A téli közlekedés veszélyeire és a szabálytalan megoldások következményeire hívta fel a figyelmet egy nem mindennapi eset Miskolcon, ahol a rendőrök egy különös módszerrel próbálkozó autóst állítottak meg.
A vasárnap délutáni havazás miatt fokozott ellenőrzést tartó Miskolci Rendőrkapitányság munkatársai a bükki utakon, konkrétan a hollóstetői üdülőtelepnél figyeltek fel egy szokatlan hangot kiadó járműre. A különös zajt az okozta, hogy az autó kerekei szántották a havat, miközben a gumikba illesztett szögek folyamatosan érintkeztek az útburkolattal.
A hatóságok azonnal és határozottan intézkedtek: szabálysértési eljárást indítottak, bevonták a jármű forgalmi engedélyét, és megtiltották a továbbhaladást. A sofőr meglehetősen naiv védekezése szerint “csak ki akarta próbálni” ezt az egyedi megoldást, azonban a közúti járművek műszaki követelményeit szabályozó KöHÉM rendelet egyértelműen tiltja a szögbetétes abroncsok használatát Magyarországon. A rendőrség humoros megfogalmazása szerint “egy időre szögre akasztották a kocsit”.
A szöges gumiabroncsok története az 1960-as évekre nyúlik vissza, amikor a neves gumigyártó, a Michelin bemutatta első ilyen típusú termékeit, nem sokkal azután, hogy kifejlesztette a futófelület-lamellás technológiát. Bár ezek az abroncsok kiváló tapadást biztosítanak jeges és havas utakon, számos európai országban már 1975-ben betiltották őket. A tiltás oka, hogy a szögek által az útburkolaton okozott barázdák jelentősen növelik a vízencsúszás kockázatát, ami különösen veszélyes lehet az enyhébb telű országokban.
A szöges gumiabroncsok műszaki szempontból számos előnnyel rendelkeznek: tökéletes tapadást biztosítanak jégen és sűrű havon, megakadályozzák a kerék kipörgését, magabiztosabb gyorsítást tesznek lehetővé, és jelentősen rövidítik a féktávolságot, ami kulcsfontosságú a balesetek megelőzésében. Azonban a hátrányokkal is számolni kell: ezek az abroncsok zajosabbak, jelentősen drágábbak, gyorsabban kopnak, és nedves aszfalton rosszabbul teljesítenek, mint hagyományos társaik.
Jelenleg Európa országai megosztottak a kérdésben. Magyarország mellett többek között Montenegróban, Horvátországban, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában, Bosznia-Hercegovinában, Macedóniában, Bulgáriában, Hollandiában, a Cseh Köztársaságban, Romániában, Lengyelországban és Portugáliában is tilos a használatuk, csak a hagyományos téli gumikra lehet hagyatkoznunk. Ezzel szemben az északi országokban, valamint Ausztriában, az Albán Köztársaságban, Belgiumban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Írországban, Spanyolországban, Olaszországban és Svájcban engedélyezett – azonban szigorú szabályozás mellett.
A szabályozás országonként jelentősen eltér: a skandináv országokban például szigorúan szabályozzák a szögecsek sűrűségét, méterenként maximum 50 darabot engedélyezve. Ausztriában időbeli és sebességbeli korlátozások vannak érvényben: csak október 1. és május 31. között használhatók 3,5 tonna alatti gépkocsikon, az autópályákon maximum 100 km/h, más utakon pedig 80 km/h sebességgel. Belgiumban még szigorúbbak a szabályok: november 1. és március 31. között engedélyezik csak a használatukat, és az autópályákon 90 km/h-ra, más utakon pedig 60 km/h-ra korlátozzák a megengedett sebességet.
Érdekesség, hogy Skandináviában nem csak autókra, hanem kerékpárokra is gyártanak ilyen abroncsokat, mivel ott télen is sokan bicikliznek. A hazai autósoknak azonban érdemes szem előtt tartaniuk: a szöges gumik használata továbbra is szabálysértésnek minősül közútjainkon.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!