Látványos demonstrációt tartott ma reggel az aHang Borsod megyei szervezete és az aPont Miskolc a 3-as főút egyik legforgalmasabb szakaszán, közvetlenül a Felsőzsolca Ipari Park közelében. A reggeli csúcsforgalom idején szervezett akció célja az volt, hogy felhívják a figyelmet az M30-as autópálya Miskolc-Szikszó közötti szakaszának tarthatatlan állapotára és annak mielőbbi helyreállítására.
A mindössze két éve, 2021 októberében átadott autópályaszakaszt idén februárban súlyos műszaki problémák miatt teljes szélességében le kellett zárni. A forgalmat a 3-as főútra terelték, ami azóta is jelentős fennakadásokat okoz a térségben. A lezárás következtében naponta több mint 20 000 jármű kényszerül az alternatív útvonalra, ami drasztikus mértékben megnövelte az utazási időket, valamint jelentős torlódásokat és környezeti terhelést okoz a környező településeken.
“Ez az autópálya nemzetközi projektként indult, de nemzeti kudarccá vált,” – fogalmazott keserűen Gyenes Gábor, az aPont Miskolc vezetője, aki arnóti lakosként személyesen is megtapasztalja a lezárás következményeit. “A helyzet különösen súlyos Arnót térségében, ahol gyakorlatilag élhetetlenné vált a környék a megnövekedett forgalom miatt. Elfogadhatatlan, hogy az átadás után alig két évvel ilyen mértékű problémák léptek fel, és azóta sem történt érdemi előrelépés.”
Sikoparija Lujza, az aHang Borsod-Abaúj-Zemplén megyei koordinátora elmondta, hogy petíciójukkal az összes érintett hangját szeretnék eljuttatni a döntéshozókhoz. A demonstrálók transzparensekkel és szórólapokkal próbálták meg elérni az arra közlekedőket, akik közül sokan dudálással és integetéssel fejezték ki egyetértésüket. A szórólapokon található QR-kód segítségével az érintettek közvetlenül elérhették az online petíciót, amely már a demonstráció idejére több száz aláírást gyűjtött össze.
Az akció azonnali reakciót váltott ki a politikai szférából: Csöbör Katalin, a körzet országgyűlési képviselője hónapok után először megszólalt az ügyben. Ugyanakkor bejelentésével további két hónappal tolta ki a korábban az Építési és Közlekedési Minisztérium által közölt határidőket. “Pontosan ez az, amitől tartunk,” – magyarázta Gyenes Gábor. “Ha nem szólalnak fel az emberek, és nem gyakorlunk folyamatos nyomást a felelősökre, ez a határidő még tovább tolódhat.”
A szervezők petíciójukban Lázár János építési és közlekedési minisztertől azt követelik, hogy gondoskodjon a forgalom 2025 tavaszáig történő helyreállításáról, valamint biztosítson átlátható tájékoztatást a helyreállítási munkálatok pontos ütemezéséről. Az érintettek különösen aggasztónak tartják, hogy a projekt nemzetközi jelentőségű, hiszen az M30-as autópálya Magyarország és Szlovákia közötti összeköttetést biztosít.
Az aktivisták hangsúlyozták, hogy a mai demonstráció csak az első lépés volt a figyelemfelhívásban. Folytatják az aláírásgyűjtést, és amennyiben szükséges, további akciókat is szerveznek annak érdekében, hogy a helyreállítási munkálatok mihamarabb megkezdődjenek. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a problémák nemcsak a helyi lakosokat érintik, hanem jelentős hatással vannak a nemzetközi teherforgalomra és a régió gazdasági fejlődésére is.
A demonstráció szervezői bíznak abban, hogy az erős lakossági nyomás hatására a kormányzat végre megfelelő szakembereket von be, és érdemi intézkedéseket tesz a probléma mielőbbi megoldására.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!