Ezek a tervek nyertek a turbókörforgalom látványelemek versenyén

Megosztás

„Tervezzük együtt Miskolcot!” címmel ötletpályázatot hirdetett Miskolc MJV Önkormányzata a Vörösmarty és a Király utca kereszteződésében, a NIF Zrt. által építendő turbókörforgalom központi látványelemének megtervezésére. A cél az volt, hogy a körforgalom közepére olyan látványelemet helyezhessen ki Miskolc, amely méltóképpen fogadja a városba a 3-as főúton keresztül érkezőket.

Az ötletpályázatra sokan sokféle technikájú és tematikájú tervvel jelentkeztek. A beérkezett pályamunkák közül az elbíráló szakemberek – két kategória szerint – három-három díjazott tervet választottak ki, egy hetediket pedig különdíjra javasoltak. A legjobb pályamunkák készítőit jutalomban is részesítették. Az ünnepségen a díjazottak ajándékcsomagjait Szopkó Tibor, Miskolc MJV alpolgármestere adta át, Szunyogh László, Miskolc MJV főépítésze, és Czifrusz Natália, Miskolc MJV főkertésze társaságában.

Cseh Noémi munkája

Szopkó Tibor alpolgármester elmondta:

„A pályázat lényege az volt, hogy bevonjuk, közös ötletelésre, tervezgetésre serkentsük a miskolciakat, azokat a polgártársainkat, akiknek hasonlóképp izgatja a fantáziáját, ilyen legyen a közeli jövőben városunk, hogyan változzon, merre fejlődjön. Hasonlóképp, mint ahogy a városvezetés tagjait is ez foglalkoztatja, legújabban például a jelentős állami beruházás keretében megvalósuló úgynevezett Y-hidas felüljáró csomópont, amelynek pontos szerepéről és hasznáról egyelőre még csak elképzeléseink, reményeink lehetnek, de amely beruházás sokféle jövőbeni hatásával már ma számolnunk kell. Ilyen hatás lehet, hogy a martin-kertvárosi felüljárótól kicsit odébb, de éppen a belvároshoz közel, tehát még inkább frekventált helyen alaposan megváltozik majd a közlekedés, illetve az illető forgalmi csomópont és környezete. Erről a turbókörforgalomnak nevezett objektumról kellett már elkezdenünk gondolkodni az elmúlt hetekben-hónapokban, és ennek folyamatába szeretnénk már idejekorán bevonni a városlakókat. Hiszen a jelenlegi városvezetés felvállalt és meghirdetett irányvonala az úgynevezett részvételiség: nevezetesen hogy amiben csak lehet, mindig egyeztessünk azokkal, akiket az a dolog érinteni fog. A város mindenfajta fejlesztési, építési terveivel kapcsolatban közösen alakítsuk ki a kereteket, együtt találjuk ki, mi és hogyan valósulhasson meg mindnyájunk örömére, elégedettségére. Így szeretnénk ezt tenni most a Király és Vörösmarty utca találkozásánál hamarosan megszületendő új műszaki létesítmény tekintetében is. Örülök, hogy ebben segítségünkre voltak és lesznek – ezt a segítségüket szeretnénk a mai alkalommal megköszönni.”

Szabó Kristóf munkája

Szunyogh László városi főépítész arról számolt be, hogy

„harmincnál is több pályamunka érkezett be, különféle színvonalú, de egyaránt érdekes ötletekkel, olyanokkal, amikre magunktól nem gondoltunk volna.

A felhívásban még nem volt feltűntetve, de a bírálat során úgy alakult, hogy megkülönböztetjük a terveket, aszerint, hogy ’profik’ vagy ’amatőrök’ nyújtották be. Így két kategóriát állítottunk fel a díjazásnál a szakemberek és a laikusok jutalmazására. Sőt, még egy különdíjat is létrehoztunk, mert egy család nem csak leírta-lerajzolta az elképzeléseit, hanem egy kis installáció formájában meg is mutatta, itt azt szerettük volna értékelni, hogy szülő és gyerek együtt gondolkodott és alkotott.

A legtöbben a pályázók közül hasonló ötleteket fogalmaztak meg. A legtöbben Miskolc nevezetességeit, épületeit kívánták megjeleníteni makettek formájában: avasi kilátó, Palotaszálló, Tiszai pályaudvar és hasonlók. Szintén gyakori javaslat volt, hogy legyen ez a teresedés egy ’zöld sziget’ a lakótelepen. Mindkét kezdeményezést megértettük és elfogadtuk.

Fontos tudni, hogy ez a turbókörforgalom egy közlekedési sziget lesz: gyalogos nem megy be a közepére. Tehát nem parkot kell oda képzelni, padokkal, sétányokkal.

Mindkét kategóriában akad tehát olyan tervezet, ami továbbgondolásra érdemes. A ’profik’ között elsőként díjazott pályamunka szerint acélszalag fut körbe a belső terület peremén, és ez a szalag a különböző irányokban egy-egy nevezetes épület sziluettjét rajzolja ki. Ez azért jó ötlet, mert a körforgalom átmérője olyan nagy, hogy a közepére rakott ’szobrok’ kevésbé volnának láthatóak. Ennél a tervnél viszont megvalósítható, hogy középre egy valóságos ’erdő’ kerüljön, azaz buja vegetáció. A fenti ötletek benyújtóival szeretnénk a továbbiakban is szakmailag együttműködni a megvalósítás érdekében.”

Kapcsolódó cikkek