Felépült az új Sajó-híd a sajószentpéteri elkerülő úton

Megosztás

Sikeresen lezárult a Sajón átívelő új híd betolása a Sajószentpéter, Berente és Kazincbarcika elkerülését szolgáló 260-as főút építési projektjén. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában a HE-DO Építő Zrt. és a Soltút Kft. összesen 10,6 km-nyi 2×1 sávos utat épít új nyomvonalon, csökkentve a 26-os főút áthaladó forgalmát a fent említett két településen. A projektben alvállalkozóként érdekelt továbbá a Duna Group International Kft. (korábbi nevén: Hódút Kft.) is, mely az S-Útvonal Zrt. irányítása alatt építi meg az új nyomvonallal együtt létrejövő Sajó-hidat az elkerülő út 12 + 480-as kilométerszelvényénél.

Ahogy korábban már beszámoltunk róla, a projekt három szakaszból áll: az első ütemben a 26-os és a 27-es főút között mintegy 4 km-es új szakaszt építenek, a másodikban a 27-es főút és a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő közötti 7 km hosszú etapja épül ki, végül pedig a Kazincbarcikát elkerülő szakaszra kerül sor a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő út és a 26-os főút között.

Az elkerülő út a térképen (nif.hu)

– A 164 méter hosszúságú híd háromnyílású, öszvérszerkezetként épült meg. A Sajó vízjárásának kiszámíthatatlansága miatt a határidők tartása érdekében az acélszerkezet szerelését és a vasbeton pályalemez építését árvízmentes szerelőtéri körülmények között végezték el. Ezt követően a felszerkezetet vasbeton pályalemezzel együtt tolásos technológiával juttatták a végső helyére. Ilyen technológiát Magyarországon korábban csak két hídszerkezet esetén alkalmaztak – árulta el Parragi Szabolcs, a szakaszon megvalósuló acélszerkezetekért felelős projektvezető.

A szakember szerint a helyszíni kivitelezés tavaly februárban kezdődött meg. A szerelőterületet a Sajó jobb partján a 260-as út készülő töltésén alakították ki, az első acélelemek már áprilisban megérkeztek a munkaterületre.

A hídtolás technológiájának részeként az acélszerkezet elejére egy 52 méter hosszúságú, 60 tonna összsúlyú, rácsos szerkezetű betolócsőr került. A szerelőtér korlátozott mérete miatt tavaly júliusban végrehajtották a hídbetolás első ütemét: ennek során 62 méteres hosszúságú hídtolás történt, és 200 tonna súlyú acélszerkezetet mozgattak meg. Ezután novemberig 428 tonna acélszerkezetet állítottak össze a helyszínen, továbbá 1900 köbméternyi betont dolgoztak be az alépítményi szerkezetek és a pályalemez kivitelezése során.

A tolási folyamat közben a betolócsőr biztosítja a megfelelő állékonyságot, valamint segítségével elkerülhetőek az esetleges mozgatási többletigénybevételből keletkező alakváltozások – mutatott rá a projektvezető.

A betolás következő szakasza november végén kezdődött: az akkor már 1860 tonna össztömegű híd összesen 164 métert haladt előre. Az első 9 méter elvégzése után a szerkezet végére is felkerült egy 8,5 tonna súlyú gerinclemezes hátsó csőrszerkezetet, az első csőrszerkezethez hasonló funkciókkal.

A tolás során átlagosan 24 métert mozgatták a hidat, amely december 8-án érte el a végleges helyét.

A szakember szerint a mozgatáskor folyamatosan ügyelni kellett a szerkezet megcsúszás elleni biztosítására, így hidraulikus fékezést kellett alkalmazni a teljes művelet elvégzése során. Ez a hídtolás közbeni fékezési technológia tette Magyarországon egyedivé a szerkezetet.

A Sajószentpéteren, Berentén és Kazincbarcikán is áthaladó 26-os számú főúton szinte soha nem áll meg az élet, a BorsodChem hatalmas forgalmának és a hetente ezres nagyságrendben áthaladó nagysúlyú teherautóknak köszönhetően az út mára nagyon rossz állapotba került. Az elkerülő elkészültével a nyomás jelentős mértékben enyhülhet az említett településeken és lakóin.

Forrás: magyarepitok.hu, kolorline.hu

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre

Kapcsolódó cikkek