A rendszer akkor lép működésbe, amikor valóban gyalogosok kelnek át az átkelőhelyeken. A 35-ös úton több ilyen is működik már.
Tiszaújvárosban már évek óta találkozhatunk okoszebrával, és az utóbbi időben Sajószögeden is feltűntek a 35-ös út településen átvezető szakaszán, amely baleseteiről vált híressé. Kiderült azonban, hogy nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mitől is okos egy okoszebra – írja a Boon.hu.
Az okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, mely az útburkolatban elhelyezett aktív LED-prizmák segítségével, villogó fénnyel hívja fel az autósok figyelmét a kijelölt gyalogátkelőn éppen áthaladó gyalogosokra. A rendszer csak akkor lép működésbe, amikor a zebrán ténylegesen áthalad a gyalogos.
Oszlopok vezérlik a jelzést
Az okoszebrarendszer keretében az út két szélén – megfelelő távolságban az útpadkától – oszlopokat helyeznek el. Az ezekben lévő szenzorok érzékelik a gyalogosok áthaladását. Amikor az érzékelők bekapcsolnak, egy vezérlőegységen keresztül jelzést adnak az útburkolatba helyezett aktív LED-lámpáknak, ezzel megállásra figyelmeztetve a gépjárművezetőket. Ez a jelzés kizárólag addig tart, ameddig a gyalogos áthalad az úttesten. Így a jelzés csak akkor lép működésbe, amikor az valóban indokolt. A rendszer célja, hogy az adott gyalogátkelőnél a járművezetők számítsanak rá, hogy ha villog a LED, akkor gyalogosátkelés történik és meg kell állniuk. A technológia folyamatos fejlesztésével az érzékelők műszaki megoldásai változhatnak. A rendszer működése természetesen hálózati csatlakozást igényel.
Kevesebb lehet a baleset
A baleseti statisztikák szerint a gyalogosokat érintő közúti balesetek, nagy százalékban a kijelölt gyalogátkelőkön következnek be. A gyalogosvédelmi rendszer célja, hogy hatékonyan megelőzze és csökkentse az így bekövetkezett baleseteket.
A sajószögediek nagy vívmánynak tartják az okoszebrákat és többségük úgy véli, hogy nagyban csökkent a balesetveszély azóta, amióta ilyenek működnek a településen. Korábban rendszeresen történtek balesetek a sajószögedi gyalogátkelőhelyeknél. Ennek egyik oka, hogy a 35-ös úton közlekedők sok esetben csak nehezen lassítanak le a lakott területen kívül érvényes óránkénti 90 kilométeres sebességről a lakott területen belüli kötelező 50-re. A megengedettnél nagyobb sebesség esetén a gyalogátkelőhelyhez közelítve megnő a féktávolság.
Fokozott figyelemmel
Többször is előfordult, hogy a zebrára lelépő gyalogost ütött el egy megállni nem képes gépjármű. Saját testi épsége érdekében minden gyalogosnak jobban kell ügyelni, mikor lép le az úttestre, de a figyelem fokozottan érvényes az autósokra. Őket segítik az okoszebrák.