Árrobbanás várható, jelentősen félmillió fölé ugorhat egy új jogosítvány megszerzése

Megosztás

Eddig sem volt olcsó mulatság a vezetési ismeretek elsajátítása, de most, hogy a taxisokkal ellentétben az oktatók semmilyen kedvezményt nem kapnak, a költségek elképesztő mértékben meg fognak emelkedni. És még nem is látszik, pontosan milyen magasra.

Láthatósági mellényt viselő nők és férfiak gyülekeztek délután Kecskeméten, az egyik hipermarket parkolójában, majd beszálltak T betűs táblával felszerelt autóikba, és több száz méter hosszú menetoszlopukkal alaposan lelassították a város forgalmát. Az autós gyakorlati oktatók azóta szeretnének láthatóvá válni a kormány előtt, hogy nyáron kiderült, szeptembertől ők is kénytelenek lesznek alkalmazkodni az új adószabályokhoz, és például a taxisokkal ellentétben nem folytathatták katásként, ami közülük sokakat nagyon nehéz helyzetbe hozott.

A jellemzően az autósiskolák alvállalkozóiként tevékenykedő gyakorlati oktatók esetében a változás azt eredményezte, hogy a korábban havonta 50 ezer forint befizetés helyett 250-300 ezer forint közteherrel kénytelenek számolni. Ezért nem meglepő a témában rendszeresen megszólaló Köves Szilárd szerint, hogy sokakban felmerült, befejezik a szakmát.

Ehhez a munkához számos költségtípus tartozik. Az oktatók többnyire saját, egyetlen autójuk volánja mögött fogadják a tanulóvezetőket, így az lényegesen gyorsabban használódik el, mint egy magánautó, miközben a javíttatás és az autók ára is jelentősen, 15-20 százalékkal emelkedett az utóbbi egy, másfél évben.

Nem ez az első eset, hogy új adózási feltételekért demonstráltak az autós gyakorlati képzést végző kisvállalkozók, hiszen július 22-én Budapesten, a Hősök terén tartották első demonstrációjukat a katatörvény változása ellen. Akkor és ezúttal is azt szeretnék elérni, hogy egy újabb törvénymódosítással tegyék lehetővé számukra, hogy átállhassanak a 80-20-as elosztású átalányadózásra, vagyis bevételük nagyobb hányada maradjon meg, mint a mostani konstrukcióban, amikor a többség kénytelen volt a 60-40-es arányú átalányadózást választani.

Köves Szilárd a Telex kérdésére elmondta, hogy súlyos elvonások hatására máris sokan áremelésbe kezdtek, ezért

az autójogosítvány megszerzésének teljes költsége az eddig minimum 450 ezer forintos szintről 500 ezer forint fölé emelkedett.

Köves hozzáteszi, hogy ezek csupán irányadó számok, hiszen a végső összeg nagyban függ attól, hogy egy tanuló a legdrágább piacon, Budapesten vagy egy vidéki nagyvárosban végzi-e el a képzést, továbbá döntő lehet a jelentkezők személyes affinitása is.

Ezzel kapcsolatban Barta Judit, a demonstrációk szervezője azt tapasztalja, hogy jelentős az eltérés a mostani kezdők és a korábbiak készsége közt, amit részben azzal magyaráz, hogy sok fiatal nem tanult meg tájékozódni a forgalomban, amikor a szülei mellett ül az autóban. Ezért sokuk számára a hétköznapi közlekedési helyzetek is váratlan kihívást jelentenek, ami

a jogosítványszerzés amúgy több hónapos folyamatát akár 15-20 pótórával nyújtja meg.

Ehhez kapcsolódik, hogy a vizsgára bocsátáshoz előírt 30 gyakorlati óra elve szűk keret a szintén kötelező 580 kilométernyi vezetés teljesítéséhez. További részletek a Telex cikkében olvashatók.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek