Az ország egyik legszebb erdei vasútja, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) január 25-én ismét útnak indítja népszerű téli különvonatát Miskolcról Mahócára.
A Zúzmara Expressz néven közlekedő szerelvény a miskolci Dorottya utcai végállomásról két időpontban, 9:40-kor és 13:05-kor indul Mahócára, ahonnan 11:35-kor és 15:15-kor tér vissza a vármegyeszékhelyre.
A különvonat nem csak egyszerű utazási lehetőséget kínál: az utasok számára több egyéni program is elérhető lesz, például téli piknikezés Andókúton, séta a Varbói tóhoz, vagy akár erdei túrázás is. A programon való részvételhez előzetes regisztráció szükséges az eszakerdo.hu weboldalon keresztül. A részvételi díj felnőtteknek: 6.000 Ft, gyermekeknek 4-től 14 éves korig: 4.000 Ft,-/fő.

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút évente több mint 200 ezer utast szállít, ami az ország egyik leglátogatottabb kisvasútjává teszi. A teljes vonalhálózat 25 kilométert tesz ki, amely a garadnai fővonalból és a mahócai szárnyvonalból áll.
A mahócai szárnyvonal története egészen az 1920-as évekig nyúlik vissza. A vonal építése 1920 és 1922 között zajlott, eredetileg 11 kilométeres hosszúságban, a Papírgyártól Mahócáig. A szárnyvonal elsődlegesen teherszállítási célokat szolgált, de 1933-tól a személyforgalom is megindult rajta. A vonal történetének jelentős állomása volt az 1940-es bővítés, amikor megépült a Mahóca-Taksalápa közötti 3,8 kilométeres szakasz, majd 1947-48-ban továbbfejlesztették egészen Farkasgödör-Örvénykőig. Ezzel a szárnyvonal elérte legnagyobb, több mint 17 kilométeres hosszát.
A vasútvonal életében fordulópontot jelentett 1989, amikor megszűnt a teherszállítás. Az 1990-es években a pálya állapota jelentősen leromlott, és sajnos gyakori lopások is nehezítették a működést. 2001-ben a Mahóca és Taksalápa közötti szakaszt felszámolták, majd 2006-ban a Taksalápa-Farkasgödör szakasz is elbontásra került.
Napjainkban a szárnyvonal Mahócáig járható, köszönhetően a 2008-as és 2014-es felújításoknak. Bár menetrend szerinti járatok jelenleg nem közlekednek rajta, rendszeresen indulnak különvonatok, mint például a januári Zúzmara Expressz. A vonal különlegessége, hogy az erdei iskolánál új mozdonykörüljárási lehetőséget alakítottak ki, és Mahócán alkalmanként még ma is folyik farakodás.
A mahócai szárnyvonal műszaki szempontból készen áll a rendszeres forgalom újraindítására, azonban egyelőre csak a különvonatok közlekednek rajta. A vonal megmaradt szakasza továbbra is őrzi a Bükk-hegység vasúti közlekedésének gazdag örökségét, és a különvonatok révén ma is egyedülálló élményt nyújt az utazóknak.
Fotó: Északerdő
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!