Nem sikersztori a „vicckörforgó” története

Megosztás

A saját farkába harapó kígyó az örökkévalóság és az örök körforgás jelképe. Pont úgy, mint a 26-os főúton a Sajószentpéter határában lévő kétirányú körforgalom, amit szokás az ország legnevetségesebb körforgalmaként is emlegetni.

Erről a közúti anomáliáról talán még az is hallott, aki soha nem járt a megyénkben.  2008 legvégén adták át – hosszú politikai huzavona után – a most ismert gyűrűt, aminek mindössze két be- illetve kihajtó ága van. Tulajdonképp egy felesleges kanyar, ami legfeljebb arra jó, hogy fékezésre késztesse a Sajószentpéterre érkező autósokat.

A terv eredetileg az volt, hogy mihelyst elkészül a kör, nekikezdenek az elkerülő megépítésének is, ami tehermentesíti a 26-ost, és eltereli az évről évre növekvő autóforgalmat a főút mentén fekvő településekről,

ehhez azonban 13 év kellett.

Mindezt annak ellenére, hogy a Fidesz 2010-óta ígérte a folytatást, ami Demeter Zoltán több kampányának is eleme volt. 2014-ben például állította: hamarosan elkezdődnek a munkák. Aztán csak az újabb ciklus kezdődött el, viszont véget értek a választások, az ígéretek nyomában pedig csak a megsárgult kampányplakátok, a kipufogók füstje és egy funkció nélküli körforgalom maradtak. Ezt – a valóban fontos beruházást – nem sikerült megvalósítani Demeter Zoltánnak, hiába a három ciklusnyi türelem, hiába a baráti kormányzat. Gúr Nándor, a korábbi BAZ08-as választókörzet országgyűlési képviselője néhány éve a parlament előtt is beszélt a problémáról:

„Napi átlagban ezen az útszakaszon több mint 15 ezer gépkocsi halad át. Több mint 15 ezer egy településen, Sajószentpéteren, vagy ugyanígy Kazincbarcikán. Van olyan autópályánk, ahol nem éri el a 10 ezret az áthaladó gépkocsik száma” – vezette fel a problémát, majd így folytatta: „a szmogtérképen a legszennyezettebb területe Magyarországnak az a térség, ezek a települések. A szállópor koncentrációjának mértéke 500-700 százalékos nagyságrendben haladja meg az egészségügyi határértéket. Ha baleset van, akkor ott káosz alakul ki. Torlódás van, elterelések vannak. Sajóecsegen, Boldván, Edelényben, Múcsonyon keresztül lehet megkerülni ezt a két települést. Hozzá kell tennem azt is, hogy a Sajó völgyében tehát jogos igény mutatkozik arra, hogy a 26-os elkerülő megépítése megtörténjen.”

2022-ben végül bejelentették, hogy folytatódik a munka, megépül az elkerülő. Ez azonban – hiába a központi narratíva – se nem siker, se nem győzelem. Ez egy nyolc éven keresztül eltusolt kudarc, egy beváltatlanul hagyott ígéret, ami országos szinten tette nevetség tárgyává a térséget. A körforgalom azonban valódi szimbólummá vált: ideje, megtörni ezt a céltalan körforgást.

Kapcsolódó cikkek