Az alig egy éve létrejött fideszes Facebook-reklámszervezet már félmilliárd forintot szórt el

Megosztás

Egyetlen célja van a Megafonnak, a kormánypárt megmondóembereinek posztjait hirdeti elképesztő intenzitással és sebességgel a legnagyobb közösségi oldalon. Bár kikérik maguknak, hogy ez nem közpénz (egy-két apró jogi ügyeskedés és máris nem közpénz, láttunk már ilyet néhányszor), amivel tolják a posztokat, a hivatalos adatok szerint immáron több, mint 500 milliót költöttek el Rákay Philip, Deák Dániel és társainak posztjaira.

A bő egy éve létrejött Megafon központ annak idején azzal az önmeghatározással indult, hogy „profi Facebook-harcosokat” képeznek majd, akiknek segítenek a közösségi médiában elnyomott hangjuk felerősítésében – adta hírül a Telex.hu. Ebből a gyakorlatban aztán az lett, hogy

óriási hirdetési pénzekkel támogatják 8-10 ember – jellemzően a kormánybarát médiából kikerült figurák – posztjait.

Ők magukat véleményvezérnek nevezik, de abból kiindulva, hogy a mondanivalójuk mindig 100% átfedésben van a kormány aktuális üzeneteivel, a propagandista kifejezés sem túlzás rájuk.

Nagyjából a tavalyi ellenzéki előválasztással párhuzamosan emelkedett a Megafon a legtöbbet költő magyar facebookos közéleti hirdetők közé, év végére pedig átvették az első helyet ezen a listán – ami különösen úgy nagy szó, hogy a Facebook Ad Library 2019 áprilisa óta dokumentálja ezeket a pénzmozgásokat, vagyis bő egy év hátrányból indult a Megafon. December 31-én pedig átlépték az 500 millió forintos álomhatárt is;

a 2022-es évet pontosan 503 782 484 forint elköltésével a háta mögött kezdte a szervezet.

Ebből 182 milliót decemberben hirdettek el, vagyis ha tartják ezt a tempót (és a választás előtti időszakban valószínűleg fogják is tartani), márciusban meglesz az egymilliárd is.

Csak hogy tudjuk hova tenni ezt az összeget: a költési toplistán második helyen a magyar kormány áll 469 millióval, aztán a Fidesz 328-cal, majd az Ezalényeg baloldali propagandalap 130 millióval (a teljes 80-100 aloldalból álló Ezalényeg-hálózat költése ennek nagyjából a duplája lehet). Az összes magyar nyelvű politikai hirdetés 4,1 milliárd forinttal gazdagította a Facebookot az elmúlt bő két és fél évben.

A Megafon 500 milliója összesen 12 oldal fizetett posztjaira ment el, ezek között van két, már törölt, illetve sorsára hagyott oldal is (saját bevallásuk szerint azért indítottak újat a gazdáik, mert „cenzúrázta őket a Facebook”). A Megafon weboldalán a kezdetek óta a támogatott partnerek között szerepel a népszerű ősfideszes publicista, Bayer Zsolt neve is, érdekes módon azonban az ő posztjait egyetlen alkalommal sem szponzorálták még.

Hogy mindezt miből finanszírozzák, arról annyit lehet tudni, hogy saját bevallásuk szerint nincs közpénz a háttérben.

Deák Dániel114 389 847 Ft
Rákay Philip (törölt oldal)78 352 122 Ft
Déri Stefi66 273 698 Ft
Trombitás Kristóf53 737 545 Ft
Rákay Philip (új oldal)53 244 038 Ft
Bohár Dániel (új oldal)38 697 028 Ft
Bohár Dániel (inaktív oldal)30 631 075 Ft
Konverzió (Dávid Bence)28 597 280 Ft
Kötter Tamás18 450 817 Ft
Megafon (központi oldal)12 020 879 Ft
A kopasz oszt (Filep Dávid)8 073 301 Ft
Kovács István (a Megafon vezetője)1 314 836 Ft

A Megafon hirdetési stratégiája a nyers erő elvén alapul, nem igazán törődnek a reklámok célzásával különféle célcsoportokra, inkább azt próbálják elérni, hogy szó szerint a csapból is az ő üzeneteik folyjanak. Vagyis aránylag kevés posztot szponzorálnak, de azokat sok pénzzel, alkalmanként akár több millióval; így elérve azt, hogy ezek a posztok gyakorlatilag minden magyar facebookozó üzenőfalára eljussanak. Mivel jellemzően videós bejegyzéseket terjesztenek hirdetésként, és a videók megtekintési adatai publikusak, nagyjából az is látszik, mekkora az elérése a kampányaiknak: karácsonykor például 3 nap alatt 5 millió megtekintése volt a megafonos szponzorált videóknak. (A nem szponzoráltaknak jellemzően pár tízezer jön össze.)

Kapcsolódó cikkek