Komoly indulatokat váltott ki a Miskolc-Szirma és Martinkertváros közötti területre tervezett beruházás, amelyről jelenleg kevés hivatalos információ áll rendelkezésre. A közösségi médiában és lakossági fórumokon gyorsan elterjedt híresztelések sokszor tévesen értelmezik a projekt célját, helyszínét és természetét – emiatt érdemes néhány félreértést tisztázni.
Fontos tudni, hogy a szóban forgó terület több mint két évtizede gazdasági övezetként van nyilvántartva, vagyis ipari vagy kereskedelmi fejlesztésre kijelölt övezet. A tervezett beruházás nem Martinkertváros vagy Szirma belső utcáit érinti, hanem attól távolabb, és a közlekedés sem a lakóövezeteken keresztül történne, hanem a Fonoda utca felől.
A lakossági aggodalmak középpontjában többnyire a környezeti hatások állnak, pedig léteznek korszerű, zárt rendszerű technológiák az építési törmelék – vagyis úgynevezett inert hulladék – kezelésére, amelyek esetében a környezeti terhelés minimális vagy nulla. Az ilyen típusú feldolgozó üzemek célja éppen az, hogy csökkentsék az illegális lerakásokat, amelyek sajnos a main napig gyakoriak Miskolc külterületein is.
További félreértés, hogy a beruházás kormányzati kiemelést élvezne. Valójában nem minősül kiemelt állami beruházásnak, és nem köthető semmilyen kormányhatározathoz. Az engedélyezési eljárás minden esetben a területileg illetékes kormányhivatal hatásköre, a város csupán településképi véleményt adhat. Amíg hivatalos engedélykérelem nincs benyújtva, a hatóság sem tud konkrétumokat közölni.
A közösségi médiában terjedő állítások között sok a pontatlanság. A véleményformálók, kommentelők egy része tényként kezel olyan állításokat, amelyek nem felelnek meg a valóságnak – ezzel csak fokozzák a feszültséget. Továbbá a gyakran hangoztatott érv, miszerint egy ilyen fejlesztés csökkenti az ingatlanárakat, nem minden esetben állja meg a helyét: például Debrecenben és más hazai ipari környezetben éppen hogy áremelkedést hoztak az infrastruktúra-fejlesztések.
A beruházás részleteiről jelenleg kizárólag a projektgazda nyilatkozhatna, ám eddig ez inkább zavaros kommunikációban nyilvánult meg – többek között egy Facebook-csoport formájában, amely inkább növelte a bizonytalanságot, mintsem csökkentette volna. A városvezetés felelőssége lenne, hogy hivatalos és szakmai tájékoztatást nyújtson a lakosság számára, még akkor is, ha a beruházás engedélyezése nem önkormányzati hatáskör.
A fejlesztés körül kialakult indulatok jól mutatják, mennyire fontos lenne a hiteles információ és a közbizalom. Az ilyen ügyek nem lehetnek sem politikai akciók, sem indulatokra épülő pánikkeltés eszközei – különösen egy olyan városban, ahol évtizedek óta várat magára az a közlekedési koncepció, amely kapcsolatot teremtene az autópálya és az Avas között, így tehermentesítené például Szirmát és Martinkertvárost is.
Abba is érdemes belegondolni, hogy a mai világban rengeteg helyen, például benzinkutakon is veszélyes anyagot tárolnak, de naponta szállít a Borsodchem vasúton, Miskolcon keresztül, több vagonnyi veszélyes alapanyagot. Az egykori Bogáncs utcai szeméttelepre pedig jobb inkább nem is gondolni, mi lehet ott a föld alatt elásva, abból az időből, amikor a környezetvédelmi és hulladékgazdálkodási szabályok gyakorlatilag még nem léteztek.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!