Őszre elkészülhet az Y-híd a projektvezető szerint

Megosztás

Kasza Gergő projektvezető tájékoztatása szerint 2022 októberében már megtörténhet az Y-híd műszaki átadása – írta a magyarepitok.hu szakportál.

Beszámolója szerint az Y-hídra telepítendő acélszerkezetek többsége már gyártásban van, így a H2 feltartási fokozatú védőkorlátok, leesés elleni védőkorlátok és nem utolsó sorban a zajárnyékoló rendszer mintegy 60 tonnányi acélszerkezete is.

A hídon történő akadálytalan gyalogos közlekedést 2 felvonó és 2 lépcsősor biztosítja, ezen szerkezetek alapozási munkái már befejeződtek. Idén januárban pedig megkezdődtek az alaptestek betonacél szerelési munkái, nem sokkal később pedig a felvonóaknák szerkezetépítési munkái.

Kasza Gergő kifejtette, megkezdődött az érdemi munkavégzés a Kisfaludy utcai közúti felüljáró melletti kerékpáros híd megvalósítása, illetve az Y-híddal párhuzamos, Kisfaludy utca és a Szinva parti kerékpárút közötti kapcsolatot megteremtő infrastruktúra kialakítása érdekében.

A már korábban legyártott 2100 köbméter fagyhatásnak ellenálló, légpórusképző szert tartalmazó betonból a munkaterületen készített 3000 darab monolit-nagyelemes támfalblokkon kívül további mintegy 500 köbméter beton felhasználásából 690 darab összmennyiségű elem legyártása vált szükségessé.

Az új támfalelemek felhasználásával az észak-déli irányú kerékpáros kapcsolat biztonságosan, a közúti forgalomtól függetlenül valósul meg az Y-hídon már alkalmazott támfalrendszer megépítésével.

Az új támfalszakasz vasalatlan cölöpalapokon áll, és építéstechnológiáját tekintve megegyezik a „nagytestvér” Y-híd projekten alkalmazott technikával.

A Kisfaludy utcai vasúti felüljáró mellett közvetlenül egy – az 1970-es években be nem fejezett – műtárgy meglévő hídfői kiváló lehetőséget adnak egy új, íves megjelenésű és acélból készített kerékpárhíd felszerkezetének tartós alátámasztására. A meglévő hídfők mellett a kerékpáros híd építése kapcsán május 16-án éjjel, vágányzárban a 80-as számú MÁV vasúti fővonal mentén egy kisegítő állványrendszert állítottak fel.

Ezzel kezdetét vette a csaknem 55 tonnás, kéttámaszú, acélszerkezetű, függesztett alsópályás, ortotróp pályalemezes, döntöttsíkú, kétfőtartós alsópályás ívhíd építése.

Hamarosan befejeződik a hiányzó támfalszakasz rendszer kialakítása a Kisfaludy Károly utcai felüljáró felé vezető Y-híd csatlakozóág esetén. Tervezetten június végére, július közepére ezen a szakaszon is elkészülnek a támfalra tervezett monolit hídszegélyek. A hídszegélyek megkapják a hiányzó só- és korrózióvédelmi bevonataikat, illetve ezt követően erre a szakaszra is beépítik a hiányzó tűzihorgonyzott pálcáskorlátokat, valamint a hiányzó közvilágítási oszlopokat.

A Tiszai Pályaudvar és a Vörösmarty Mihály utcai szakaszon az elkészült aszfalt kötőréteg beépítése folytatódik a Kisfaludy Károly utcai felüljáró felé vezető csatlakozóágon is. Tervezetten június végével ezen a szakaszon is beépül a hídpálya első hengerelt aszfalt rétege, valamint a csatlakozó úttöltés alaprétege.

Folytatódnak a felvonók kivitelezési munkái a vasút mindkét oldalán. A tervek szerint nyár végére elkészülnek a vasbeton szerkezetek és a felvonók működését biztosító gépészeti részek is.

Augusztusban az Y-híd megkapja az utolsó, mintegy 620 tonna össztömegű aszfalt kopórétegét. A kopóréteg beépítését követően a hídpálya aszfaltburkolatáról keresztirányba távozó vizek elvezetését a pályába épített víznyelőkig végig, a hídszegélyek mentén 60 köbméter öntött aszfalt „leiszni” oldja meg.

Amikor az Y-híd megkapja az összes terhét, beépítik az aszfaltrétegeket és minden hídtartozékot, ezt követően kerül sor a hídműtárgy próbaterhelésére. Az előzetes kalkulációkat követően véglegesítik a próbaterhelési tervet, a tervjóváhagyásokat követően az Y-hidat öt fő részletben terhelik. Megrakott nyerges teherautók parkolnak különböző teherállapotokban a hídpálya egy-egy meghatározott pontján, így vizsgálható a felszerkezet behajlása, alakváltozása.

A projekt műszaki átadása 2022 októberében tervezett, de a teljes műtárgyépítési munkarész 2022. nyár végére elkészül. A közlekedők a hivatalos forgalomba helyezést követően előreláthatólag 2022. december elején vehetik igénybe az új létesítményt.

Kapcsolódó cikkek