Már a magyarországi kutak negyedénél van üzemanyaghiány

Megosztás

A kérdés ismét költői: azért van pánikvásárlás, mert hiány van, vagy azért van hiány, mert pánikvásárlást folytatunk? Annyi bizonyos, hogy a probléma már napok óta országos méretűre nőtt, de nem egyenletes. Van, ahol szinte egyáltalán nincs üzemanyag és van olyan régió, ahol még könnyebben lehet tankolni.

„Egyre több benzinkúton alakultak ki hosszú sorok, a fővárostól kezdve a kistelepüléseken is érzékelhető az üzemanyaghiány. Ez már két hete elkezdődött, napról napra több benzinkút jelzi, hogy nem tudnak benzint és gázolajat eladni, hétfő reggelre körülbelül 500 töltőállomás, vagyis a hazai kutak negyede számolt be hiányról” – mondta a hvg.hu-nak Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu benzinárfigyelő oldal ügyvezetője. A készlethiány elsősorban a hatósági áras üzemanyagokat érinti, a piaci áron értékesített változatokból nagyobb eséllyel lehet tankolni.

Lakossági beszámolók alapján Békés és Baranya megyékbe az országos átlagnál is kevesebb üzemanyag jutott, Pécs környékén például alig van működő kút. A kialakult helyzethez az vezetett, hogy a Mol korlátozza a kutaknak eladott üzemanyag mennyiségét.

Arra, hogy ilyen sorok alakuljanak ki a benzinkutaknál, mint idén több alkalommal, mert attól félnek az autósok, hogy elfogy a benzin, ezt megelőzően évtizedekig nem volt példa Magyarországon. És még ha a totális üzemanyaghiány réme túlzásnak is tűnik, az egészen biztos, hogy sok helyen nagyon nehéz benzinhez jutni, gyakran már a szerencsén múlik, hogy van-e épp egy-egy kúton üzemanyag, és ahol épp akad, ott is gyorsan kifogynak a készletek.

Bujdos úgy tudja, a Mol hétfőn ismét megpróbálja újraindítani a júliusban karbantartás miatt leállított százhalombattai olajfinomítót. Átmenetileg ez mérsékelheti a hiányt, de hosszú távon a benzinársapka kivezetése jelentene megoldást, csak így térnének vissza az importőrök, amelyek képesek lennének tehermentesíteni a Molt – tette hozzá. Felhívta rá a figyelmet, hogy a hiány pánikvásárlást generál, ezért csak annyit tankoljunk, amennyire valóban szükségünk van, és biztonsági okokból semmiképp ne töltsünk üzemanyagot annak tárolásra alkalmatlan edénybe.

A kormány most azt állítja, hogy a hiány okai az Oroszországgal szembeni szankciók, valamint a Mol üzemi problémái. A teljes igazság ennél finoman szólva is összetettebb. 

Ebből a legfontosabb: aki egy Bevezetés a közgazdaságtanba tankönyv első ötven oldalán túljutott, sejthette már az árstop bevezetésekor, hogy ez hosszú távon egyszerűen tarthatatlan, mégis különös élesben is látni, hogy ennyire nagy problémákat tud okozni.

Mivel a kormány maximálta az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is, az importőrök egy része úgy döntött, hogy nem szállít Magyarországra, a Mol pedig ugyan sok feladatot elbír, arra azért nem volt felkészülve, hogy egyedül kellene kipótolnia a hiányt.

Mennyire szállhatnának el az árak, ha eltörlik az árstopot?

A tankoló társadalomban valószínűleg az elsők között merül fel a kérdés: elképzelhető, hogy az ársapka megszűnése után a piaci árnál magasabbra emelik az üzemanyagárakat a benzinkutak, hogy kompenzálják a hatósági árazás kicsit több mint egy éve alatt felhalmozódó veszteségeiket? Pletser Tamás szerint igen: a Privátbankár.hu-nak nyilatkozva arról beszélt, hogy mivel a hazai üzemanyag-piac kivérzett, sok szereplő eltűnt, a verseny is kisebb lesz, így itt lesznek a legmagasabbak a naftaárak Európában. 

Kapcsolódó cikkek