A Magyar Suzuki „Együtt az utakon” közlekedésbiztonsági kampányában minden évben más problémára fókuszál. Idén a kezdő sofőrök álltak a reprezentatív kutatásuk középpontjában.
Állítjuk, hogy türelmesek vagyunk a rutintalan autóvezetőkkel, de a gyakorlat nem ezt mutatja. A felmérések eredményeiből úgy tűnik, a magyar autós társadalom attitűdje elég támogató a gyakorlatlan sofőröket illetően, a közlekedéspszichológus szerint azonban mást lehet tapasztalni a mindennapokban.
„Hajlamosak vagyunk eltitkolni egy felmérés során az objektíven is agresszívnek minősülő magatartást. A tanulókkal szembeni negatív viselkedés pedig ebbe a kategóriába tartozik” – nyilatkozta Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.
A kampány céljai közt szerepelt, hogy világossá váljon milyen hozzáállás jellemzi a már gyakorlott gépjárművezetőket, ha például T betűvel jelzett autóval találkoznak, és miért kapcsolódik sok esetben a vezetéshez negatív érzelem a kevesebb tapasztalattal rendelkezők többségénél?

Nagyobb a bizonytalansági arány a budapesti, illetve nagyvárosi sofőrök körében.
A budapestiek a más településen élőkhöz képest kevesebb együttérzést mutatnak, a kisebb városok és falvak autósai jellemzően támogatóbbak. Némelyek szerint megoldás lenne, ha a gyakorlatlan vezetők csak rutinszerzés után mennének forgalomba, vagy elzárt területen vennének további órákat. Közülük azonban minden negyedik autós úgy gondolja, hogy nem kell mindenkinek vezetni, és közel ugyanekkora arányban állítják azt, hogy semmi nem változtatna a rutintalanokról alkotott véleményükön.
A rutinosabbak magukat nem, vagy kevéssé látják türelmetlennek, és a saját vezetési stílusukat tekintik alapnak, amelyhez a kezdők még nem alkalmazkodtak – reagált a kutatásra Zerkovitz Dávid.
A felmérésből kiderült, hogy a ritkábban autózók között magasabb a nők és a budapestiek aránya, illetve azoké, akik még csak néhány éve ülnek a volán mögött. A kevésbé gyakori vezetés okai többnyire a kényelmesebbnek tartott tömegközlekedés (26%) vagy a nem túl gyakori elfoglaltság (26%). Minden ötödik megkérdezettnek nincs autója, minden tizedik jogosítvánnyal rendelkező pedig szorong a vezetéstől. A vizsgálat résztvevőinek tíz százaléka azért ragad ritkábban kormányt, mert tapasztalatlannak tartja magát, de olyanok is akadnak, akiket a környezetük nem enged a volán mögé.

A kezdőkkel szemben tanúsított empatikus magatartás jellemzőbb a nőkre, az idősebb generációra és a kisebb településen élőkre. Sokan akadnak, akiket elönt az indulat a T-jelzés látványától, vagy a bizonytalan sofőröktől, mert úgy vélik, hogy feltartják a forgalmat.
„Jellegzetes konfliktus a közúti forgalomban a sebességkorlátozást fegyelmezetten betartók és a “forgalom ritmusát felvéve” közlekedők örökös ellentéte” – közölte a közlekedéspszichológus.
Az ügyben kompetens szakember szerint a városi környezet, a megnövekedett forgalom és a rutin mind olyan zavaró kulcstényezők, amelyek állandó stresszt és feszültséget generálnak az utakon.
Szöveg: Vásárhelyi Gabriella
Fotók: Magyar Suzuki
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!