Ijesztő: nem kell Covid, több százezer embert öl meg a légszennyezettség évente csak Európában

Megosztás

Miért ilyen magas a légszennyezettség Európában? Mert még mindig alig tesznek valamit annak érdekében, hogy visszaszorítsák. Hogyan lehetnek például iskolák olyan utak mellett, ahol naponta majdnem ötvenezer jármű (köztük rengeteg, rendkívül szennyező dízel is) halad át? Ezt egyre többen ismerik fel, ezért nyerhetett teret a zöld politika a kontinensen. De egyre sürgősebb lépések kellenének.

Európában évente 400 ezer ember hal meg idő előtt. A szennyezett levegő, amit az európai városokban szívnak magukba, megöli őket. Ez a szám annyira megdöbbentő, hogy ez indította el egy fontos kutatást, az Euronews Witness műsorában Hans Von der Brelie riportja fedi fel a szörnyű valóságot.

A riport másik résztvevője, Renaud Pierre épp elkíséri a fiát az iskolába. Az osztálytermek gyakorlatilag a Croix-Rousse alagút mellett vannak, amely a nagy forgalmat a városközpontba vezeti.

– A probléma – mondja Renaud – az a 47 000 jármű, ami naponta áthalad ezen az alagúton. És ezen felül még több autó jár itt, a Rhone folyó partján. Ezek a járművek együtt óriási légszennyezést okoznak. Azt akarjuk, hogy a politikusok ezt komolyan vegyék – teszi hozzá.

Renaud és Barbier iskolaigazgató megmutatják a mérőállomást az iskolaudvaron, közel az alagút kijáratához. A nitrogén-dioxid értékek az egekbe szöknek. Barbier úgy döntött, hogy bezárja az udvart – egyetlen gyerek sem játszhat már itt. Más szülőkkel és néhány egyesülettel együtt Renaud segített a város és az állam elleni törvényes fellépés elindításában.

https://www.eea.europa.eu/themes/air/urban-air-quality/european-city-air-quality-viewer

A szennyezett levegő és a rák

Valóban bizonyított kapcsolat van a légszennyezettség és az idő előtti halálozás között? Thomas Coudon erre próbált választ találni a Léon Berard rákkutató központban. Fiatal tudósokból álló csapattal együtt próbálja jobban megérteni a szennyezett levegő és a rák közötti összefüggéseket. És igen, tényleg van egy hivatalos megállapítás arról, hogy a részecskeszennyezés és a dízelmotorok rákkeltőnek minősülnek – erősíti meg Coudon.

Nem véletlen a zöld politika térnyerése

Egyre több városlakónak elege van a rossz levegőből. Ezt tükrözik az önkormányzati választások eredményei. Egyre több nagyvárost, például Lyont és agglomerációját ma már zöld politikusok irányítják. De a múlt mocskos örökségét nem lehet egyik napról a másikra eltakarítani. „Miért ilyen koszos a lyoni belváros levegője?” – kérdezi a nagyobb lyoni nagyvárosi entitás elnökétől, Bruno Bernardtól.

Bernard szerint az ok, hogy „a politikai döntéshozók, például a francia állam nem tettek lépéseket – és a korábbi helyi hatóságok sem intézkedtek időben”. Mi a teendő ezután? „Alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat kell kialakítani” – mondja Bernard –, „annak érdekében, hogy a szennyező járműveket eltereljük a városközpontból. » – Bernard és csapata egy pontos menetrenden dolgozik, „beleértve különösen a dízelmotorok 2026-ra történő kitiltását a város szívéből.”

Kapcsolódó cikkek