Mik lehetnek a főbb okok a kerékpárutak rossz minőségéért? – Térképezzük fel Miskolc bicikli útvonalait!

Megosztás

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2018 óta üzemeltet kerékpárutakat. Az utóbbi két évben egy jogszabály nyomán 1.006 kilométernyi külterületi, főutakkal párhuzamos kerékpárút üzemeltetését vette át az önkormányzatoktól, ez a hazai kül- és belterületi bicikliúthálózat negyede.

A Magyar Közút 2018 óta 2,35 milliárd forintot költött a kerékpárutak fenntartására, 2,03 milliárdot a felújításukra. 85 kilométer újult meg teljesen, a legrosszabb állapotú felületeken 18.100 burkolathibát javítottak ki, ami a teljes hálózaton talált hibák mennyiségének 15 százaléka – közölte Pécsi Norbert Sándor, a Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője az Ökopolisz Alapítványnak.

Az egyik tervező – díjazott kerékpárút fűződik a nevéhez – azt mondja, a rossz beruházói döntéstől a tervezői és a kivitelezői hibán át bármi előfordulhat. Azzal még nem találkozott – legalábbis a tervezés időszakában –, hogy a kerékpárút építtetője azt kérte volna, spóroljon ki valamit a tervből. Az első lépések egyike a talajt érintő geotechnikai vizsgálat, ami kötelező, és az állami beruházásoknál számon is kérik. Ha nem megfelelő a bicikliútnak szánt helyen a talaj teherbírása, akkor ki kell cserélni – még ha ilyenkor drágul is a projekt –, mert ha ezt elmulasztják, abból baj származik később. Az is előfordul, hogy „nem emelik ki” a talajvízből az utat, nem megfelelő a vízelvezetése, ilyenkor nem csak a teherbírása romlik, a fagy is megrongálja. „Ha nem megfelelő a burkolat rétegrendjének méretezése, az is okozhat gondokat, bár ez annyira egzaktul le van írva az Útügyi Műszaki Előírásokban, hogy nagy barbárság itt elhibázni a dolgot.”

Azt, hogy az építés közben betartják-e a szabályokat, műszaki ellenőr vigyázza. Rajta is sok múlik. Neki kell figyelnie arra, hogy a kivitelező ne spóroljon az anyaggal, megfelelő vastagságban épüljenek be a pályaszerkezet rétegei, jó anyagú földet, követ használjanak, megfelelően tömörítsék. Jó szándékú kivitelező a kerékpárutat is olyan precizitással építi meg, mint az autópályát: ha szétmegy a garanciális időszak alatt, az egyiket is, a másikat is ki kell javítani.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2018 óta üzemeltet kerékpárutakat. Az utóbbi két évben egy jogszabály nyomán 1.006 kilométernyi külterületi, főutakkal párhuzamos kerékpárút üzemeltetését vette át az önkormányzatoktól, ez a hazai kül- és belterületi bicikliúthálózat negyede. A jogalkotó célja az volt, hogy országosan egységes legyen a fenntartás színvonala, mert sok önkormányzatnak, miután megépíttette a magáét, nem volt pénze a karbantartásra. A Magyar Közút 2018 óta 2,35 milliárd forintot költött a kerékpárutak fenntartására, 2,03 milliárdot a felújításukra. 85 kilométer újult meg teljesen, a legrosszabb állapotú felületeken 18.100 burkolathibát javítottak ki, ami a teljes hálózaton talált hibák mennyiségének 15 százaléka.

– közli Pécsi Norbert Sándor, a Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője.

A balatoni bringakörön például 2019 tavaszán a műtárgyakat is felújították, ez Paloznak és Csopak között egy hidat és átereszt, Balatonfüred és Tihany között két hidat, Szigliget és Balatonederics között pedig hatot érintett. Az állami cég kezelésébe került hálózat rendbetétele tíz évre munkát ad, tekintettel arra, mennyi pénz jut erre, és hogy az utóbbi időben alig győzik a munkát a kivitelezők – számolt be Pécsi.

Szívesen feltérképeznénk, hogy Miskolcon mely bicikliutak bizonyultak tartósnak és melyek azok, amelyek nagyon hamar tönkrementek. Ha ebben szívesen segítségünkre lenne, akkor küldjön be fotókat (helymegjelöléssel) az [email protected] e-mail címre. A fotókat ezután összegyűjtjük a sajátjainkkal egyetemben és együtt összevetjük a város részeinek kerékpárút-helyzetét!

Kapcsolódó cikkek