Óriási fejlesztés kilátásban: hamarosan gyorsvasút kötheti össze Miskolcot, Kazincbarcikát és Tiszaújvárost

Megosztás

Kötöttpályás- és autóbusz-fejlesztések a terítéken.

Egy Tram-Train gyorsvasút terve is szerepel a borsodi megyeszékhely fejlesztésére kidolgozott Miskolc2030 programcsomagban, ami Miskolcot Kazincbarcikával és Tiszaújvárossal kötné össze. Az infrastrukturális fejlesztési tervben az első szakasz mintegy 50 milliárd forintba kerülne, de közlekedésfejlesztési projektből is van még más is terítéken – derítette ki a Napi.hu.

A Miskolchoz közeli városok kötöttpályás közlekedésének fejlesztését is tartalmazza az a Miskolc2030 névre keresztelt csomag, amely a megyeszékhely korszerűsítési terveit hivatott összesíteni a következő évtizedig. Az öt stratégiai pillérre (gazdaságfejlesztés, város- és közlekedésfejlesztés, oktatás- és kultúrafejlesztés, turizmusfejlesztés, szemléletformálás és integráció) épülő tervezet a városvezetés szerint úgy lett kidolgozva, hogy előnyeiből az Acélváros agglomerációjában élők is profitálhassanak.

„A Miskolc2030 tervben a kötöttpályás- és autóbuszfejlesztéseket úgy tervezték, hogy a közeli települések lakói is részesüljenek hasznukból, minél inkább érjenek el a miskolci közösségi közlekedési rendszer előnyei hozzájuk.” – mondta Simon Gábor, miskolci önkormányzati képviselő, a Velünk a város frakció vezetője, korábbi országgyűlési képviselő a minap.hu-nak, majd hozzátette: sokan hallhattak már a vonat és villamos előnyeit párosító, kötött pályán haladó Tram-Train – rendszerről. Ilyen gyorsvillamos épült Hódmezővásárhely és Szeged között. Egy ehhez hasonló fejlesztésben gondolkodunk mi is, hogy Miskolcot közelebb hozzuk a kistelepülésekhez és a két közeli nagyvároshoz, Tiszaújvároshoz és Kazincbarcikához. Ez az egész megyére, térségre kiható közlekedésfejlesztés jelentősen megkönnyítené a Miskolc vonzásában lakók mindennapjait.

Az eredeti tervek

A Napi.hu a fejlesztés kapcsán megkereste Miskolc Polgármesteri Kabinetének Sajtó- és Kommunikációs Osztályát, akik beszámoltak az építendő gyorsvillamos terveiről, az ötlet eredetéről és a tervezett beruházás okairól is. 

Elmondásuk alapján Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata már 2014 júliusában megbízta a Miskolc Közlekedésfejlesztési Konzorciumot, hogy a „Városi és elővárosi kötöttpályás közösségi közlekedési rendszerek fejlesztése Miskolcon és térségében” projekt keretében készítsen egy közlekedésfejlesztést megalapozó tanulmányt, azaz döntéselőkészítő koncepciót. Ezen tanulmány alapján az Önkormányzat a fejlesztési irányokra vonatkozóan összesen hét darab Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány (RMT) készítését rendelte meg a Konzorciumtól, amelyek az alábbiak voltak:

·      Autóbusz folyosó kialakítása az észak-déli tengelyen, 

·      Észak-déli villamos északi ágának kialakítása, 

·      Körvillamos törzsvonal kialakítása,

·      Kandó Kálmán tér intermodális csomópont kialakítása,

·      Gömöri pályaudvar emelt szintű csomópont kialakítása,

·      Felső-Majláth emelt szintű csomópont kialakítása,

·      Kazincbarcika irányú Tram-Train kialakíthatóságának vizsgálata.

2014 óta viszont az Részletes Megvalósíthatósági Tanulmányok közül egyedül a Felső-Majláth emelt szintű csomópont kialakítása valósult meg a Zöld Nyíl projekt részeként és kiegészítő projektjeként.

Újratervezés

A közelmúltban azonban ismét előkerültek a korábbi RMT-k. 2020-ban a jelenlegi városvezetés a Miskolc2030 program kidolgozása során összeállított egy új közlekedésfejlesztési koncepciót, melyben a régebbi tanulmányok közül felhasználtak néhányat. Az aktuálisban az alábbiak szerepelnek:

·      E-busz folyosó kialakítása az észak-déli tengelyen,

·      Körvillamos törzsvonal kialakítása,

·      Kandó Kálmán tér – Gömöri pályaudvar – Búza tér elnyújtott intermodális csomópont kialakítása,

·      Kazincbarcika- Miskolc – Tiszaújváros irányú Tram-Train létrehozása.

2020-ban ezek közül a „Kandó Kálmán tér intermodális csomópont kialakítása” projektet a Kormány újratervezésre utasította. Néhány héttel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) vezetője viszont arról számolt be Miskolcon, hogy három darab közlekedési decentrumban (elnyújtott intermodalitás) folytatódhat a fejlesztés, melyek tervezését a NIF megkezdte. 

Kapcsolódó cikkek