos adatszolgáltatásokon keresztül információkkal látta el a társaság a főosztályt és a felügyeleti szerveket.”

Helyreigazítás: A feljelentés ismeretlen tettes ellen került megtételre, nem a „cégük” ellen, konkrét vizsgálati anyag és jogi szakvélemény és törvényi kötelezettségnek megfelelően. Az MVK Zrt. nem a cégvezetésé, hanem a városé, a miskolciaké. Fel kell
hívnunk az MVK Zrt. tárgyi írását jegyző kolléga figyelmét, hogy pont a közleményben hivatkozott átvilágítások kapcsán adta ki Miskolc Megyei Jogú Városának képviseletében eljáró illetékese azt a tájékoztatást a napokban, miszerint: „A vizsgálat eredményeként elkészült összefoglaló rámutatott arra, hogy az MVK Zrt. által hivatkozott számos átvilágítás és ellenőrzés egyike sem fedett fel a szakértői véleményben jelzett problémát, ezért felmerült a társaság saját belső ellenőrzési rendszerének, valamint a Miskolc Holding Zrt. által végzett ellenőrzések és átvilágítások revíziójának szükségessége is.”

„Az MVK Zrt. teljes mellszélességgel kiáll a dolgozóiért és a leghatározottabban visszautasítja Badány Lajos, leköszönő alpolgármester vádjait és rágalmait.”

Helyreigazítás: A leköszönő alpolgármester és – biztosíthatom – hogy a teljes hivatali stáb teljes mellszélességgel kiáll az MVK Zrt dolgozóiért, és az alpolgármester leghatározottabban visszautasítja az MVK Zrt. nevében nyilatkozó ismeretlen személy által leírt vádakat és rágalmakat. Az, hogy az esetlegesen felmerülő aggályok megfelelő módon kivizsgálásra kerüljenek nem csak az MVK-nál dolgozó munkavállók, hanem minden miskolci érdeke is.

„Badány Lajosnak ugyanis nemcsak, hogy rálátása, ráhatása volt a cég működésére, de hatalmi szóval több esetben olyan döntéseket kényszerített a cégvezetésre, amelyekről kellő szakmai hozzáértés birtokában lehetett tudni, hogy közlekedési káoszhoz vezetnek. Megdöbbenve állunk az előtt, hogy Badány Lajos alpolgármester a felelősség vállalása
helyett közlemények mögé bújik.”

Helyreigazítás: Amennyiben a közlemény szerzőjének / kiküldőjének kiléte megismerésre kerül, akkor szükséges, hogy állításait alátámassza. Amennyiben erre közlemény ellenjegyzője nem képes, akkor valóban jogi lépések megtétele válik szükségessé.

„Felháborítónak tartjuk, hogy azt állítja Badány Lajos, hogy a szükséges források rendelkezésre álltak, miközben lassan 10 milliárd forintra rúg az Önkormányzat által az MVK Zrt-nek ki nem fizetett összeg.”

Helyreigazítás: Felháborító az lehet, hogy az MVK Zrt tagadja az üzemviteléhez szükséges finanszírozás tényét, amikor az üzleti tervében foglalt kiadások pótlólagos pénzügyi fedezetét az Önkormányzat és a Miskolc Holding Zrt. közösen, teljes mértékben állja. Képletesen ez azt jelenti, hogy a működtetéshez szükséges pénzt vagy a „bal” vagy pedig a „jobb” zsebéből veszi ki az üzemviteléhez szükséges pénzt.

„Felháborítónak tartjuk, hogy az MVK Zrt.-t vádolja olyan beruházásokkal, amely nem a szolgáltatások közvetlen javulását okozzák, miközben ő olyan tanulmányokra és “szakértőkre” költött, amelyek évi többszáz millió forint többletköltséget jelentenek a miskolciaknak.”

Helyreigazítás: Ezen a ponton ragadnánk meg a lehetőséget, hogy választ adjunk az MVK
Zrt. által megfogalmazott kérdésekre is.

  • Miskolc Megyei Jogú Város szervezetében létrehozott Közlekedésszervező Osztály működési költségeit (2023, 2024, bérek, egyéb kifizetések)

A boon.hu-n 2024.03.20-án megjelent nyilvánosan elérhető cikk rögzíti az osztály működésével kapcsolatban 2023 szeptemberétől, 2024 januárjáig 15 millió Ft költség merült fel. Azaz az MVK Zrt. által – csupán egyetlen! – külső céggel megkötött szakértői szerződésének nettó összege is a háromszorosa a Közlekedésszervező Osztály 2023-as bruttó működési költségének.

A működési költségek azóta sem változtak, de közérdekű adatigénylés keretében pontos miként a boon.hu illetékesei, így bármely más érdeklődő is információhoz juthat.

  • Milyen cégekkel és magánszemélyekkel kötött megbízási szerződést az MVK Zrt. átvilágítására az elmúlt 5 évben és ezek mennyibe kerültek a miskolciaknak? A beszerzési és kiválasztási folyamat hogyan valósult meg, milyen egyéb gazdasági társaságok kerültek megszólításra ajánlattételi szakaszban az egyes szerződések megkötése előtt?

A feljelentés alapját képező gazdasági átvilágítást nem Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzat rendelte meg, hanem kifejezetten az MVK Zrt. Felügyelőbizottsága érezte a beszerzések átvilágításnak szükségességét. Ennek alapján Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata az MVK Zrt. által kifogásolt szakértői anyagra, mivel nem az Önkormányzat volt annak megrendelője, így érthetően az Önkormányzat közvetlenül egy forintot sem költött. Hogy milyen kik kerültek megszólításra az adott szerződéskötés előtt, arról a Megbízó, azaz az MVK Zrt. Felügyelőbizottsága tud a közlemény írója számára tájékoztatást adni.

  • A végére csak költői kérdés maradt: mindezekből milyen javulást éreztek a miskolciak? Vagyis ezek nem olyan beruházások voltak, amelyek nem a szolgáltatások közvetlen javulását okozzák?

Mint az előző kérdésre adott válaszban rögzítésre került, az MVK Zrt. által kifogásolt büntetőeljárás megindulását eredményező átvilágítási anyagra Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata nulla forintot költött, mivel nem az Önkormányzat volt az átvilágítás kezdeményezője, hanem a cég saját Felügyelőbizottsága. Ennek okán nem értelmezhető, hogy milyen „beruházásra” gondolhat a közlemény írója.

Hogy milyen javulást éreztek a miskolciak a 2023. október 14.-én bevezetésre került menetrend módosítás következtében?

A miskolci utazóközönség egyértelmű javulást érzékelhetett az új városrészi kapcsolatok és járatsűrítések okán. Az elégedettséghez azonban szükséges lett volna, hogy az MVK Zrt döntéshozó jogkörrel rendelkező illetékesei legalább törekedjenek a menetrendszerű közlekedéshez szükséges feltételek biztosítására, s nem a cég dolgozóit tereljék az ütközőzónába, amikor a miskolciak nagyfokú járatkimaradásokkal szembesülnek és az utazóközönség érdekében ezt a város is komolyan szóvá teszi.”

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz. 

Kapcsolódó cikkek