Az évtizedes kálvária a 26-os főúttal kapcsolatban

Megosztás

Három és fél évtizede képtelenek az illetékesek megoldani egy munkát, amit már a rendszerváltás előtt megígértek.

A barcikaihistorias.hu írásából kiderül, mennyire változhat pillanatok alatt a széljárás, amikor már csak az ígéretek maradnak. A cikk abszolút politikai oldaltól mentes.

Először is szeretném leszögezni, hogy ez a cikk semmilyen politikai indíttatással nem rendelkezik, így megnevezve se politikai pártokról, sem politikusokról nem lesz benne szó. Egyszerűen csak a tények felsorolását tartalmazza, hogy a politika hogyan befolyásolja, hogy már egy 1986-ban megemlített fejlesztés miképp nem valósult meg már közel 34 éve…

1949-ben – ekkor még 23. számú főutat ‒ betonozták le a Miskolc‒Sajószentpéter szakaszon, majd ugyanez lett a sorsa 1953‒54-ben Sajószentpéter és Kazincbarcika között is. 1955-ben épült ki a kazincbarcikai új szakasz is, így már a sajókazinci főutcán megszűnt a nagy forgalom. 1960-as évek végén aszfaltozták Miskolc és Kazincbarcika között az utat. A terhelése folyamatosan emelkedett, hiszen a BVK ellátása, kész áruinak az elszállítása is nagyrészt itt történt meg. A személyforgalom is drasztikusan megemelkedett.

1967-ben keresztelték át az utat 23-asról 26-osra.

Az 1980-as évekre már annyira túlterheltté vált az út, hogy 1986-ban elhatározták: 4 sávosítani kell Kazincbarcikáig. Az 1990-es évek elején ennek hozzá is láttak, így készült el a miskolc‒sajóbábonyi elágazás között a 4 sávos út. Eredetileg a terv az volt, hogy nemsokára folytatják is Sajószentpéterig a kiépítését.

1993-ban rájöttek, hogy Sajószentpéteren egy 4 sávos utat nem fognak tudni átvinni, így ez az a dátum, amikor szóba került a Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő út ötlete – még mindig, mint 4 sávos út. Ez a további építéseket is megakasztotta, teljesen 1999-ig, amikor a probléma felszámolása újra felmerült.

2001-re már az első ütem engedélyezve is volt, de ennek megépítéséhez szükséges lett volna a sajóbábonyi elágazás–Sajószentpéter szakasz megépítése is.

Nézzük hát először az elkerülő út – mostani nevén már 260. számú főút ‒ ütemeit! Az első ütem a sajószentpéteri körforgalomtól a 27. számú főút leendő körforgalmáig tart. A második ütem ettől a körforgalomtól a leendő szeles-aknai körforgalomig, a harmadik pedig ettől a körforgalomtól a sajóivánkai visszatéréséig a 26-os főútba.

2002-től politikai játszmák színhelye az elkerülő. Minden egyes országgyűlési képviselő a választás előtt beígérte az elkerülő utat Kazincbarcikáig, de sok időnek kellett eltelnie, amíg Sajószentpéterig elért és a körforgalom kiépült az elkerülőhöz. 2004-ben jelentették be, hogy most már tényleg megépülhet az elkerülő út, azzal a feltétellel, hogy a BorsodChem mennyivel járul hozzá építés költségeihez.

Újabb két év csend után 2006-ban került szóba ismét a 260-as út, még utoljára 4 sávosként.

2007-ben már áttervezés alá kerül az út, ekkortól beszélhetünk arról, hogy a magas költségek miatt – ártéren fut, átereszekre van szükség, vasút felett is el kell vezetni stb. ‒ csak 2 sávosként lesz megépítve.

Az elkerülő új terve 2008-ban készült el, ideiglenesen csak az első két ütemet tartalmazza. (Lásd a cikk elején a térképet.) Ekkor elindult a sajóbábonyi elágazás és Sajószentpéter között az út 4 sávosítása is.

A 4 sávos út Sajószentpéterig 2010-ben került átadásra a Magyarországon híres-hírhedt körforgalommal együtt. A terv eredetileg arról szólt, hogy a körforgalom megépítése után azonnal nekikezdenek az elkerülő építésének is. (Sokáig kint is volt a tábla a körforgalomban Sajószentpéter felé, ahonnan az elkerülő indult volna, hogy behajtani tilos.)

Ekkor az új kormány rátromfolt az eredeti tervekre, és megígérte, hogy 2011‒2016 között nemcsak a teljes elkerülő fog elkészülni, hanem 2017‒2020 között a Vadnát, Dubicsányt és Putnokot elkerülő szakasz is. Nemhogy az eredeti terveket nem tartották be, de hagyták, hogy az elkerülő első ütemének az engedélye is lejárjon.

Nagyon híres időpont, amikor 2014-ben a helyi országgyűlési képviselő a sajószentpéteri körforgalomban megígérte, hogy az elkerülő út építése mihamarabb elkezdődik. Csak pár hónapra volt szükség (2015), hogy a saját pártja nemhogy elkezdte volna az út építését, hanem ki is vette a kiemelt fejlesztések közül azzal a címszóval, hogy 2022-ig nem is lesz rá pénz.

Ezért ért mindenkit meglepetésként 2019-ben, hogy 2020 és 2022 között az út első két üteme párhuzamosan meg fog épülni. A környéken lakók már szkeptikusak – túl sok ígéretet hallottak –, ráadásul mint kiderült, csak 2020 év végére lesz kiválasztva az út építője, azaz 2021-ig biztos, hogy nem lesz egy kapavágás sem a területen.

Ez a huzavona már csak azért is meglepő, hiszen a 26. számú főút Magyarország egyik legforgalmasabb útja, sőt, van olyan autópálya, ahol meg sem közelíti egy-egy szakaszon az áthaladó forgalom a sajószentpéteri adatokat.

További részleteket a barcikaihistorias.hu cikkéből tudhat meg.

Kapcsolódó cikkek