Az igaziaknál hatszor gyorsabban terjednek az álhírek a Facebookon

Megosztás


Hiteles vizsgálati eredményekből tudni, hogy az álhírek közösségi médiás terjedése egyáltalán nem veszélytelen. Példának okáért a koronavírus-járvány első évében bizonyítottan több száz ember hunyt el azért, mert elhitte az interneten terjedő félinformációkat és álhíreket. A hasonló esetek súlyossága miatt kezdett kutatásba két felsőoktatási intézmény, a New York-i Egyetem és a francia Grenoble-Alpes Egyetem.

A külső szakértők által is ellenőrzött eredmények szerint a Facebookon hatszor akkora figyelmet képes generálni egy biztosan megtévesztés miatt terjesztett poszt, mint egy igazi hír.

A kutatók ehhez 2500 hírmegosztó oldalt ellenőriztek a Facebookon, tavaly augusztus és idén január között. Az eredményekből az is kiderült, hogy a jobboldali tartalomgyártók sokkal szívesebben osztottak meg ilyen bejegyzéseket – írta meg a The Washington Post.

A kutatás a Facebook figyelmét sem kerülte el, de nem is nagyon izgatta fel őket. Arra figyelmeztettek ugyanis, hogy a tanulmány nem az elérés terén állapított meg dolgokat, márpedig ez az igazán hangsúlyos. Ez mutatja ugyanis, hogy a Hírfolyamban megjelent tartalmat pontosan hányan látják. A vizsgálat viszont csak annyira talált bizonyítékot, hogy a fals információkkal teli bejegyzésekre az emberek – legalábbis a kutatás időszakában – reagáltak. Például azzal, hogy kommentelték, esetleg lájkolták a posztot.

A Facebook azonban egyáltalán nem közreműködő abban, hogy külső szereplőknek – jelen esetben a kutatóknak – elérhetővé tegye az elérési adatok vizsgálatát. A Washington Post szerint ezeket korábban egy CrowdTangle nevű eszköz segítségével ugyan meg lehetett becsülni, de erre ma már nincs lehetőség. A jelenség oka, hogy a program a Facebook tulajdonában van, ami a Cambridge Analytica-botrányt követően több szigorítást is bevezetett a harmadik fél által kezelt szoftvereknél, ezek pedig a CrowdTangle használatát is korlátozzák. A Facebook a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, azaz FTC) ellenük hozott szabályait is szívesen mutogatja, mondván, hogy a kezük megvan kötve, a törvényeket be kell tartani. Az amerikai szerv azonban nem látja ennyire drámainak a helyzetet, és a vállalkozás érvelése szerintük nem teljesen fedi a valóságot.

Kapcsolódó cikkek