Európa legjobbjai, a világ negyedikjei a Földes diákjai a LEGO Los Angeles-i robotversenyén

Földes - LEGO - Los Angeles

Megosztás

A miskolci Földes Ferenc Gimnázium S-Team nevű csapata figyelemre méltó sikert ért el a Los Angeles-i Western Edge FIRST LEGO League Open Championship versenyen. Ez a nemzetközi megmérettetés a robotika és programozás területén kiemelkedő tehetségű diákokat vonzza világszerte, és a miskolci csapat első alkalommal vett részt rajta.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a földesesek ott lehetnek a Los Angeles-i versenyen, miután a hazai versenyen harmadikak lettek és kivívták a jogot a nemzetközi megmérettetésre is.

A verseny helyszíne Long Beach volt, ahol összesen 80 csapat mérte össze tudását. Az esemény több napig tartott, és különböző kategóriákban zajlottak a versenyszámok. Az S-Team a robotfutam kategóriában indult, amely a programozási és robotépítési készségeket teszi próbára.

A verseny első napján a csapat 445 pontot ért el, ami a 17. helyezéshez volt elegendő. Ez az eredmény, bár nem volt rossz, elmaradt a csapat várakozásaitól. A második napon azonban jelentős javulást mutattak: először 520, majd 540 pontos köröket teljesítettek. Fontos megjegyezni, hogy a maximálisan elérhető pontszám 550 volt, így ez az eredmény rendkívül közel állt a tökéleteshez.

Ez a kiemelkedő teljesítmény végül a negyedik helyre repítette őket a végső rangsorban, ami egyben a legjobb európai eredménynek számított.

A csapat felkészülése intenzív és alapos volt. A Miskolci Egyetem tréningstúdiójában heti rendszerességgel tartottak edzéseket. Itt nem csak a robotjukat fejlesztették és az innovációs projektjüket készítették el, hanem lehetőségük nyílt arra is, hogy összekovácsolódjanak és megtanuljanak hatékonyan együttműködni. A felkészülés során három különböző robotot is fejlesztettek: Teamy, Tamara és TOM nevű robotjaik képviselték őket a különböző versenyeken.

A csapat jelentős támogatást kapott felkészülése és a versenyen való részvétele során. A Miskolci Egyetem, a Bosch és a Nohac egyaránt hozzájárult sikerükhöz. Ez a támogatás nemcsak anyagi segítséget jelentett, hanem szakmai mentorálást és a szükséges infrastruktúra biztosítását is.

A csapattagok számára ez az út nem csupán szakmai szempontból volt jelentős, hanem személyes élményként is meghatározó volt. Kovács Mátyás Tivadar kiemelte, hogy ez volt az első tengerentúli útjuk, ami önmagában is nagy élményt jelentett. Számára különösen érdekes volt más kultúrákkal találkozni és megtapasztalni az amerikaiak nyitottságát és érdeklődését Magyarország iránt.

Pocsay Bence a verseny barátságos légkörét és a kulturális tapasztalatszerzés lehetőségét értékelte nagyra. Külön kiemelte az “On The Spot” versenyt, ahol lehetőségük nyílt két amerikai csapattal együtt dolgozni, közösen új robotot építeni és programozni. Ez a tapasztalat jól mutatja a verseny nemzetközi és együttműködésre ösztönző jellegét.

Vascsák Vincze a csapat kitartó munkáját és a mentorok támogatásának fontosságát hangsúlyozta. Elmondása szerint a csapat viszonylag későn csatlakozott be a versenybe, de kemény munkával és egymásra hangolódással sikerült kiemelkedő eredményt elérniük. Külön kiemelte a mentoraik szerepét a sikerben.

A nemzetközi verseny új kihívásokat állított a csapat elé. Az egyik legjelentősebb ezek közül az volt, hogy angolul kellett prezentálniuk munkájukat. Ez nem csak nyelvi kihívást jelentett, hanem a szakmai kommunikáció fejlesztését is megkövetelte. Emellett a Long Beach-i verseny szabályai szerint nem használhattak elektronikus eszközöket a bemutatók során, ami miatt teljesen át kellett dolgozniuk az előadásaikat. Ez a váratlan helyzet jól mutatja, mennyire fontos a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség egy ilyen versenyen.

A robotfutamok során is váratlan problémákkal szembesültek. Például az egyik futam során a kék virág modell szokatlan viselkedése miatt nem tudták elérni a maximális pontszámot. Az ilyen helyzeteket gyorsan és hatékonyan kellett megoldaniuk, ami jól mutatja a csapat problémamegoldó készségét és stressztűrő képességét.

A csapat felkészítő tanára, Lengyelné Dr. Szilágyi Szilvia részletesen beszámolt a felkészülés folyamatáról. Kiemelte a gyakorlás és az előre nem látható helyzetekre való felkészülés fontosságát. A csapat alaposan tanulmányozta a nemzetközi zsűri elvárásait a robotdesign és az innovációs projekt bemutatásával kapcsolatban, és igyekeztek minden eshetőségre felkészülni.

A verseny nemcsak szakmai fejlődést hozott a diákok számára, hanem jelentős kulturális élményt is nyújtott. Lehetőségük nyílt más országokból érkező versenyzőkkel találkozni, tapasztalatokat cserélni, és megismerkedni különböző kultúrákkal. Ez az élmény és az elért siker nagy motivációt jelent a csapat számára a jövőbeli kihívásokhoz.

A verseny során a csapat nem csak a robotfutamban, hanem más kategóriákban is részt vett. Az innovációs projekt és a robotdesign prezentációk során fél óra állt rendelkezésükre, hogy angol nyelven bemutassák munkájukat és megválaszolják a zsűri kérdéseit. Ez a komplex megmérettetés jól mutatja, hogy a verseny nem csak a technikai tudást, hanem a kommunikációs és prezentációs készségeket is próbára teszi.

Összességében az S-Team sikere a kemény munka, a kitartás, a csapatszellem és a támogatók segítségének eredménye. Ez az eredmény nemcsak a csapat, hanem a magyar robotika és oktatás számára is jelentős elismerést jelent nemzetközi szinten. A diákok teljesítménye bizonyítja, hogy megfelelő felkészüléssel és elszántsággal a magyar fiatalok is képesek kiemelkedő eredményeket elérni a nemzetközi tudományos és technológiai versenyeken. Az S-Team története inspirációt jelenthet más diákok számára is, és hozzájárulhat a STEM (tudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) területek népszerűsítéséhez Magyarországon.

Forrás és fotók: Miskolci Egyetem

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek