A magyar kormány 2021 nyarán döntött a mintegy 2000 kilométeres autópálya-hálózat 35 évre történő koncesszióba adásáról, amely magában foglalja a felújítást, üzemeltetést, fenntartást és bővítést. 2025 után indulnának a fejlesztések, a tervek szerint újabb sávokat kapnának legforgalmasabb autópályáink.
A koncesszióba adásról szóló döntést az uniós források várható korlátozásával indokolták. A projekt értéke 2-3 ezer milliárd forint körül mozog, és a kormány szerint az útdíjbevételek fedeznék a költségeket.
A 2022 májusában lezárult tender eredményeként a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekköréhez köthető Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte el a jogot. 2022. szeptember 1-jétől a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) átvette 1237 km gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetését a Magyar Közúttól.
2023 májusában a kormány módosította a koncessziós szerződést, állítólag az állami kiadások csökkentése érdekében, bár felmerült, hogy az Európai Bizottság vizsgálata is szerepet játszhatott ebben. A módosítások nem csökkentik közvetlenül a költségvetés terheit, de rugalmasabbá teszik a projektek kezelését nemteljesítés esetén.
A 35 évre szóló koncessziós szerződés keretében a cég ambiciózus terveket valósít meg a következő évtizedben.
Az első lépésben, 2025. augusztus 31-ig, az MKIF Zrt. 538 kilométer gyorsforgalmi út felújítását végzik el, egységes szintre hozva a hálózatot. Ez a munka már javában zajlik:
- 2023-ban több mint 3,6 millió négyzetméter aszfaltburkolatot újítottak meg, ami félmillió tonna aszfalt beépítését jelentette.
- Tavaly a főpálya ötödét újították fel.
- Idén további 20 százalék, mintegy 3,9 millió négyzetméter aszfaltburkolat megújítását tervezik.
A felújítások nemcsak az útburkolatot érintik: mintegy 200 hidat és felüljárót is korszerűsítenek. Nemrég fejezték be például a Kőröshegyi völgyhíd tartópillérsaruinak javítását.
A felújítások után kezdődnek a valódi fejlesztések, az ütemterv a következő:
M1-es autópálya (2025-2029):
- 2025 szeptemberében indul a bővítés.
- Az M0 és Concó pihenő között négy év alatt épül ki a kétszer 3 sávos sztráda.
- Újdonság az intelligens leállósáv (ITS), amely szükség esetén forgalmi sávvá alakítható.
- Csúcsidőben akár kétszer négy sávon haladhatnak az autók Győrig.
- Győr és Hegyeshalom között marad a 2×2 sáv, de teljes értékű, nyitható leállósávval bővül.
M7-es autópálya (2027-től):
- Az M0-tól Szabadbattyánig 3+1 sávosra bővül az út.
- Szabadbattyán és Balatonvilágos között a meglévő két sáv mellé bővített leállósávot építenek.
- Ezzel párhuzamosan kezdődik az M200-as út építése Komáromtól Székesfehérvár felé.
M3-as autópálya (2031-től):
- A budapesti Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig épül ki a 3+1 sávos szakasz.
Az intelligens leállósávok bevezetése lehetővé teszi a rugalmas kapacitásbővítést csúcsforgalomban. A fejlesztések részeként több helyen plusz sávszakaszokat telepítenek az út mellé, mivel a jelenlegi leállósávok sok helyen forgalmi sávvá alakulnak majd. Emellett Polgárdiban épül az ország legmodernebb melegaszfalt-gyártó rendszere, amely kulcsszerepet játszik majd az M7-es autópálya tervezett háromsávosításában.
A tervek alapján az MKIF Zrt. 2034-ig összesen 279 kilométer új gyorsforgalmi szakaszt épít, és 299 kilométer hosszan bővít autópályákat. A fejlesztések befejezése után a teljes gyorsforgalmi úthálózat kétharmada, mintegy 2048 kilométer lesz a koncesszor üzemeltetésében.
Ez a nagyszabású projekt jelentősen átalakítja Magyarország közlekedési infrastruktúráját, láthatóan a közúti közlekedést fejlesztve, míg a vasútit háttérbe szorítva.
De vajon ezek a nagyszabású tervek meg is valósulnak, vagy örökre tervek maradnak? Valóban szélesebb lehet az M3-as? Ossza meg velünk a véleményét alább!
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!