Az M30-as autópálya Miskolc–Szikszó szakasza immár több mint egy éve teljes szélességében le van zárva. Sokáig kevés információ állt rendelkezésre a hiba okairól és a helyreállítási tervekről, azonban egy tavaly novemberben indult lakossági petíció nyomán az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) egyre több tájékoztatást ad a nyilvánosság számára.
A legújabb tájékoztatási forma az aPont Miskolc kezdeményezésére létrejött munkacsoport, amelynek keretében az ÉKM vezetői havi rendszerességgel ülnek össze a civil szervezet képviselőivel, hogy beszámoljanak a helyreállítási munkálatok állásáról. A munkacsoport első ülése ezen a héten, szerdán zajlott az ÉKM budapesti irodájában, ahol a helyi civilek online kapcsolódtak be a megbeszélésbe. A részletekről a Borsod24 munkatársa tájékozódott.
Haladnak a helyreállítási munkák
A fórumon elsősorban Pántya József helyettes államtitkár számolt be a műszaki munkálatok előrehaladásáról. Tájékoztatása szerint az M30-as autópálya meghibásodott szakaszán már elkezdődtek a kivitelezési munkák a Strabag által benyújtott, valamint a minisztérium és a mérnökcég által felülvizsgált műszaki tervek alapján.
A megbeszélésen ismertetett ütemezés szerint hamarosan elindul a cölöpözés, amely az úttest alapjának megerősítésére szolgál. A nyári hónapokban visszaépítik a nagy tömegű töltést, amelynek stabilizálódnia kell a megfelelő szerkezeti állapot elérése érdekében. Várhatóan októberben kezdődik meg az útburkolat kialakítása, így továbbra is tarthatónak tűnik a minisztérium által korábban ígért 2025. október 31-i átadási határidő.
Arnót–Felsőzsolca körforgalom: gyors beavatkozás a dugók enyhítésére
A munkacsoport ülésén szó esett az Arnót és Felsőzsolca közötti körforgalom átépítéséről is. A munkálatok látványos tempóban haladnak: szerdán már a kialakított új sávok bitumenezését végezték. A tervek szerint az új, kibővített körforgalmat még március folyamán átadják. A minisztériumi modellezés szerint a fejlesztés jelentősen csökkentheti a reggeli csúcsforgalomban kialakuló torlódásokat a megnövelt áteresztőképességnek köszönhetően.
Ez hatalmas előrelépés a lakossági petíció indulásához képest, hiszen 2024-ben februártól decemberig még az sem merült fel, hogy forgalmi rend módosítással segítenék a munkába igyekvők közlekedését. Sőt, 2024 december közepén Csöbör Katalin országgyűlési képviselő még arról számolt be, hogy nincs olyan megoldás, amely érdemi javulást hozna, és egy esetleges beavatkozás akár 15-18 hónapot is igénybe vehetne. A lakosság nyomására azonban a szakemberek olyan megoldást dolgoztak ki, amely négy hét alatt megvalósítható. Hamarosan az autósok is megtapasztalhatják az új forgalmi rend hatásait.
Lesz-e kompenzáció a lakosoknak?
A megbeszélés utolsó napirendi pontjaként Csöbör Katalint kérték meg, hogy ismertesse, várható-e kompenzáció a lakosság számára az elmúlt év közlekedési nehézségei miatt. A képviselő nem tudott konkrétumokat megosztani, és az általa megszólított minisztériumi munkatársak is további egy hónap haladékot kértek a lehetséges megoldások kidolgozására.
Gyenes Gábor, az aPont Miskolc vezetője emlékeztette a minisztériumot, hogy egy hete már benyújtottak egy lakossági javaslatot egy méltányos és könnyen kivitelezhető kompenzációra, pénzügyi számításokkal alátámasztva. A javaslat részletei nyilvánosan is elérhetők a szervezet Facebook-oldalán. Az ÉKM ígéretet tett arra, hogy a kompenzáció kialakításánál minden szempontot figyelembe vesznek.
A munkacsoport tervek szerint havonta ülésezik egészen az M30 helyreállításának befejezéséig.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!