Ki nem mondott konfliktusok végkifejlete: Egy százalék indián

Egy százalék indián

Megosztás

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál 2024-ben izgalmas és változatos programmal készül, amely magába foglalja mind a nemzetközi filmfesztiválok kiemelkedő alkotásait, mind pedig több magyar filmet, Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának befejező része is.

A CineFestet szeptember 6. és 14. között rendezik meg Miskolcon, az egyik kiemelkedő bemutatója Hajdu Szabolcs legújabb filmje, az Egy százalék indián lesz, amely szeptember 13-án debütál a fesztiválon.

Ez a film Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának befejező része, amely az identitás, az öröklött viselkedési minták és a modern nemi szerepek kérdéseit boncolgatja. A trilógia 2016-ban indult az Ernelláék Farkaséknál című filmmel, amely a gyermeknevelés kihívásaira összpontosított. A második rész, a Kálmán-nap, 2024 márciusában jelent meg, és az intimitás, valamint a szexualitás hiányának problémáit állította középpontba. A Kálmán-nap című kamarafilm folytatta az Ernelláék Farkaséknál című alkotásban felvetett családi és párkapcsolati problémák vizsgálatát. A rendező szerint ez a film egy olyan állapotot ábrázol, amit “a vihar előtti csendként” jellemez. Ebben a helyzetben a szereplők tudatában vannak annak, hogy változtatásra lenne szükség, de még senki nem mer lépni. Hajdu megfigyelése szerint ez egy olyan élethelyzet, amelyben az emberek akár éveket is eltölthetnek, és ez rendkívül energiaigényes állapot. A film ezt a feszültséggel teli, de látszólag mozdulatlan időszakot mutatja be.

A történet folytatása és a felhalmozódott, ki nem mondott konfliktusok végkifejlete a trilógia záró részében, az Egy százalék indián című filmben bontakozik ki.

A filmben három pár (Rajmund és felesége Csibi, Árpi és barátnője Niki, Andris és felesége Zsuzsa) találkozik egy lakásban, ahol a férfiak közös fiatalkori barátjának temetése miatt gyűltek össze. A három barát az évek alatt társadalmilag szétvált: Andris egyetemet végzett és egy tanári állás várja Mexikóban, Árpi egy alsó-középosztálybeli életét éli, Rajmund pedig teljesen lecsúszott, vérplazmáját is eladja, hogy kifizesse a lakbért. A lányok utóbb csapódtak ehhez a társasághoz, ahol egy ideig tűrik a férfiak beszólásait, elmélkedéseit, de egy idő után mindenkinek elege lesz a másikból.

Az Egy százalék indiánban az identitás, az öröklött viselkedési minták, a hímsovinizmus, a feminizmus és a modern nemi szerepek kerülnek fókuszba. Ebben a filmben a férfiak nem találják a helyüket, bolyonganak a férfi szerepben, a nők pedig ugyanígy elveszettek saját nőiségükben. A férfiak és a nők jobb híján, egymásra mutogatnak, mindenki a másikat hibáztatja. Ebben a társaságban minden szereplő kívülről reméli a megoldást, a változást és a fejlődést a többiektől várja.

Érdekesség, hogy a trilógia mindhárom része – beleértve ezt az új filmet is – eredetileg színdarabként született meg, mielőtt filmre adaptálták volna őket. Ez a megközelítés lehetővé teszi a történetek és karakterek mélyebb kidolgozását, mielőtt a vászonra kerülnének.

A miskolci filmfesztiválon, ahol korábban kétszer is nyert díjat Hajdu, szabadtéri vetítésen a trilógia két korábbi részét is bemutatják.

A hihetetlen alacsony költségvetésű Egy százalék indián a fesztiválbemutató után, október 10-én kerül a hazai mozikba, lehetőséget adva a szélesebb közönségnek is, hogy megismerkedjen Hajdu Szabolcs trilógiájának befejező részével. A film várhatóan fontos kérdéseket vet fel az identitásról, a társadalmi normákról és a modern párkapcsolatok kihívásairól, folytatva és lezárva azt a gondolatmenetet, amelyet a trilógia korábbi részei indítottak el.

Egy százalék indián
Részlet a filmből

A CineFest honlapja

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek